kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

قدرت‌نمایی ارتش چین در میدان تیان‌آنمن

دولت پکن هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را با برگزاری رژه‌ای عظیم در میدان «تیان‌آنمن» و رونمایی از یک موشک جدید دوربرد جشن گرفت، اما همزمان، در هنگ‌کنگ معترضان خیابان‌های این شهر را به صحنه جنگ خیابانی تبدیل کردند.

 دیروز هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، صحنه قدرت‌نمایی ارتش چین با پیشرفته‌ترین تسلیحات ساخت این کشور بود. نمایش قدرتی که چین را در طراز یک ابرقدرت جهانی به خوبی به جهانیان نشان داد. رونمایی از تسلیحات فوق پیشرفته چین در مراسم رژه هفتادمین سالگرد حاکمیت حزب کمونیست، شگفتی بسیاری از کارشناسان نظامی را به همراه داشته است. تفاوت مراسم دیروز با نمونه‌های پیشین خود، در القای حس قدرت و توان نظامی چین بود. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، این بزرگترین رژه‌ای است که تاکنون در تاریخ چین برگزار شده است و بسیاری از تجهیزات حاضر در آن، برای اولین بار در انظار عمومی به نمایش درآمدند.
«شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین، جمله‌ای را به زبان آورد که بیش از هر اظهار نظری توجه رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرده است؛ وی گفت: «هیچ نیرویی قادر به لرزاندن بنیان این ملت بزرگ نخواهد بود..چین با هیچ کشوری سر جنگ ندارد، با این وجود، نیروهای مسلح چین قاطعانه از حاکمیت و استقلال این کشور حراست خواهند کرد».
در بین تسلیحات به نمایش گذاشته شده در این مراسم، موشک‌های بالستیک قاره پیما از نوع
« DF-41» بود. این موشک‌ها ستون فقرات قدرت بازدارندگی  هسته‌ای چین هستند و توانایی حمل 10 کلاهک هسته‌ای با توان رسیدن به خاک آمریکا و اصابت به اهداف مختلف را دارند. نمایش این موشک‌ها ، نظر بسیاری از کارشناسان نظامی را به خود جلب کرد. این نوع موشک با برد 15 هزار کیلومتر، دوربرد‌ترین موشک دنیا به شمار می‌رود و می‌تواند در ظرف نیم‌ساعت به آمریکا برسد. به گفته ژنرال «کای ژیجون» معاون دفتر رژه نظامی ارتش چین، در این رزمایش۱۶۰ هواپیمای نظامی نیز مشارکت داشتند.
اعتراضات در هنگ کنگ
همزمان با این رژه باشکوه، خیابان‌های هنگ کنگ صحنه زد و خورد شدید معترضان با پلیس بود. مقامات هنگ‌کنگ در نخستین ساعات دیروز حدود ۶۰۰۰ مامور پلیس را در خیابان‌ها مستقر کرده بودند. بنا بر گزارش‌ها، یک برنامه آتش بازی، لغو و مراکز خرید بسته شده بودند. با این وجود، معترضان به خیابان‌ها آمدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. بر اساس گزارش یورونیوز ،30 تن در جریان این اعتراضات دستگیر شد‌اند. منابع بیمارستانی نیز از مجروح شدن دست کم 16 معترض خبر داد‌ند، که حال یک تن از آنها وخیم گزارش شده است. مقامات انتظامی هنگ‌کنگ گفته‌اند، استفاده «شورشیان» از مایعات اسیدی علیه پلیس، باعث آسیب دیدن چندین مامور و خبرنگار شده است. شدت اعتراضات در هنگ هنگ به حدی بوده که ۱۹ ایستگاه مترو فعالیت خود را متوقف کرده و دستور تخلیه فوری پارلمان (شورای قانونگذاری) نیز
صادر شد.