kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱

خیز ملکه برای برکناری «جانسون»

روزنامه‌نگار انگلیسی از تلاش ملکه انگلیس برای برکناری «بوریس جانسون» خبر داده و نوشته این اولین بار است که ملکه برای برکناری یک نخست‌وزیر از مشاورانش مشورت می‌گیرد!


  سرویس خارجی-

نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس از سویی در نبرد سیاسی با پارلمان این کشور برای پیش بُرد برگزیت ناتوان مانده و از سویی در رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه ناکام مانده است. آخرین تدبیری که «جانسون» اندیشیده بود، تعطیلی پارلمان انگلیس، با گرفتن حکمی از ملکه، بود تا دست پارلمان را از دخالت در روند برگزیت کوتاه کند، اما این ترفند نیز نگرفت و با دستور دیوان عالی این کشور پارلمان بازگشایی شد. حالا خبر رسیده که ملکه انگلیس تصمیم گرفته «جانسون» را برکنار کند و برای این کار مشورت با برخی شخصیت‌های مهم سیاسی این کشور را جهت سنجیدن راه‌های این برکناری شروع کرده است.
طبق گزارش‌های غیر رسمی ملکه انگلیس از مشاورانش درباره شرایطی که می‌توان یک نخست‌وزیر مشغول به کار را برکنار کرد، پرس و جو کرده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه هم در این باره نوشته: «مشخص نیست که آیا الیزابت دوم، از امتیاز سلطنتی برای عزل نخست‌وزیر کشورش استفاده می‌کند یا اینکه صرفاً می‌خواهد در جریان جزئیات روند کار قرار بگیرد».
 «یان بیرل»، روزنامه‌نگار انگلیسی در همین زمینه طی مطلبی نوشته: «یک منبع معتبر به من گفته است که ملکه پیش از اعلام حکم دیوان عالی، برای اولین بار در طول سلطنتش درباره اخراج یک نخست‌وزیر مشورت گرفته است». البته نماینده کاخ باکینگهام تأکید کرده درباره شایعات اظهارنظر نمی‌کند.
به نظر می‌رسد این روند علیه «جانسون» ناشی از درخواست او از ملکه برای تعلیق مجلس برای پنج هفته باشد که با شکست روبرو شد و نیز ناتوانی او در حل مشکل برگزیت است.
لابی «تونی بلر» برای تأخیر انداختن برگزیت
خبری دیگر در مورد برگزیت آن‌که به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در حالی که «ترزا مِی» به عنوان رهبر محافظه‌کاران و نخست‌وزیر وقت انگلیس که در بحبوحه برگزیت استعفا داد، از اتحادیه اروپا می‌خواسته تا اجازه دهد کشورش در تاریخ توافقی از این اتحادیه خارج شود، «تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین این کشور که به عنوان حامی اتحادیه اروپا شناخته می‌شد، تلاش می‌کرده تا بروکسل را به مسیر دیگری بکشد. او به طور خصوصی لابی‌هایی با مسئولین اروپایی داشته و آنها را متقاعد می‌کرده تا بر خلاف درخواست «مِی» برنامه برگزیت را به تأخیر اندازند. مداخله «تونی بلر» بدون اطلاع دولت و در زمانی انجام می‌شده که «ترزا می‌« به عنوان نخست‌وزیر تلاش می‌کرده است تا کشورش در تاریخی که پیشتر روی آن توافق شده بوده، از اتحادیه اروپا خارج شود.