kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴

اعتراض بزرگ مردم کره جنوبی به تخلف کوچک وزیر دادگستری

پذیرش گرفتن برای دختر وزیر دادگستری کره‌جنوبی در یک دانشگاه، آن هم قبل از رسیدن وی به قدرت، آن هم از سوی همسر وزیر(نه خود وزیر) کافی بود تا مردم کره جنوبی با برپایی یک راهپیمایی عظیم، خواستار استعفای رئیس‌جمهور شوند.


سرویس خارجی-

دیروز صدها هزار نفر از مردم کره جنوبی در اعتراض به انتصاب «چو کوک» به عنوان وزیر دادگستری این کشور، به خیابان‌های «سئول» سرازیر شدند و این شهر را به صحنه اعتراضات گسترده علیه رئیس‌جمهور تبدیل کردند. تظاهرکنندگان خشمگین اما در عین حال آرام دست‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که در آن خواستار استعفای «مون جائه این» رئیس‌جمهور این کشور شده بودند.
درباره چرایی این اعتراض روزنامه «کوریا تایمز» نوشته، رئیس‌جمهور به واسطه تصمیم ماه گذشته خود درخصوص انتصاب «چو کوک» به عنوان وزیر دادگستری، مورد خشم مردم قرار گرفته است. «مسر چو» همسر وزیر دادگستری، متهم است به صورت غیرقانونی برای دختر خود در یکی از دانشگاه‌های مطرح سئول پذیرش اخذ کرده است.
این اعتراض‌ها که هیچ بعید نیست باعث استعفای رئیس‌جمهور این کشور صنعتی هم شود در حالی صورت می‌گیرد که وزیر مورد نظر رئیس‌جمهور نه وام‌های میلیاردی غیر قانونی از بانک‌ها گرفته، نه مدرک تحصیلی‌اش جعلی است و نه با سوء استفاده از قدرت، پست‌های حساسی مثل صندلی‌های مدیرعاملی بانک‌ها را به اَبَربدهکاران بانکی فروخته است. همسر او (نه خود او) متهم است زمانی که «چو کوک» وزیر نبود، با سوءاستفاده از موقعیت خود (استاد دانشگاه بودن) برای دخترش در یک دانشگاه پذیرش گرفته است، تخلفی که در بسیاری از کشورها، تخلف دانستن آن و تحت پیگرد قرار دادن متخلف، به یک شوخی شبیه است. همین احترام به قانون و اجرای سفت و سخت آن، یکی از مهم‌ترین دلایل کاسته شدن از تخلفات در کشورهای صنعتی است چرا که اصولا فلسفه نوشتن قانون، اجرای آن و نتیجه اجرای آن نیز «بازدارندگی» است. احترام همگانی به قانون که در کنار تلاش‌های خستگی ناپذیر مردم و مسئولان، کره جنوبی را از یک کشور مفلوک در چند دهه قبل، تبدیل به کشوری صنعتی کرده است.
اما در بسیاری از کشورها ، وقتی قرار است با فساد اقتصادی مبارزه شود، جریان‌های غربگرا(که از غرب فقط ضد ارزش‌ها را تقلید می‌کنند آن هم کورکورانه) وارد میدان می‌شوند و به بهانه‌های مختلف جانب مفسد را می‌گیرند و به عنوان مثال، غارتگر بیت‌المال را با «استیو جابز» مقایسه و «کار آفرین» جا می‌زنند یا تهدید می‌کنند اگر با فلان مفسد اقتصادی برخورد شود«، اعلام جنگ
می‌کنم»(!)
غربگرایان در چنین مواقعی بد نیست، از ویژگی‌های خوب غرب هم کپی‌برداری کنند نه اینکه فقط در مسیری قدم بگذارند که همه دنیا آن را طی کرده و پی به «پوچ» بودن آن برده‌اند.