kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
کارشناس مسکن:

دولت باید به مستاجران وام قرض‌الحسنه بدهد

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه دولت باید تولید مسکن استیجاری را در کشور راه‌اندازی کند گفت: دولت می‌تواند با پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانواده‌های کم درآمد، از رشد بیش از حد اجاره‌نشینی جلوگیری کند.

فردین یزدانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تأکید کرد: دولت در راهکار بلندمدت باید به تولید مسکن استیجاری در کشور و واگذاری آن در بلندمدت به مردم توجه کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند با اعطای زمین‌، وام ساخت و توجه به سرمایه‌گذاران مسکن استیجاری را گسترش دهد اظهار داشت: دولت می‌تواند با پرداخت یارانه اجاره کمک بزرگی به اقشار کم درآمد و اجاره‌نشین جامعه کند.
این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: دولت همانند دهه 80 که اقدام به پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانواده‌های کم درآمد و اجاره‌نشین کرد، مجدداً از این اقدام رونمایی کند و از رشد بیش از حد اجاره‌نشینی جلوگیری کند.
یزدانی افزود: دولت برای شناسایی مستأجران واقعی به منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه می‌تواند از بانک اطلاعات وزارت رفاه، کمیته امداد و سازمان بهزیستی استفاده کند.
به گفته وی، دولت می‌تواند در راهکار کوتاه مدت واحدهای مسکونی مهر بدون متقاضی را به مستأجران واگذار کند. این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت به هر حال باید در کنار اقدامات کوتاه مدت برای بازار اجاره‌نشینی راهکار بلندمدت بیاندیشد و تولید مسکن استیجاری را گسترش دهد؛ دولت می‌تواند با ارائه بسته تشویقی به انبوه‌سازان این برنامه را در کشور گسترش دهد.
گفتنی است به تازگی نیز حداکثر قدمت ساختمان‌ها در دستورالعمل پرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن برای اوراق گواهی حق تقدم افزایش پیدا کرد. بر اساس وعده بانک مسکن، این طرح به زودی بعد از ابلاغ مصوبه هیئت مدیره به شعب بانک در سراسر شهرهای کشور قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
هشدار درباره اجاره ساعتی خانه
نایب‌رئیس‌اتحادیه املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به گسترش پدیده اجاره ساعتی و روزانه واحدهای مسکونی، با تأکید بر این‌که هیچ کس حق ندارد خانه‌ای را به‌صورت ساعتی اجاره بدهد، تصریح کرد:‌ اجاره دادن ساعتی و روزانه واحدهای مسکونی توسط مشاوران املاک ممنوع است و آنها نمی‌توانند قرارداد واحد اجاره‌ای را برای کمتر از یک سال تنظیم و ثبت کنند.
حسام عقبایی به استثناهایی در این رابطه اشاره کرد و گفت: در برخی موارد ممکن است فردی جهت شرکت در کلاس‌های کنکور، درمان و... خانه‌ای اجاره‌ای را برای چند ماه بخواهد که در این صورت ایرادی ندارد مشاور املاک قرارداد شش‌ماهه‌ای را برای این ملک تنظیم کند.
وی هشدار داد:‌ از سوی دیگر در خانه‌هایی که به‌صورت ساعتی یا روزانه اجاره داده می‌شوند با توجه به این‌که مالک آن خود را به پلیس اماکن برای اخذ مجوزها معرفی نکرده‌، ممکن است کارهای غیرقانونی و مفسده‌برانگیزی انجام شود.
نایب‌رئیس‌اتحادیه املاک افزود:‌ قطعاً کسی نمی‌تواند در یک بنگاه‌ املاک ملکی را برای سه ساعت اجاره کند و چنین چیزی را در سطح مشاوران املاک نداریم. اما در کانال‌ها و فضاهای مجازی این نوع فعالیت‌ها را تبلیغ می‌کنند که باید وزارت ارشاد، پلیس فتا و پلیس پیشگیری به این موضوع وارد شده و به این افراد فرصت تبلیغات ندهند، همزمان هم به مردم آگاهی دهند که به‌لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... تبعات بسیاری برای آنها به‌همراه دارد.
عقبایی ادامه داد: امیدواریم وزارت ارشاد،‌ پلیس اماکن، پلیس فتا و پلیس پیشگیری به این موضوع بسیار مهم وارد شوند.