kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
ضعف قانونی نظارت بر فعالیت عناصر فتنه‎گر در آموزش عالی

فتنه‌گران در دانشگاه مشغول کارند!

شروع سال‌تحصیلی همراه با نشاط دانش‌آموزان و دانشجویان است؛ این نشاط در بین نوآموزان و دانشجویان ورودی جدید دانشگاه‌ها بیش از دیگران دیده می‌شود؛ مسئولان دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی تلاش می‌کنند تا برنامه‌های ویژه‌ای برای دانشجویان ورودی جدید مهیا کنند.

مسئولان دانشگاه سعی دارند تا تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی محیط دانشگاه را به ورودی‌های جدید معرفی کنند و در آینده نیز دانشجویان بتوانند تصویر درستی از دانشگاه و واحدهای زیرمجموعه آن داشته باشند.
به صورت متداول معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها با دسته‌بندی مهم‌ترین تصمیمات و اقدامات انجام شده برای ثبت نام از دانشجویان جدید در دو بخش از برنامه‌ها را تدارک می‌بینند نخستین برنامه‌ها اقدامات رفاهی/خدماتی و دسته دیگر نیز اقدامات فرهنگی است.
هدایت کردن دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها به محل ثبت نام، تدارک مقدمات رفاهی برای خانواده‌ها و دانشجویان، فراهم آوردن امکان اسکان موقت برای دانشجویان از جمله برنامه‌های رفاهی و خدماتی دانشگاه‌ها برای ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید است همچنین در بخش برنامه‌های فرهنگی تشکیل کمیته دانشجویی ستاد استقبال از دانشجویان جدیدالورود، پاسخ گویی به سوالات دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها از جمله برنامه‌های دانشگاه‌ها است.
معمولاً تشکل‌های دانشجویی نیز از فرصت ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید برای معرفی تشکل خود و جذب نیروهای جدید استفاده می‌کنند، بعضی از مواقع تلاش برای جذب اعضای جدید به صحنه رقابت و حتی برخورد تشکل‌ها می‌شود.
در روزهای گذشته و در چندین دانشگاه کشور بعضی از فعالان تشکل‌های دانشجویی با انتشار و استفاده گسترده از عکس سران فتنه سبب التهاب در دانشگاه‌ها و بروز بعضی از مشکلات شده است؛ همین موضوع سبب شده است ابعاد این اتفاقات بررسی بیشتری شود.
اپیزود اول؛ دانشگاه علامه طباطبایی!
دانشگاه علامه طباطبایی اولین دانشگاهی بود که استفاده یک تشکل اصلاح طلب از عکس سران فتنه سبب بروز درگیری در بین دانشجویان شد و این درگیری با انفعال مسئولان دانشگاه سبب درگیری فیزیکی نیز شد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به ایجاد درگیری در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه اظهار کرد: این درگیری، روز اول مهر ۱۳۹۸ هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی به وجود آمد و ماجرا از زمانی شروع شد که اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده علوم اجتماعی در میز ثبت‌نامی خود برای جذب دانشجویان جدیدالورود، عکس یکی از سران فتنه؛ میرحسین موسوی را گذاشته بودند.
وی افزود: اعضای بسیج دانشجویی وقتی این اقدام غیرقانونی انجمن آزاداندیش را دیدند، به مسئولان امور دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی اطلاع دادند و آنان به انجمن مذکور تذکر دادند؛ اما عکس را از میز خود برنداشتند، سپس دانشجویان بسیجی موضوع را به کارکنان حراست دانشکده گفتند و آنان نیز به این تشکل اخطار دادند اما همچنان عکس را برنداشتند!
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دو ساعت از اقدام نادرست انجمن آزاداندیش گذشته بود و آنان هنوز به قرار دادن عکس یکی از سران فتنه بر میز خود اصرار داشتند، گفت: ساعت ۱۲ ظهر به من موضوع درگیری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی را گزارش دادند و فوری با مدیر حراست دانشگاه تماس گرفتم و به وی گفتم پیگیری کند اما کاری صورت نگرفت، همچنین ۱۳ مرتبه از معاونت فرهنگی دانشگاه پیگیری کردم اما اقدامی نکردند!
نامبرده افزود: از ریاست دانشکده درخواست کردیم که به ماجرا ورود پیدا کند، با دانشجویان انجمن آزاداندیش صحبت کند و اهمیت موضوع فتنه ۸۸ را به آنان گوشزد کند تا عکس سران آن را بردارند اما متأسفانه رئیس دانشکده کاری نکرد و به ما گفت که خودتان اقدام کنید!
وی ادامه داد: مجموعه بسیج دانشجویی در خصوص این درگیری به دنبال تنش نبود و نمی‌خواست دانشجویان جدیدالورود با صحنه بدی از دانشگاه علامه طباطبایی روبرو شوند. پس از ۶ ساعت پیگیری و مطالبه از دانشگاه برای تذکر به انجمن آزاداندیش و برداشتن عکس یکی از سران فتنه از روی میز آنان، یکی از کارکنان حراست دانشکده علوم اجتماعی، عکس را برداشت و به دفتر حراست برد اما یکی از خانم‌هایی که عضو این تشکل بود، به دفتر حراست رفت و عکس را با خود برد!
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: با مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی صحبت کردم که میان اعضای انجمن آزاداندیش برود و بدون تنش به آنان تذکر دهد که عکس را بردارند. همین اتفاق افتاد اما اعضای این تشکل دانشجویی با مسئول بسیج دانشکده درگیر شدند و میان دو طرف اختلاف بالا گرفت و شروع به ضرب و شتم دانشجویان بسیجی کردند. دوربین‌های حراست، همه این تصاویر این درگیری را ثبت کرده‌اند. بنده برای جمع کردن این اتفاق وارد درگیری شدم اما من هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتم.
نامبرده تصریح کرد: مقصر اصلی ماجرای درگیری دانشگاه علامه طباطبایی، مسئولان دانشگاه هستند که نتوانستند این قضیه را کنترل و مدیریت کنند؛ همیشه انجمن آزاداندیش اقدام‌های نادرست و نابجای خود را تکرار می‌کند اما برخورد صحیحی با آنان از سوی مسئولان دانشگاه صورت نمی‌گیرد. از مسئولان انتظار داریم که با مسببان درگیری دانشگاه علامه طباطبایی و توزیع‌کنندگان فیلم درگیری
برخورد قانونی کنند.
اپیزود دوم؛ دانشگاه رازی کرمانشاه!
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به استفاده از تصاویر سران فتنه در ثبت‌نام ورودی‌های جدید چندین دانشگاه کشور نسبت به «مسموم» در دانشگاه‌های کشور هشدار داد.
وی درباره حواشی ثبت‌نام از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: انجمن فرهنگ و سیاست که منتسب به جریان اصلاح‌طلبی است در یک حرکت هماهنگ در دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی اقدام به انتشار عکس سران فتنه کرده و به‌صورت گسترده در بروشورها و نشریات مختلف‌ عکس سران فتنه را مخصوصاً در بین ورودی‌های جدید منتشر کرد.
نامبرده افزود: این اقدام جای تعجب داشت؛ چرا عکس این افرادی که از لحاظ سابقه و هویتی معلوم هستند، درصحن دانشگاه منتشر شده است، این تشکل‌ها با آشوب‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی مخصوصاً با سابقه‌ای که در سال ۸۸ داشتند باعث شدند فضایی ملتهب در ابتدای سال در دانشگاه ایجاد شود این درحالی است که باید سالی داشته باشیم که فضای دانشگاه توأم با آرامش و همچنین فضای علمی را نشان دهد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: تلاش برای ملتهب کردن فضای دانشگاه فضایی مسموم را به دانشجوهای جدیدالورود که هنوز با فضای دانشگاه آشنایی نداشتند، نشان داد؛ با این اقدام دانشگاه محیطی معرفی شد که احزاب کارهای سیاسی می‌کنند و دانشگاه یک محیط سیاست‌زده است و برای خود من سؤال بود که چرا دانشجویان عکس‌ سران فتنه را منتشر کرده و هدف‌شان
از این کار چیست؟
وی تصریح کرد: در صحبتی که با معاونت فرهنگی دانشگاه داشتیم، گفتند که ما هیچ‌گونه قانونی که با این اقدامات برخورد شود به‌صورت آیین‌نامه‌ای نداریم در صورتی که عرف جامعه هم مخالف انتشار تصاویر سران فتنه و فتنه‌گری در دانشگاه است؛ این افراد امتحان خودشان را در سال ۸۸ پس داده و هیچ‌گونه ابراز پشیمانی هم نکرده‌اند.
نامبرده بیان کرد: نه‌تنها عکس این افراد در دانشگاه به نمایش گذاشته می‌شود بلکه در نشریات‌شان به جریان سبز نیز می‌پردازند، انگار که هیچ‌گونه اتفاقی نیفتاده و اینها هنوز هم بر باطل خودشان تأکید می‌کنند. واقعاً این موضوع برای فضای دانشگاهی سم محسوب می‌شود و فضای دانشگاه جای حرکت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی اذعان کرد: البته باید فعالیت‌هایی برای آگاه‌سازی و همچنین فعالیت‌های سیاسی که به آموزش سیاسی و بالا بردن آگاهی سیاسی دانشجویان کمک کند، انجام شود و برای اینکه بصیرت‌ دانشجویان بیشتر شده و راه درست را از راه غلط به آنها نشان دهیم، باید فعالیت‌هایی انجام شود.
وی تأکید کرد: این فعالیت سیاسی با شرایطی که اشاره شد حالا در قالب هر گروهی که هستند می‌تواند انجام شود ولی نه اینکه بیاییم و افرادی که منسوخ شده و به زباله‌دان تاریخ رفته و امتحان خود را پس داده‌اند را حمایت کنیم و فضای دانشگاه را مسموم جلوه دهیم و واقعاً برای دانشگاه‌های دیگر هم سؤال بود که چرا این حرکت‌ها انجام می‌شود.
نامبرده در تشریح علل حرکت هماهنگ بعضی از تشکل‌ها در انتشار تصاویر سران فتنه عنوان کرد: برآوردم این بود که این افراد به دنبال زد و خوردی بین نیروهای انقلابی و نیروهایی که طرفدار انقلاب هستند با کسانی که این عکس‌ها را منتشر کرده‌اند، بودند؛ نظرشان این‌طور حرکتی بود اما خدا را شکر با بصیرتی که نیروهای انقلابی و بسیجی داشتند این حرکت رخ نداد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی اشاره کرد: نه‌تنها این افراد با استقبال روبه‌رو نشدند بلکه الان مدارکی هست که نشان می‌دهد هیچ‌گونه استقبالی از این تشکل‌ها نیز نشده؛ نکته دیگر نیز این است نشریاتی هم که منتشر کردند به صورت گسترده چاپ شده است و معلوم نیست پول این نشریات از کجا تأمین می‌شود و برای ما جای سؤال است.
وی اعلام کرد: از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی امنیت ملی توقع داریم که در مقابله با این‌طور حرکاتی که فضای فرهنگی و آموزشی دانشگاه را مورد هدف قرار می‌دهد، مقابله کرده و قوانین و آیین‌نامه‌هایی تدوین شود که نگذارند هر کسی هر طوری که دلش بخواهد فضای دانشگاه را تحت تأثیر قرار داده و تهدید کند.
نامبرده ادامه داد: این حرکت‌هایی که به‌صورت گسترده انجام می‌شود، جز این است که می‌خواهد دانشجو و فضای دانشگاه را تخریب کند؟ توقعی که از دوستان طرفدار سایر احزاب و جناح‌ها داریم این است که واقعیت و آن چیزی که هست را نشان بدهند ولی با فضای دانشگاه و محیط فرهنگی دانشگاه هیچ‌گونه تضاد و زد و خوردی ایجاد نشود و واقعاً این توقع زیاد بالایی هم نیست.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی تأکید کرد: قانون هم می‌گوید که تشکل‌های دانشجویی، اعم از هر تشکلی، اصلاح‌طلب، اصولگرا، انقلابی، هر طیفی، باید در راستای قانون حرکت کنند؛ اما اگر ضعف قانونی هم داشته باشیم عرف جامعه ما این است که افرادی که با هویت ملی و امنیت ملی ما در سال ۸۸ بازی کردند و همچنین امنیت کشور را به خطر انداختند، نباید به‌گونه‌ای رفتار شود که مثلاً اینها هیچ کاری نکرده‌اند.
این فعال دانشجویی اشاره کرد: بعضی از این تشکل‌های دانشجویی حتی در نشریات‌شان عنوان کرده‌اند که منتظر هستیم افرادی که در حصر هستند صحبتی کنند و آن‌ها پشت سر صحبت‌های سران فتنه را بگیرند؛ این نشان‌دهنده چیست؟! یعنی اینکه ما هنوز بر باطل خودمان تأکید داریم.
نامبرده مطرح کرد: توقع ما این است که نه‌تنها دانشگاه، بلکه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در برخورد با این‌ حرکت‌ها، آیین‌نامه‌هایی را تصویب کند که حتماً از بروز فتنه‌ها جلوگیری شود.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی گفت: اجازه درگیری ندادیم و همان‌طور که گفتم این حرکتی هماهنگ شده بود که به دنبال ایجاد زد و خورد در فضای دانشگاه بود که نتوانستند به آن دست یابند؛ به نظر من این یک حرکت ابتدایی بود و باید منتظر حرکت‌های بعدی هم باشیم.
اپیزود سوم؛ دانشگاه لرستان!
همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه لرستان شاهد برپایی ستاد استقبال از دانشجویان جدید‌الورود بود که استفاده از تصاویر سران فتنه ۸۸ در یکی از غرفه‌ها موجی از اعتراضات را در پی داشت.
پس از این موضوع و دست به دست شدن تصاویر سران فتنه ۸۸ در ستاد استقبال دانشگاه لرستان در فضای مجازی، بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان به شدت واکنش نشان داد و اعتراض خود را به مسوولان دانشگاه اعلام کرد.
استفاده گسترده از تصاویر سران فتنه در دانشگاه‌ها به علت ضعف نظارت یا خلأ قانونی نیز باشد، توجیهی برای انقعال مسئولان دانشگاهی نمی‌‌شود؛ در سالی که کشور شاهد برگزاری انتخابات مهمی همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی است و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها تاثیر مهمی بر فضای انتخابات می‌گذارد، این انتظار وجود دارد که حداقل مسئولان آموزش عالی چاره‌ای برای فتنه‌گری بعضی از افراد باشند.