kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴

سنگ اندازی ترکیه، عربستان و قطر در مسیر کمیته قانون اساسی جدید سوریه

یک منبع موثق در گفت‌و‌گو با روزنامه «الوطن» سوریه فاش کرد، عربستان، ترکیه و قطر در روند فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه مانع تراشی می‌کنند.



«حسین راغب» عضو پارلمان سوریه، به روزنامه الوطن گفت: ترکیه، عربستان و قطر در روند فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه مانع‌ تراشی می‌کنند و فعالیت برای این کمیته، آسان نخواهد بود.
در حال حاضر هیئتی به نمایندگی از دولت، احزاب سیاسی و جامعه مدنی سوریه، در مسکو به سر می‌برد.
به گزارش ایسنا، راغب اظهار داشت: در دوره اخیر به دلیل تحولات پرشتاب و گسترده، لازم بود کمیته وابسته به گفت‌و‌گوی ملی سوریه، اقدامی را برای رایزنی با دوستان روس خود انجام دهد.
راغب گفت: این کمیته تمامی دغدغه‌ها و خواسته‌های گروه‌های مختلف مردم سوریه را به طرف روس ابلاغ کرده است.
این عضو پارلمان سوریه افزود: طرف روس نیز بر پایبندی جدی مسکو در موردعملکرد مستقل کمیته قانون اساسی در آینده تاکید کرد.
وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه، با نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی سوری دیدار و با آنها درباره سازش در این کشور و نیز تقویت عملکرد کمیته بررسی قانون اساسی در ژنو گفت‌و‌گو کرد.
تهدید اردوغان برای حمله به شرق فرات
 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد: عملیات در شرق فرات را به زودی آغاز می‌کنیم...و برنامه‌هایمان برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه آماده است.
در واکنش به این اظهارات تهدیدآمیز، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب، در روزنامه «رای الیوم» نوشت : رئیس‌جمهوری ترکیه تهدیدهای خود مبنی بر آغاز عملیات نظامی گسترده- هوایی و زمینی- برای ایجاد «منطقه امن» در شرق فرات سوریه را بار دیگر تکرار کرده است.
وی در ادامه نوشت: اما، بعید می‌دانیم که او به گزینه نظامی متوسل شود و کشورش را در جنگ فرسایشی با کُردهای تحت حمایت آمریکا غرق کند.