kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

اختلاس 4/5 میلیارد دلاری 80 شخص و نهاد مرتبط با دولت «نجیب رزاق»

رئیس کمیسیون مبارزه با فساد مالزی گفته، ۸۰ شخص و نهاد مرتبط با دولت سابق این کشور را جریمه کرده‌اند، آنها اتهامشان اختلاس 4/5 میلیارد دلاری از صندوقی است که توسط نخست‌وزیر پیشین این کشور تأسیس شده بود.
سرویس خارجی-

بازرسان مالزیایی می‌گویند، حدود 4/5 میلیارد دلار از صندوق دولتی مالزی که توسط «نجیب رزاق»، نخست وزیر پیشین این کشور(یار غار بن سلمان)، در سال ۲۰۰۹  تأسیس شد، اختلاس شده است. «نجیب رزاق» هم‌اکنون با ده‌ها اتهام فساد و پولشویی روبرو است و به دریافت حدود یک میلیارد دلار از این صندوق نیز دولتی متهم است. یکی دیگر از اتهامات او دریافت رشوه از سعودی هاست.
«لطیفه کویا»، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد مالزی اما در این باره، به خبرنگاران گفته، این سازمان قصد دارد قسمتی از سرمایه‌های غارت شده را از اشخاص و نهادهایی که متهم به دریافت اموال پولشویی شده از طریق حساب‌های مرتبط با «نجیب رزاق» شده‌اند، بازگرداند: «ما اخطارهایی را علیه این افراد و نهادها صادر کرده‌ایم تا جریمه خود را پرداخت کنند».
او همچنین گفته این افراد و نهادها ممکن است تا «دو و نیم برابر» مبلغی که دریافت کرده‌اند، جریمه شده باشند. «نظیر رزاق»، برادر «نجیب رزاق»، رئیس سابق دومین بانک بزرگ مالزی، «شهریر عبدالصمد»، رئیس سابق نهاد توسعه کشور از جمله این افراد جریمه شده هستند. آن طور که «کویا» می‌گوید، تنها «نظیر رزاق» حدود ۲۵.۷ میلیون رینگیت (بیش از شش میلیون دلار) در قالب چک دریافت کرده است.