kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
مقام پیشین اطلاعاتی رژیم صهیونیستی:

تداوم حکومت السیسی برای اسرائیل حیاتی است؛ نهادهای اطلاعاتی دو طرف هماهنگ هستند

یک مقام امنیتی پیشین رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با «میدل ایست‌آی»، حکومت «عبدالفتاح السیسی» را برای منافع رژیم صهیونیستی حیاتی دانسته و تاکید کرده که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در هماهنگی کامل با السیسی قرار دارند.



سرویس خارجی-


«زوی ماغن» افسر پیشین و عالی‌رتبه «اطلاعات ارتش» رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گویی که با وبگاه «میدل ‌ایست آی» داشته، ضمن اعتراف به نقش کلیدی رژیم صهیونیستی در حمایت از السیسی، خاطرنشان کرده: «من قویا امیدوارم السیسی در این دور از تظاهرات نیز دوام بیاورد. حتی اگر برخی معتقد باشند که السیسی دیکتاتوری است که با توسل به زور قدرت گرفته، به هرحال او نسبت به رئیس‌جمهور‌های پیشین مصر نگاه مثبت تری به اسرائیل دارد». تحلیلگر کنونی در اندیشکده «مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» همچنین در ادامه به تعریف و تمجید از السیسی می‌پردازد و می‌گوید: «السیسی می‌داند این دور از تظاهرات مصر به کجا ختم خواهد شد، اما در هر صورت او باید بیشتر جانب احتیاط را رعایت کند». وی در ادامه به حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی از رژیم مصر تاکید کرده می‌گوید:‌ «ما گزینه‌ای برای تعیین رژیم مصر بر اساس میل خود نداریم،‌ اما اسرائیل می‌تواند با ارائه اطلاعات امنیتی به السیسی، به او کمک کند. این کمک‌ها اما قطعا نباید به صورت آشکار باشد».
فضای سیاسی مصر چند هفته‌ای است که تحت تاثیر فضای ملتهب و خشم ملت مصر قرار گرفته. ادامه بازداشت‌ها و صدور گسترده احکام اعدام و حبس ابد، انتشار گزارش‌هایی از شرایط بسیار بد زندان‌ها، مرگ مشکوک «محمد مرسی» در ۲۷ خرداد ماه سال جاری و پس از آن مرگ پسر ۲۵ ساله‌اش «عبدالله» و همچنین افشاگری‌های گاه و بیگاه یک معارض از اسپانیا از فساد السیسی، پایه‌های حکومت این دیکتاتور مصری را بسیار متزلزل و دولت السیسی را با بحرانی جدید روبه‌رو کرده است.
گفتنی است، «افریم هالِوی» رئیس‌پیشین موساد در سال‌های 1998 تا 2002 هم درباره تحولات مصر اظهار نظر کرده و با بیان اینکه ثبات در مصر برای تل‌آویو بسیار مهم است، تاکید کرده: «امنیت مصر و نظام سیاسی آن، که اکنون دقیقا به معنای امنیت ریاست جمهوری السیسی است، یک منفعت امنیتی حیاتی برای اسرائیل است. مصر، بیشترین جمعیت را در بین کشورهای عربی و طولانی‌ترین مرز خاکی با اسرائیل را دارد».
بازداشتی‌های مصر رکورد زد
از سوی دیگر خبر رسیده که موج تازه اعتراض‌های علیه السیسی ادامه دارد و تعداد بازداشتی‌های مصر از ابتدای درگیری‌ها در این کشور تا کنون به ۳۰۸۰ تن رسیده است. کمیسیون «حقوق و آزادی» ضمن اعلام این خبر افزود استان قاهره بیشترین تعداد بازداشت شدگان یعنی ۷۰۲ نفر را دارد، همچنین در استان سوئز ۱۷۴ نفر و اسکندریه ۱۳۳ نفر بازداشت شده‌اند. همچنین طبق اعلام مرکز «پژوهش‌های رسانه‌ها و افکار عمومیِ» مصر، طی ماه گذشته ۱۳۲ تظاهرات ضد دولتی و ۱۳ تجمع حمایت از السیسی در مصر برگزار شده است. روز پنج‌شنبه، «محمود توفیق» وزیر کشور مصر در جمع فرماندهان پلیس از آنها خواست تا سطح آمادگی برای موارد اضطراری را افزایش دهند و با تمامی اقداماتی که «خلاف قانون» هستند، مقابله کنند.