kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴

مصر و اتیوپی بر سر آب دوباره سرشاخ شدند

با نقض عهد اتیوپی در مورد سد «النهضه» و آب رود «نیل»، بحران بین دو کشور اتیوپی و مصر وارد فاز جدی و جدیدی شده است.


سرویس خارجی-

کشورهای مصر، اتیوپی و سودان به شدت به رود نیل وابسته‌اند و همین مسئله همواره باعث اختلافاتی بین آنها شده است. «ابی احمد»، نخست‌وزیر اتیوپی، اواسط سال گذشته بود که در سفری به قاهره متعهد شد به سهم آبی مصر از رودخانه «نیل» آسیبی نرسد، اما اتیوپی اخیراً با پیشنهاد مصر درخصوص پر کردن سد «النهضه» در مدت چند سال مخالفت کرد تا دوباره این زخم کهنه سرباز کند. روز جمعه وزرای آبیاری سودان، مصر و اتیوپی نشستی را در «خارطوم»، پایتخت سودان، برگزار کردند، اما به نظر با اصرار طرف اتیوپیایی بر موضع خود، مصر تنها دو گزینه پیشرو دارد؛ بین‌المللی کردن قضیه سد «النهضه» و یا توسل به گزینه نظامی!
به گزارش فارس «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب، در این خصوص نوشته آمریکا به عنوان متحد مصر و اتیوپی، احتمال بحرانی شدن مسئله سد «النهضه» را احساس کرده و با صدور بیانیه‌ای بر حمایت از مذاکرات سه‌جانبه برای دستیابی به توافقی پایدار تأکید کرده است. البته در این بیانیه فقط بر احترام متقابل تأکید شده و از سهم مصر از آب نیل هیچ سخنی به میان نیامده است!
سهم آبی مصر از رود نیل سالانه ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب عنوان شده است و اکنون مصر خواهان آن است که با پر شدن سد «النهضه» آسیبی به سهم آبی این کشور وارد نشود. مصر پیشنهاد کرده که اتیوپی سالانه ۴۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های خود را در طول چند سال برای پر کردن سد استفاده کند و سطح آب‌های سد نیز ۱۶۵ متر از سطح زمین باشد که البته این پیشنهاد از سوی اتیوپی رد شده است.
نقش رژیم صهیونیستی
«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور هم پیشتر گفته بود «سد «النهضه» هرگز با تحمیل واقعیت‌ها راه‌اندازی نخواهد شد و بایستی سهم آبی مصر به طور کامل حفظ شود»، «السیسی» همچنین اتیوپی را به سوءاستفاده از ناامنی مصر در سال ۲۰۱۱ و پیشبرد پروژه سد «النهضه» متهم کرده و گفته که این سد تأثیرات زیادی بر امنیت آبی و ملی مصر خواهد داشت. «عطوان» می‌گوید که این سخنان به معنای «اعلان جنگ» است.
«عطوان» این را هم نوشته که: «اسرائیل، اتیوپی را به ساخت این سد تشویق کرد، وام‌ها و تجربیات مهندسی خود را در اختیار اتیوپی قرار داد و هدفش نیز تهدید امنیت مصر و کاهش سهم آبی آن بود، اکنون نیز بعید نیست که این رژیم به حمایت از موضع اتیوپی بپردازد، به خصوص اینکه اتیوپی نیز این اقدامات اسرائیل را بدون پاداش نخواهد گذاشت، این رژیم را به رسمیت خواهد شناخت و روابطش با دیگر کشورهای آفریقایی را مستحکم می‌کند».