kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
اسلامبول: به زودی عملیات بزرگ را شروع می‌کنیم

شمال سوریه در آستانه ‌اشغال ترکیه /کردهای مسلح: آمریکا از پشت به ما خنجر زد

آمریکا به ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شرق رود فرات، چراغ سبز نشان داد. هم زمان، کردهای مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، اعلام کردند که واشنگتن یک‌بار دیگر از پشت به آنها جنجر زد.




«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌اش، به وی برای انجام عملیات در شرق رود فرات چراغ سبز نشان داده و هر لحظه ممکن است که این عملیات آغاز شود.
 اردوغان دراین باره گفت: پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با ترامپ، نیرو‌های آمریکایی به تدریج در حال عقب‌نشینی از شمال سوریه هستند. واشنگتن نیرو‌های خود را خارج خواهد کرد و ما همیشه بر پاکسازی منطقه شرق فرات پافشاری می‌کنیم. اردوغان ادامه داد: عملیات نظامی در شرق فرات، هر لحظه ممکن است آغاز شود.
آنکارا برای این تجاوز به خاک سوریه، «لزوم ایجاد یک منطقه امن با هدف اسکان آوارگان سوری» را بهانه کرده است. این در حالی است که اردوغان سال‌ها است که تسلط بر شمال سوریه را در سر می‌پروراند؛ جاه طلبی‌های رئیس‌جمهور ترکیه طی سال‌های گذشته به شکل انتقال مقبره «سلیمان» خلیفه عثمانی از سوریه به خاک ترکیه، حمایت همه‌جانبه از تروریست‌ها در سوریه، طرح ایجاد سه دانشگاه در شمال سوریه و لشکر کشی به شمال عراق آشکار شده است. برخی کارشناسان از این سیاست‌های ترکیه تحت نام «نو عثمانی‌گری» یاد می‌کنند.
چراغ سبز ترامپ
صبح دیروز تنها ساعاتی بعد از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد نیروهای آمریکایی را از مناطق مرزی سوریه و ترکیه دور کند. در این بیانیه آمده است: آمریکا نه از عملیات (نظامی ترکیه در شمال سوریه) حمایت و نه در آن مشارکت می‌کند.
این اقدام، خلاف وعده‌ای است که آمریکا قبلا به کردها داده بود. واشنگتن به این شبه‌نظامیان وعده داده بود که از آنها در برابر حملات احتمالی ارتش ترکیه محافظت کند. در بیانیه‌ کاخ سفید به سرنوشت کردهای سوریه که از همپیمانان نزدیک آمریکا در سوریه هستند، هیچ‌‌اشاره‌ای نشده است.
یک مقام آمریکایی نیز دیروز به خبرگزاری «رویترز» گفت، واشنگتن به اطلاع شبه‌نظامیان کُرد در سوریه رسانده است که در صورت حمله ارتش ترکیه، آمریکا از کردها محافظت نخواهد
کرد.
به گفته این مقام کاخ سفید، که خواست نامش فاش نشود، نیروهای آمریکایی دو پست نظارتی در «تل ابیض» و «رأس العین» در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه را
تخلیه کرده‌اند.
واکنش شبه‌نظامیان کُرد سوریه
فرماندهی کل «نیروهای دموکراتیک سوریه» دیروز طی بیانیه‌ای ، عقب‌نشینی آمریکایی‌ها را تأیید و اعلام کرد: «بر خلاف تلاش‌هایی که کرده‌ایم، تا از تنش نظامی با ترکیه اجتناب کنیم و بر خلاف نرمشی که برای پیشبرد مکانیزم امنیت مرزی نشان داده‌ایم، نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کرده‌اند و ترکیه نیز در حال آماده شدن برای‌اشغال شمال و شرق سوریه است». این چندمین بار است که آمریکا به کردهای مورد حمایت خود در سوریه، از پشت خنجر می‌زند.
در ادامه این بیانیه آمده است : «این عملیات نظامی ترکیه در شمال و شرق سوریه، اثری منفی بزرگ بر جنگ با داعش دارد و کل وضعیت باثباتی که طی سال‌های گذشته محقق شده، را نابود خواهد کرد.» خبرگزاری رویترز نیز دیروز به نقل از یک مقام آمریکایی که هویتش فاش نشد، گزارش داد در صورتی که ترکیه به کُردها حمله کند، نظامیان آمریکایی از آنان دفاع نخواهند کرد. این مقام گفت: «ترکیه بزودی به شمال سوریه حمله می‌کند.»
آنکارا و واشنگتن تیر ماه گذشته درخصوص ایجاد یک «منطقه امن» در خاک سوریه، به توافق مقدماتی دست پیدا کرده و اوایل مهر نیز عملیات گشت‌زنی مشترک را در شمال شرقی سوریه آغاز کرده‌اند.
دولت دمشق تاکنون بارها از اقدامات مشترک و یا جداگانه ترکیه و آمریکا در خاک سوریه ، به شدت انتقاد کرده و این اقدامات ناقض حاکمیت سوریه و‌اشغالگری دانسته است.