kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

گزارش گاردین از وضعیت مردم یمن اینجا زندگی بوی مرگ می‌دهد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی میدانی بخشی از جنایت‌های هولناک ائتلاف سعودی و چند کشور غربی در یمن را به تصویر کشیده و گسترده شدن سایه مرگ بر سر یمنی‌ها را حاصل حمایت سیاسی و تسلیحاتی غربی‌ها از آل‌سعود دانسته است.

مردم یمن در 54 ماه گذشته با تجاوزهای ائتلاف سعودی به کشورشان به بدترین وجه ممکن با مرگ و بیماری‌های واگیردار روبه رو بوده‌اند. انصارالله یمن نیز به دلیل این جنایت و پس از اینکه توانایی‌های خود را بازیافت مدتی است حملات تلافی جویانه و موثری علیه مراکز حیاتی و اقتصادی عربستان انجام می‌دهد. حالا خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین می‌گوید با تهیه یک گزارش میدانی، بخشی از جنایت‌های روزمره عربستان را منتشر کرده است.
این گزارش می‌گوید، در سفری ۶۰۰۰ کیلومتری به سراسر یمن و در بخش‌های تحت کنترل انصارالله، دولت مستعفی و جدایی‌طلبان، شاهد آلام مردم یمن بوده و درباره رنج و دشواری‌های مردم این کشور جنگ زده تحقیقات گسترده‌ای کرده است:«بیش از چهار سال جنگ زندگی مردم عادی یمن را چنان تغییر داده که وضعیت آنان دیگر شباهتی به گذشته ندارد. رنج آنان در همه‌جا کاملا محسوس است. در بلندی‌های شمال یمن که درگیر وخیم‌ترین بحران انسانی جهان است، گرسنگی و حملات هوایی عربستان بیداد می‌کند».
طبق این گزارش، «استان صعده که قلب حوثی‌ها در مرز عربستان است اما بیش از هر جای دیگر مورد حمله قرار می‌گیرد. به سختی می‌توان خیابانی در این شهر پیدا کرد که دست نخورده باقی مانده باشد. اداره پست، فروشگاه مرکزی و خانه‌های بی‌شماری که متعلق به غیرنظامیان بودند، نابود شده‌اند».
«گاردین» سپس در تشریح فضای حاکم بر این کشور می‌نویسد: «مرگ هر لحظه از آسمان فرا می‌رسد اما استراتژی به آتش کشیدن زمین، عربستان را به پیروزی در این جنگ نزدیک نکرده است. حالا برخی یمن را ویتنامِ عربستان می‌نامند اما واقعیت این است که بدون تامین پیوسته تسلیحات و تجهیزات نظامی از سوی آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی، بن‌بست فعلی در یمن برای ریاض از این هم دشوارتر خواهد شد...یمنی‌ها خوب می‌دانند که بمب‌هایی که روی سرشان می‌افتد، در کجا تولید شده‌اند. اطلاعات فنی و شماره سریالی که روی بقایای این موشک‌ها دیده می‌شوند، به راحتی قابل پیگری‌اند و رد آنها به تولیدکنندگان تسلیحات غربی می‌رسد؛ موشک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند. اطلاعات موجود روی یکی از این موشک‌های غیرقانونی نشان می‌دهد که توسط شرکت گودریچ آمریکا و در ولورهمپتون انگلیس تولید شده است...در صنعا زندگی عادی به نظر می‌آید. حوثی‌ها، القاعده را از این منطقه ریشه‌کن کرده‌اند و در این شهر نسبت به دیگر مناطق یمن نظم بیشتری حاکم است. فروشگاه‌های صنعا پر از کالا است اما اقتصاد ویران یمن بهای سوخت و موادغذایی را دو برابر کرده است».
طبق گزارش گاردین، 80 درصد از جمعیت حدود ۲۴ میلیونی یمن اکنون برای بقا وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند و نیمی از آنها نیز در آستانه قحطی قرار دارند. سازمان ملل گزارش کرده است که تا پایان سال جاری میلادی شمار کشته‌شدگان از جنگ و بیماری به ۲۳۰ هزار تن خواهد رسید. همه بیمارستان‌های صنعا پر از بیماران مبتلا به وبا و سوء تغذیه است که خانواده‌هایشان برای درمان عزیزانشان پول جمع کرده‌اند تا از استان‌های اطراف آنان را برای معالجه به پایتخت بیاورند».
گاردین سپس گزارش خود را اینطور تمام می‌کند که «بی‌عدالتی اما در هیچ کجا به اندازه ضحیان حس نمی‌شود؛ روستایی کوچک در استان صعده که کمتر از یک سال پیش اتوبوسی پر از پسر بچه که در حال رفتن به اردوی دانش‌آموزی بود، در آن هدف حمله سعودی‌ها قرار گرفت و ۴۴ تن در این حادثه کشته شدند. قطعه‌ای از این موشک که از سوی روزنامه گاردین دیده شده، مشخص می‌کند که این یک موشک هدایت شونده لیزری است که توسط شرکت لاکهید مارتین آمریکا ساخته شده‌ است. محل دفن این کودکان اکنون بیشتر یک زیارتگاه است تا گورستان و برخی از دوستان دانش‌آموزان کشته شده در این حمله هنوز پس از مدرسه به دیدار آنها می‌روند.»