kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

ولید معلم: سوریه و عراق در سنگر واحد علیه تروریسم و مداخلات خارجی می‌جنگند

وزیر خارجه سوریه در دیدار با همتای عراقی اعلام کرد، دمشق و بغداد دچار مشکلات مشترک و واحد هستند و علیه تروریسم و مداخلات خارجی می‌جنگند و همین موضوع، اهمیت تقویت روابط دو جانبه برای مقابله با چالش‌ها را دو چندان می‌کند.





«ولید معلم» در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ، با همتای عراقی خود «محمد علی حکیم» دیدار و با وی در‌باره مسائل و مشکلات جاری دو کشور گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، معلم در این دیدار بر تقویت روابط دو جانبه و «اهمیت هماهنگی دائم برای مقابله با چالش‌های مشترک و در مقدمه آنها، مقابله با تروریسم و مداخلات خارجی» تأکید کرد.
وی بار دیگر بر تصمیم دمشق برای ریشه‌کن کردن تروریسم و آزادسازی کامل خاک سوریه از «اشغالگری و حضور نظامی غیرقانونی خارجی» تأکید کرد و گفت، عراق نیز از همین موضوع در رنج است و این نشان می‌دهد دو کشور در یک سنگر قرار دارند.
معلم در ادامه همچنین، از برداشتن تمام موانع در برابر بازگشایی گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور و آثار مثبت آن بر وضعیت سوریه، عراق و منطقه سخن گفت. اخیرا به فرمان «عدل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، گذرگاه مرزی «القائم» بازگشایی شده است. با این اتفاق، دو شهر القائم عراق و «البوکمال» سوریه از راه زمینی به هم وصل می‌شوند.
وزیر خارجه عراق نیز «تشکیل کمیته قانون اساسی» در سوریه را به این کشور تبریک گفت، آن را اتفاقی مهم دانست. حکیم بر ضرورت عدم مداخله خارجی در فعالیت این کمیته تأکید کرد.
حکیم در ادامه گفت، باید هماهنگی و همکاری مستمری میان دو کشور در مسایل مختلف از جمله موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان در جریان باشد وعراق همواره حامی سوریه در جنگ علیه تروریسم است.