kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

قتل محافظ شخصی ملک سلمان به ضرب گلوله /آیا «الفغم» به سرنوشت خاشقجی دچار شده است؟

کشته شدن محافظ شخصی پادشاه سعودی این فرضیه را تقویت کرده که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بار دیگر سناریوی جمال خاشقجی را در مورد این محافظ تکرار کرده است. ریاض مدعی است او قربانی یک خصومت شخصی شده است.


سرویس خارجی-

دیروز رسانه‌های عربستان خبر قتل محافظ شاه سعودی را اعلام کردند. رسانه‌های سعودی اعلام کردند، «عبدالعزیز الفغم المطیری»، مهم‌ترین محافظ شخصی ملک سلمان پادشاه سعودی، در منزل یکی از دوستانش در جده، به قتل رسیده است. وزارت کشور عربستان نیز کشته شدن الفغم را تأیید کرد اما مدعی شد علت قتل او «اختلافات شخصی» بوده است. در بیانیه وزارت کشور عربستان آمده: «قاتل پس از قتل در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کرده و حاضر به تسلیم نشد و به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به قتل رسید»!
روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» بدون‌اشاره به علت مرگ الفغم نوشته او پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. این روزنامه همچنین نوشته الفغم ابتدا محافظ شخصی ملک عبدالله بن عبدالعزیز بوده و پس از مرگ ملک‌عبدالله نیز محافظ شخصی ملک سلمان شده است. روزنامه «عکاظ» نیز با اعلام خبر مرگ الفغم نوشته او در شرایط مبهم کشته شده است. سخنگوی پلیس منطقه مکه هم مدعی شده که «عبدالعزیز الفغم» به دست فردی به نام «ممدوح بن مشعل» کشته شده است!
الفغم ترور شد؟
در حالی که منابع سعودی علت مرگ الفغم را اختلافات شخصی عنوان کرده اند، کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره علت مرگ و شیوه قتل او ابراز تردید جدی کرده و حتی مسئله ترور او را مطرح می‌کنند. برخی کاربران علت حضور نیروهای امنیتی در خارج از منزل الفغم و تیراندازی مستقیم به سمت قاتل برای کشتن او و بسته شدن پرونده قتل را مشکوک دانستند. یکی از کاربران کشته شدن الفغم را شبیه به حادثه قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول دانسته است. یکی دیگر از کاربران نیز تصویری از حضور نیروهای امنیتی در مقابل منزل الفغم و تیراندازی آنها به سمت قاتل را منتشر کرد. محمد المسعری معارض سعودی مقیم لندن پنج ماه پیش، نسبت به احتمال ترور الفغم به دست «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هشدار داده بود. المسعری در صفحه توییتر خود نوشته بود: «ای عبدالعزیز الفغم... فردا روزی محمد بن سلمان سر تو و گروه تو را زیر آب خواهد کرد و به جای شما گروهی از عناصر بلک واتر کلمبیایی را جایگزین خواهد کرد».
«مجتهد» افشاگر معروف سعودی نیز اعلام کرده، محافظ شخصی پادشاه عربستان در زمان حادثه در کاخ بود نه با دوستش! وی تاکید کرد، بن سلمان ولیعهد عربستان، الفغم را عضو قدیمی گارد سلطنتی که به عموم آل‌سعود وابسته بوده می‌دانست و در واقع به وفاداری او نسبت به خودش اطمینان نداشت. به گفته مجتهد، بن سلمان بارها تمایلش را برای حذف او اعلام کرده بود.