kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
در عراق و سوریه:

گذرگاه استراتژیک « القائم» دیروز رسما بازگشایی شد

گذرگاه مرزی «القائم» که عراق را از راه زمینی به سوریه وصل می‌کند، پس از پنج سال مسدود بودن، به طور رسمی و در حضور مقامات محلی و خبرنگاران بازگشایی شد.

دیروز گذرگاه القائم در حضور مقامات و خبرنگاران، به روی افراد و عبور و مرور خودروها باز شد. با این اتفاق، دو شهر القائم عراق و «البوکمال» سوریه، از راه زمینی به هم وصل می‌شوند.
مسئولان عراقی و سوری از مدت‌ها پیش در تدارک بازگشایی این گذرگاه بوده اند، ولی به خاطر برخی مسائل، بازگشایی آن چند بار به تعویق ‌افتاده بود. پیش از این، آمریکا و عناصر داعش بارها تلاش کرده‌اند جلوی این بازگشایی را بگیرند. این گذرگاه که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی بین سوریه و عراق است، تا سال 1396 در‌اشغال گروه‌ تروریستی داعش بوده است.
آخرین تلاش عناصر داعش که با دستور آمریکا صورت گرفته است، حمله روز یکشنبه داعش به مواضع ارتش سوریه در استان‌های حمص و دیرالزور بوده است، ولی ارتش سوریه موفق شد این حملات را دفع کند. عراق و سوریه سه گذرگاه مرزی دارند که مهم‌ترین آن، گذرگاه البوکمال-القائم است.
این گذرگاه در سال 2014 با‌اشغال شهر القائم توسط گروه تروریستی داعش، بسته شده بود. ارتش سوریه و نیروهای عراقی هم اواخر سال 2017 موفق شدند این گذرگاه را آزاد کنند.