kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

زیاده‌خواهی آمریکا، مشکل اصلی در دستیابی به توافق جامع هسته‌ای

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، زیاده‌خواهی آمریکا را مشکل اصلی در دستیابی به توافق جامع بین ایران و ۱+۵ عنوان کرد و گفت: زیاده‌خواهی آمریکا باعث شده که اروپا را نیز به دنبال خود بکشاند.


احمد بخشایش اردستانی درباره امکان حصول توافق در مذاکرات وین 6 گفت: اگر در این دور از مذاکرات و پایان مدت زمان تعیین شده 6 ماهه براساس توافق ژنو به توافق نهایی نرسیم در ماه اول از شش ماهه دوم به توافق خواهیم رسید، چرا که هم انتخابات کنگره آمریکا را در پیش داریم و هم تغییر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که این دو اتفاق باعث می‌شود فضا به هم بخورد و غربی‌ها در تلاشند در فضای فعلی به توافق برسند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره متن برنامه اقدام مشترک جامع نیز گفت: در متن نوشته شده در مذاکرات وین 5، بخش نوشته شده که حاوی نقاط مشترک است از بخش پرانتزی که بر اختلافات دلالت می‌کند، کمتر است که این تفاوت به اختلافات بر سر غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها، و کارکرد راکتور آب سنگین اراک باز می‌گردد، زیرا غربی‌ها می‌گویند آب سنگین اراک تعطیل شود و ایران می‌گوید به کار خود ادامه دهد.
بخشایش دیگر نقاط اختلافی را در تعداد سانتریفیوژها دانست و گفت: ایران 21 هزار سانتریفیوژ دارد و غرب خواستار کاهش تعداد این سانتریفیوژها به زیر 4 یا 3 هزار است که ایران در این مورد مقاومت می‌کند.
وی مدت زمان اعتمادسازی را از دیگر نقاط اختلافی دانست و تصریح کرد: غرب زمان اعتمادسازی را دو رقمی می‌داند و درباره زمان ۱۰ تا ۲۰ سال صحبت می‌کنند، اما ایران بر مدت زمانی تک رقمی و زیر 5 سال تاکید دارد.
این نماینده مجلس افزود: ایران و 1+5 درباره تحریم‌ها نیز مشکل دارند، زیرا 1+5 اعلام کرده در صورت حصول توافق با ایران تحریم‌ها را ملغی می‌کند نه لغو،‌ که بر این اساس هر زمان که لازم بداند با یک فراخوان تحریم‌ها را باز می‌گرداند، اما ایران بر لغو تحریم‌ها تاکید دارد، زیرا در این صورت برای برقراری مجدد تحریم‌ها باید شورای امنیت تشکیل جلسه داده و رای صادر کند.
بخشایش اردستانی مشکل اصلی حصول توافق بین ایران و 1+5 را زیاده‌خواهی آمریکا دانست و تصریح کرد: زیاده‌خواهی آمریکا باعث شده است که اروپا را نیز به دنبال خود بکشاند و تحریم‌ها را ضد ایران سخت بگیرد. از طرف دیگر در ایران این اعتقاد وجود دارد که حتی اگر مشکل هسته‌ای حل شود تحریم برداشته نخواهد شد، زیرا طرف غربی پس از حل مشکل هسته‌ای بحث موشک‌های دوربرد ایران، حقوق بشر و ادعای حمایت از تروریسم توسط ایران را محملی برای ادامه تحریم‌ها قرار خواهد داد.
به گزارش فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد:‌ ایران خود قربانی تروریسم است با این وجود غرب ما را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند و از سوی دیگر داعش را جنگجو خطاب می‌کند، نه گروهکی تروریستی.
وی افزود:‌ غربی‌ها از پیشرفت ایران، ناراضی هستند و سند این ادعا نیز نارضایتی آنان پس از توانایی ایران در تولید بنزین از پالایشگاه‌ها پس از تحریم بنزین است.
این نماینده مجلس دیگر علل نارضایتی غرب را تقویت جبهه مقاومت و انتخابات ایران دانست و گفت: آنها معتقدند ایران به عنوان الگوی دموکراسی و انتخابات آزاد در منطقه مطرح شده و این دموکراسی و انتخابات را به کشورهای مختلف همچون لبنان، سوریه و عراق تسری داده است و به زودی عربستان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و قطعا رژیم بر سرکار آمده توسط انتخابات در عربستان همچون رژیم فعلی در راستای منافع غرب حرکت نخواهد کرد و از خواسته‌های مردم پیروی می‌کند.
بخشایش اردستانی به نقش نامناسب غرب در تحولات تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: در هر حال نباید فراموش کرد که غرب در تاریخ ایران نقش مناسبی نداشته تا جایی که در ماجرای ملی شدن صنعت نفت کودتای 28 مرداد 32 را هدایت و دولت قانونی را ساقط کردند تا به اهداف خود برسند.