kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶

سازمان عفو بین‌الملل: مصر به زندان بزرگ منتقدان تبدیل شده است

سازمان عفو بین‌الملل ضمن انتشار گزارشی در رابطه با فضای امنیتی حاکم بر مصر، از افزایش شدید تعداد زندانیان طی یک هفته گذشته، آن هم به خاطر بیان اعتراضات علیه دولت به شدت انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده است.


سازمان عفو بین‌الملل روز یکشنبه ضمن انتشار بیانیه‌ای، دستگیری گسترده معترضان مصری در جریان تظاهرات اخیر علیه «عبدالفتاح السیسی» را شدیدا محکوم و تاکید کرد: «دولت مصر باید به حق آزادی بیان و تجمع معترضان احترام بگذارد و دست از اقدامات سرکوبگرایانه خود علیه معترضان بردارد». سازمان «عفو بین‌الملل» همچنین از مسئولان مصری خواست، هر چه سریعتر به موج بازداشت‌های خشونت‌آمیز خود علیه تظاهرات کنندگان
پایان دهید.
مجموعه «حقوق اجتماعی و اقتصادی» که هویتی غیر‌دولتی دارد و تحرکات مصر را به دقت رصد می‌کند، قبل از تظاهرات روز جمعه اعلام کرده بود که تعداد افراد بازداشتی طی یک هفته، از مرز دو هزار نفر هم گذشته است. این نهاد مصری همچنین گفته بود در بین بازداشت شدگان، نام ۶۸ دختر جوان هم به چشم می‌خورد که نگرانی‌های فراوانی را بین مصری‌ها ایجاد کرده، صدها معترض بازداشت شده طی تظاهرات روز جمعه مصر را هم باید به این آمار افزود.
گفتنی است، دور جدید اعتراض‌های مردم مصر علیه نظام فساد السیسی بیش از یک هفته‌ای می‌شود که آغاز شده. فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری ویدئوهایی با موضوعات مختلف همچون ساخت کاخ‌های مجلل و بزرگ ریاست‌جمهوری، همینطور فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرد که جرقه‌ای برای شلعه ور شدن خشم مصری‌ها بود. روز جمعه گذشته مصری‌ها پاسخ فراخوان تظاهرات میلیونی را دادند و پس از اقامه نماز جمعه به خیابان‌ها سرازیر شدند. ویدیو‌های زیادی از تظاهرات روز جمعه منتشر شده که نشان دهنده حضور پررنگ معترضان در این دور از تظاهرات است. ارتش مصر از همان ساعات ابتدایی روز جمعه نیروهای امنیتی خود را در راه‌های منتهی به میدان «التحریر» قاهره مستقر و رفت و آمد در ایستگاه‌های مترو را هم ممنوع کرده بود.