kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

خشم اروپا از جنگ تجاری ترامپ بروکسل: مقابله به مثل می‌کنیم

پس از آنکه آمریکا تعرفه‌های سنگینی بر 7/5 میلیارد دلار کالای اروپایی وضع کرد، اتحادیه اروپا برای واشنگتن خط و نشان کشیده گفته این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ضمن پاسخ به تهدید ترامپ بر سر افزایش تعرفه‌ها، اعلام کرده که: «در صورت اعمال تعرفه‌های اقتصادی بر7/5 میلیارد دلار کالای اروپایی، با اجرای سیاستی مشابه بر کالاهای آمریکایی، مقابله به مثل خواهد کرد». در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا در همین رابطه منتشر کرده آمده: «اگر آمریکا تعرفه‌هایی که به تایید سازمان تجارت جهانی رسیده را وضع کند، اتحادیه اروپا گزینه‌ای جز مقابله به مثل نخواهد داشت».
گفتنی است در ساعات اولیه روز جمعه (دیروز) آمریکا تهدید خود را عملی کرد و سازمان تجارت جهانی تعرفه‌های آمریکا بر ۷.۵ میلیارد دلار کالای اروپایی را به تایید رساند. ریشه جنگ تجاری پیش آمده بین آمریکا و اروپا به سال ۲۰۰۴ بازمی گردد. واشنگتن در آن زمان، چهار کشور اروپایی؛ انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا را به اعطای یارانه‌های غیرقانونی به شرکت ایرباس متهم کرد. «گوئیلام فائوری»، مدیرعامل شرکت ایرباس، اخیرا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده بود که وضع تعرفه بر صنعت هوانوردی اروپا، می‌تواند عواقب بدی برای اقتصاد آمریکا به همراه داشته باشد.
سازمان تجارت جهانی سال گذشته میلادی، گفت اروپا به طور غیرقانونی به شرکت هواپیماسازی «ایرباس» یارانه داده و این بدین معناست که به دیگر شرکت دیگر هواپیماسازی متعلق به آمریکا یعنی «بوئینگ»، خسارت وارد شده است. «دونالدترامپ» هم به تلافی این حرکت اروپایی‌ها، تعرفه‌های جدید و سنگینی بر کالاهای اروپایی بست.