kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

افزایش 82 درصدی تلفات کودکان در افغانستان طی 4 سال گذشته

سازمان ملل اعلام کرد، جان باختن کودکان بر اثر درگیری‌ها در افغانستان طی چهار سال گذشته ۸۲ درصد، افزایش یافته و در این مدت، حدود ۳۵۰۰ کودک کشته شده‌اند.



سازمان ملل دیروز طی گزارشی اعلام کرد که طی چهار سال گذشته، تلفات کودکان افغان در مقایسه با قبل، ۸۲ درصد افزایش داشته است و در این مدت حدود 3500 کودک کشته شده‌اند.
خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارش تازه از سازمان ملل ، افزود که طی سال‌های 2015 تا 2018 میلادی، تلفات کودکان افغان حدود یک سوم مجموع تلفات غیرنظامیان در این کشور را تشکیل می‌دهد.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، هم در این باره توضیح داد که تلفات مذکورناشی از درگیری، انفجار و حملات هوایی بوده است. نظامیان آمریکایی در حملات خود، به طور مرتب غیرنظامیان را در افغانستان هدف قرار می‌دهند. چندی پیش نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغاستان موسوم به« یوناما»، در گزارشی اعلام کرده بود که طی نیمه نخست سال 2019 میلادی(از11دی تا 11تیر)، شمار تلفات غیرنظامیان افغان بر اثر حملات هوایی، افزایش سه برابری داشته است.
علاوه‌بر گسترش نا امنی در افغانستان، تولید تریاک نیز در این کشور افزایش بافته است. سازمان ملل در سال 1395 اعلام کرده بود که تولید تریاک در افغانستان، 43 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از 90 درصد تریاک جهان، از این کشور صادر می‌شود.
مردم افغانستان آمریکا را عامل تداوم جنگ و خونریزی و افزایش کشت تریاک در کشور خود می‌دانند.