kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
وزیر بهداشت یمن هشدار داد

120 بیمارستان و 3000 مرکز بهداشتی یمن در وضعیت فاجعه

سخنگوی وزارت بهداشت یمن می‌گوید، وضعیت بیش از 120 بیمارستان و 3000 مرکز بهداشتی، داروخانه و بانک‌های اهدای خون این کشور به دلیل کمبود فرآورده‌های نفتی و ادامه محاصره و جنگ، به مرحله واقعا خطرناکی رسیده است.



سرویس خارجی-

محاصره ظالمانه یمن توسط ائتلاف سعودی در 54 ماه گذشته رفته رفته ابعاد تراژدی انسانی یمن را عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌کند. به گونه‌ای که اکنون مردم یمن حتی به سوخت و انرژی دسترسی ندارند و این مسئله تبدیل به یک «بحران تمام عیار» به ویژه در بخش بهداشتی این کشور شده است. به گزارش فارس، «یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن شنبه‌شب اعلام کرده که اگر توقیف کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی یمن ادامه‌دار باشد، بخش بهداشت یمن در معرض خطر و فاجعه قرار خواهد گرفت. الحاضری این را هم گفته که اکنون بیش از 120 بیمارستان، 3000 مرکز بهداشتی، داروخانه، آزمایشگاه‌ها و بانک‌های اهدای خون به دلیل ادامه توقیف کشتی‌های نفتی یمن در معرض فاجعه قرار دارند...ساعات کاری در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود فرآورده‌های نفتی، کاهش پیدا کرده که این مسئله جان بیماران را در خطر قرار
می‌دهد.
«احمد عبدالکریم» مدیرکل روابط عمومی وزارت نیروی یمن نیز اعلام کرده که استان الحدیده به دلیل کمبود سوخت، در معرض یک «فاجعه» قرار دارد. محمد شرف‌الدین مدیر اجرایی صندوق بهداشت یمن نیز گفته کمبود فرآورده‌های نفتی باعث فاجعه زیست محیطی و توقف کار 400 تا 450 خودروی حمل زباله شده است. پیشتر شرکت نفتی یمن هم اعلام کرده بود اقدام ائتلاف سعودی در ادامه توقیف کشتی‌های حامل سوخت و ممانعت از ورود آنها به بندر الحدیده برای تامین سوخت حیاتی‌ترین تاسیسات یمن، این کشور را در معرض فاجعه انسانی قرار داده است.
بنابر اعلام شرکت نفت یمن آخرین کشتی حامل سوخت دیزل که ائتلاف سعودی اجازه رسیدن آن به بندر الحدیده را داد، مربوط به بیش از 50 روز پیش می‌شود. «یاسر الواحدی» رئیس‌شرکت نفت یمن هم اعلام کرده که آخرین کشتی که به بندر الحدیده رسیده فقط کفاف پنج روز نیاز یمنی‌ها را کرده است.
کاهش حملات ائتلاف به یمن پس از حمله به آرامکو
از سوی دیگر و همزمان با مطرح شدن تمایل سعودی برای پذیرش طرح صلح انصارالله یمن، منابع آگاه به المیادین گفته‌اند که ائتلاف سعودی امروز حملات هوایی خود به یمن را به شکل چشم‌گیری کاهش داده است.
 ایسنا در این باره به نقل از المیادین نوشته، ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان روز شنبه حملات هوایی خود به یمن را به شکل چشم‌گیری در همه جبهه‌ها کاهش داده است و توافق آتش‌بس با عربستان پس از حملات پهپادی به شرکت نفتی آرامکو و عملیات نظامی «نصر من الله» وارد فاز اجرایی شده است. به گفته این منابع، کمیته‌هایی از سوی دو طرف طی روزهای آتی تشکیل خواهد شد و نیت و اهداف سعودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.