kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

کشمیر، 57 روز پس از محاصره /شمار بازداشتی‌ها بیش از 13 هزار نفر است

فعالان کشمیری گزارش داده‌اند، از اول محاصره کشمیر، افزون بر اِعمال محدودیت‌های شدید در این منطقه، بیش از 13 هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند که در میانشان نوجوانان 14، 15 ساله نیز هستند.


سرویس خارجی-

14 مرداد (5 اوت) دولت هند ماده 370 (قانون خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر») را لغو کرد و این ایالت را تحت محاصره نظامی شدید قرار داد و بسیاری از حقوق مردم این منطقه مسلمان‌نشین را سلب کرد. افزون بر همه این‌ها دستگیری رهبران دینی و اجتماعی این منطقه را آغاز کرد که به مرور دامنه دستگیری‌ها گسترده شد.
حالا تیمی پنج نفره از فعالان مدنی کشمیر می‌گویند توانسته‌اند در قالب یک تیم حقیقت‌یاب برخی از مناطق کشمیر را بررسی و گزارشی از آن منتشر کنند. به گزارش تسنیم، طبق مشاهدات آنان 13 هزار نفر در کشمیر از 14 مرداد تا زمان پایان بررسی آنها بازداشت شده‌اند. در میان آنها نوجوانان 14 یا 15 ساله دیده می‌شوند که مورد ضرب و شتم نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند. خانواده‌های بازداشتیان برای اطلاع از مکان زندانی‌ها باید به زندان مرکزی مراجعه کنند و این در حالی است که بعضی از زندانی‌ها به خارج از ایالت «جامو و کشمیر» منتقل شده‌اند.
در بعضی مناطق مانند «باندی پوره» گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که خانواده‌ها حق ندارند از 8 شب به بعد چراغی روشن کنند. همچنین در این گزارش آمده: «ما از بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها، خانه‌های مردم بازدید کردیم. با مردان، زنان، جوانان و کودکان کشمیری صحبت کردیم. مردم کشمیر می‌گویند نیروهای ارتش شبانه به خانه‌ها وارد می‌شوند و بدون دلیل جوانان را بازداشت می‌کنند. در این حملات افزون بر ضرب و شتم، مواد غذایی و سوخت مردم را نیز از بین می‌برند. بیمارستان‌ها و پزشکان به دلیل طولانی شدن حکومت نظامی قادر به ارائه خدمات پزشکی و درمانی به بیماران خود نیستند».
در گزارش این فعالان همچنین به خستگی مردم کشمیر از هند و پاکستان و میلشان به رهایی از این وضعیت نیز‌اشاره شده‌ است. باید افزود که اختلاف هند و پاکستان بر سر کشمیر به 74 سال پیش و زمان تقسیم سرزمین‌ها بین این دو کشور باز می‌گردد، اما نتیجه این کشمکش‌ها به هر شکل که بوده است، دل‌زدگی و شرایط سخت مردم غالباً مسلمان کشمیر است که از جمعیت 12 میلیونی‌اش حدود 2 میلیون نیز شیعه‌‌اند.