kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴

افشای سندی محرمانه از تحرکات آل‌سعود برای فتنه‌ انگیزی در لبنان

«الاخبار» می‌گوید اسنادی را به دست آورده که نشان می‌دهد رژیم آل‌سعود و «بن سلمان» با تضعیف حزب‌الله در لبنان قصد فتنه‌انگیزی در این کشور را داشته است.


سرویس خارجی-

روزنامه لبنانی «الاخبار» در ادامه افشاگری‌های خود درباره عربستان، یک سند از سعودی را منتشر کرده که جزئیات طرحی «چهار محوری» که «بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان، برای تضعیف حزب‌الله لبنان تدوین کرده، را فاش می‌کند. چکیده این محورها به شرح زیر است:
محور سیاسی
محاصره سیاسی لبنان و فشار به این کشور با «تروریستی خواندن حزب‌الله» اولین محور است. در مارس ۲۰۱۶ بود که شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب، حزب‌الله لبنان را «سازمان تروریستی» خواندند. این برنامه‌ درباره محاصره مقاومت با مطالبات رژیم صهیونیستی مطابق بود و عربستان برای پیشبُردِ این محور، با همکاری دادگاه‌های اروپایی و بین‌المللی علیه حزب‌الله دست به پرونده سازی زد. همچنین در این سندبندی درباره حمایت از شخصیت‌های تاثیرگذار و به اصطلاح میانه‌رو سیاسی و مالی در داخل طیف شیعه آمده که بر موارد زیر تأکید کرده: «تمرکز روی جوانان شیعه به منظور ایجاد گروه‌هایی با ایدئولوژی میانه‌رو؛ تلاش برای جذب رهبران جوان در داخل خود حزب‌الله؛ حمایت از شخصیت‌های مخالف حزب‌الله در انتخابات پارلمانی با هدف دستیابی به اکثریت پارلمان».
محور اقتصادی
عربستان می‌خواهد هدفش برای «تضعیف حزب‌الله» را براساس قاعده «خشکاندن منابع مالی و دور کردن از مراکز حیاتی» پیش ببرد، از این رو، طرح تشدید نظارت بر حواله‌های مالی در لبنان را مطرح می‌کند. در این راستا، در سال ۲۰۱۶ حواله‌های مالی از عربستان به لبنان متوقف و در سال ۲۰۱۷ نیز انتقال وجه به بیروت ممنوع اعلام شد مگر با موافقت حامی مالی، درخواست مستندات و تأیید منابع پول، و همه این‌ها برای این بود که حزب‌الله را از نظر مالی محاصره کند.
محور رسانه‌ای
در سند مذکور آمده است که باید از رسانه‌ها و تلویزیون‌ مخالف با سیاست‌های حزب‌الله در لبنان حمایت و با این رسانه‌ها همکاری شود تا علیه آنچه «سوءاستفاده‌های حزب‌الله و ایدئولوژی»‌اش می‌خوانند، تبلیغ شود. البته این رویکرد در سیاست‌های عربستانِ پیش از دوره ولیعهد کنونی نیز وجود داشته و موضوع جدیدی نیست.
محور نظامی
آخرین محور برنامه سعودی، مقابله با حزب‌الله لبنان در محور نظامی است. در این محور بر روی تشدید نظارت بر راه‌های ارسال سلاح برای حزب‌الله، احیای نقش نیروهای سازمان ملل برای مشارکت در نظارت بر مرزهای زمینی و دریایی با سوریه تمرکز شده است. مسئله مهم در این محور، ضرورت ایجاد مراکز پیشاهنگی برای جوانان میانه‌رو لبنانی جهت آموزش آنها در داخل و امکان اعزام آنها برای مشارکت در دوره‌های خارجی است تا در آینده مهره اصلی در نهادهای نظامی و امنیتی لبنان باشند و «در صورت لزوم در داخل با حزب‌الله مقابله کنند».