kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
فرماندار هنگ کنگ خبر داد

خشونت‌های ترسناک و بی‌سابقه شورشیان در هنگ کنگ

فرماندار منطقه خودمختار هنگ کنگ از افزایش «بی سابقه» خشونت‌ها در این منطقه از سوی شورشیان مورد حمایت آمریکا خبر داده و گفته، برخی از این خشونت‌ها «وحشتناک» بود.




تظاهرات حامیان آمریکا و انگلیس در هنگ‌ کنگ برای اولین بار در ماه مارس(فروردین) سال جاری میلادی برگزار شد که در آن معترضان برای اعتراض به لایحه استرداد مجرمین به دولت مرکزی چین به خیابان آمدند. علیرغم آنکه لایحه مذکور لغو شد، اعتراض‌ها هرگز متوقف نشد و به سمت تظاهرات ضد دولتی و حمایت از آمریکا چرخید، اقدامی که با موضع تند پکن مواجه و بعدها اعلام شد، دیپلمات‌های آمریکایی با لیدرهای شورشیان در ارتباطند.
 شورشیان حالا بدون هیچ پنهانکاری تحت پرچم آمریکا و انگلیس به تظاهرات ضددولتی خود ادامه می‌دهند و می‌گویند می‌خواهند تحت حاکمیت انگلیس باشند! آنها برای رسیدن به این هدف دست به خشونت هم می‌زنند طوری که دیروز «کری لام» فرماندار منطقه خودمختار هنگ کنگ از افزایش بی‌سابقه خشونت‌ها خبر داد. وی درباره خشونت‌های گسترده جمعه شب از سوی معترضان هشدار داد و تاکید کرد که این منطقه با خشونتهای غیرمنتظره مواجه است و نمی‌تواند بیش از این چنین وضعی را تحمل کند.
بر اساس گزارش‌ها خشونت‌ها و اغتشاشات روز جمعه چند ساعت بعد از اعلام ممنوعیت استفاده از «ماسک چهره» برای پوشاندن صورت توسط معترضان شروع شد. به دنبال اعتراضات گسترده و تشنج در این شهر طی روز و شب جمعه، ناوگان متروی هنگ کنگ اعلام کرد که روز شنبه تعطیل است و سرویسی ارائه نخواهد داد. براساس گزارش رویترز، تعطیلی سیستم حمل‌ونقل هنگ کنگ که یکی از مراکز تجاری مهم جهان است ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد این کشور خواهد زد.متروی هنگ کنگ به دنبال به آتش کشیده شدن چندین ایستگاه مترو که به تعدادی واگن هم خسارت زده است و حداقل دو نفر را مجروح کرده است تعطیل شده است. این درحالی است که اغلب فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ نیز بسته است. فرماندار هنگ کنگ در توصیف وضعیت شورش‌های جمعه گفت، خشونت‌ها به مرز وحشتناکی رسیده است.