kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

تظاهرات در بغداد با 2 کشته و 200 زخمی

تظاهرات مردم عراق در پایتخت و برخی از شهرهای جنوبی این کشور، که علیه فساد دولتی و نارسایی‌های خدمات عمومی برگزار شده بود، به سر دادن شعارهای هدفمند علیه حشدالشعبی و ایران مبدل شد. بر اساس آمارهای رسمی، درگیری‌های میان معترضان و نیروهای پلیس در بغداد، دو کشته و 200 زخمی بر جای گذاشت.



طبق خبرهایی که عصر دیروز از عراق مخابره شد، هزاران نفر از مردم در شهرهای بغداد، بصره، نجف، کربلا، کرکوک و ناصریه علیه گسترش بیکاری و فساد دولتی ، دست به تظاهرات زدند. اما، در برخی شهرها، علی‌رغم اینکه قرار بود معترضان به فساد و کوتاهی‌های دولت اعتراض کنند، تظاهرات رنگ و بوی ضد مقاومت و بسیج مردمی به خود گرفت و شماری از معترضان هم علیه جمهوری اسلامی ایران هم شعاردادند.
در بغداد تظاهرکنندگان پس از عبور از پل «الجمهوریه»، وارد منطقه سبز شدند و ضمن حمله به برخی مراکز دولتی، با نیروهای پلیس درگیر شدند. طبق آمارهای رسمی، این درگیری‌ها دو کشته و حدود 200 مجروح بر جای گذاشت. 40 نفر از این زخمی‌ها جزو نیروهای پلیس هستند.
این اولین بار نیست که عراقی ‌ها در اعتراض به فساد دولتی، پایین بودن سطح خدمات عمومی و نبود فرصت شغلی، دست به تظاهرات می‌زنند.
در اعتراضات خیابانی سال‌های گذشته نکته‌ای که وجود داشته، این بوده است که شماری از معترضان شعارهای ساختار شکن سر می‌دادند و به مراکز دولتی و حتی به کنسولگری ایران در شهر بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیده بودند. در آن زمان، با هوشیاری مردم ، این خط اعتراضات هدفمند، خاموش شد.
در تظاهرات دیروز ابتدا قرار بود علیه فساد و بیکاری ، شعار داده شود، ولی در برخی از شهرها خیلی زود این شعارها در میان شعارهای ضد حشد‌الشعبی و ضد ایران گم شد. البته ناگفته نماند که هیچ‌کس علیه آمریکا، رژیم صهیونیستی و یا عربستان، که مسبب اصلی همه مشکلات معیشتی و غیر معیشتی مردم عراق بوده و هستند، شعار نداده است! همین سکوت در قبال جنایتکاران و سر دادن شعار علیه نجات دهندگان و حامیان عراق، به تنهایی نشان می‌دهد که اتفاقات دیروز، مهندسی شده بود.
جالب است که عصر دیروز سفارت‌های آمریکا و انگلیس به محض شنیدن شعارهای ضد عراقی شماری معترض، فورا بیانیه صادر و از تظاهرکنندگان حمایت کردند!
برخی از اتفاقات و خبرهای روزهای اخیر هم که در لابه‌لای خبرهای دیگر گم شده‌اند، هم تایید می‌کنند که اتفاقات دیروز را دشمنان عراق برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عنوان مثال، پایگاه «العرب» اعلام کرد که سفارت عربستان چند روز پیش برای شرکت در تظاهرات دیروز، دعوت نامه فرستاده بود. یا خبر دیگری حاکی از این بود که سفارت عربستان در بغداد، مخالفان حشدالشعبی را روزهای قبل از تظاهرات، در سفارت جمع کرده بود.
سفارت عربستان در بغداد در واقع ، تلاش می‌کند جریان‌هایی را زیر یک پرچم گرد آورد که مشابه این جریان‌ها را ما در کشور خودمان هم داریم. از یاد نبرده ایم که همین سال گذشته، روزنامه شرق با انتشارخبری کذب، در صدد ایجاد شکاف میان دو ملت ایران و عراق بر آمده بود.
در هر حال، برپایی تظاهرات خشونت‌آمیز در شهرهای عراق، آن هم در شرایط جاری که همه دارند خود را برای مشارکت در راهپیمایی بزرگ و دشمن شکن اربعین حسینی(ع) آماده می‌کنند، یک توطئه هدفمند و برنامه‌ریزی شده است؛ دشمن جریان مقاومت می‌خواهد با نا آرام کردن شهرهای عراق، مراسم مذکور را تحت شعاع قرار دهد، اما مثل سال‌های گذشته، موفق نخواهد شد.
در مجموع، تحولات سال‌های اخیر نشان داده است که شاید جریان‌های پشت پرده در ابتدا بتوانند با شعارهای عامه پسند، مثل فساد مقامات، مردم را به خیابان‌ها بکشند، ولی وقتی این شعارها رنگ و بوی دشمنی علیه نظام سیاسی عراق، حشد‌الشعبی و محور مقاومت به خود می‌گیرد، مردم خیلی زود از صحنه خارج می‌شوند. مردم عراق می‌دانند که حشدالشعبی و حمایت‌های ایران از عراق، باعث شده است که آنها از چنگال داعش نجات یابند. به همین خاطر، عراقی‌ها شعارهای ضد حشد و ضدایرانی را بر نمی‌تابند. آنها که همین ماه‌های گذشته شاهد حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به پایگاه‌ها و انبارهای مهمات حشد‌الشعبی بوده اند، الان وقتی می‌بینند در خیابان‌های بغداد علیه حشد شعار داده می‌شود، متوجه می‌شوند که این نیز یک توطئه جدید صهیونیستی و آمریکایی است؛ این مخالفان حشد دیروز دست به حمله هوایی زدند و نتیجه نگرفته‌اند و امروز می‌خواهند همان هدف را در خیابان‌های بغداد و دیگر شهرها دنبال کنند، تا شاید به نتیجه برسند. هر چند هوشیاری ملت عراق این توطئه را نیز همچون گذشته، به بن بست می‌کشاند.
 بر اساس آخرین خبرها که دیشب مخابره شد، دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای، خواستار هوشیاری تظاهرکنندگان در برابر نفوذی‌ها شد. رئیس‌جمهور این کشور هم از تظاهرکنندگان خواست ، از خود خویشتن داری به خرج بدهند و به قوانین احترام بگذارند.