kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸

«بوریس جانسون» یک قدم به سقوط نزدیک شد همه توجهات به سمت «جرمی کوربین»

با اجماع نسبی بین برخی از احزاب مهم انگلیس، نخست‌وزیر محافظه‌کار کنونی انگلیس به رأی عدم اعتماد و برکناری رقیبش از حزب کارگر به رسیدن به نخست‌وزیری نزدیک‌‎تر شد. «سقوط مالی و اخلاقی»، جانسون افزون بر شکستش در حل مسئله برگزیت او را بیش از پیش به «سقوط سیاسی» نزدیک می‌کند.


  سرویس خارجی-

چندین سال است که طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، مسئله محوری سیاستمداران انگلیس شده است. اما این مسئله تبدیل به بحرانی لاینحل و گره کوری شده که تا کنون دو نخست‌وزیر از حزب محافظه‌کار (دیوید کامرون و ترزا مِی) که ناتوان از حلش بودند را سرنگون کرده و احتمال دارد، سومی (بوریس جانسون) باشد.
از آن سو «بوریس جانسون» درگیر پرونده فساد مالی (و احتمالاً اخلاقی) نیز شده است. شهرداری لندن شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده پرونده فساد مالی نخست‌وزیر نزد نهاد « نظارت بر عملکرد پلیس» تشکیل شده و «جانسون» متهم است مجموعاً ۱۲۶ هزار پوند از اموال عمومی را به «جنیفر آرکوری»، مُدل آمریکایی که حالا مشغول تجارت است، پرداخته و با حضور او در سه مأموریت رسمی تجارت خارجی موافقت کرده است. نشریه «ساندی تایمز» همچنین عنوان کرده، جانسون در ساعات کاری به آپارتمان این خانم نیز تردد داشته است. از سوی دیگر، لحن تند بوریس نیز جو سیاسی انگلیس را متشنج کرده است. سخنان او در جلسه پایان هفته گذشته پارلمان، صدای نمایندگان را در آورد تا جایی که «پائولا شریف» عضو پارلمان در نطقی گفت: «بسیاری از ما که اینجا ایستاده‌ایم هر روز تهدید به مرگ می‌شویم. بگذارید به نخست‌وزیر بگویم که آنها (تهدیدکنند‌ه‌گان) اغلب کلمات او نظیر تسلیم، خیانت و خائن را مورد استفاده قرار می‌دهند». به گزارش «بلومبرگ»، اخیراً مقام‌های ارشد پلیس انگلیس اظهار نگرانی کردند که ادبیات مورد استفاده «بوریس جانسون» و مقام‌های دیگر، باعث افزایش خطر علیه امنیت سیاستمداران انگلیسی شده است.
«جانسون» در جنگ سیاسی با مخالفانش هم شکست خورده چرا که تاکنون از رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا ناتوان بوده است. او برای پیش بردن برگزیت، چه با توافق با اتحادیه اروپا و چه بدون توافق، برای آنکه از مزاحمت پارلمان خلاص شود، پارلمان را با حکم «الیزابت»، ملکه این کشور، تعطیل کرده بود، اما پارلمان پیش از تعطیلی، قانونی را تصویب کرد که هرگونه خروج از اتحادیه اروپا بدون تأیید پارلمان را غیرقانونی اعلام می‌کند. همچنین تعطیلی پارلمان هم دیری نپایید، تعطیلی که قرار بود طولانی‌ترین تعطیلی پارلمان در تاریخ انگلیس شود با حکم دیوان عالی این کشور پس از 16 روز شکست. پارلمان انگلیس در همین نخستین روزهای پس از بازگشایی در صدد است تا به اجماعی برای ساقط کردن «جانسون» از نخست‌وزیری برسد و «جرمی کوربین» را جایگزین او کند. به گزارش «دیلی تلگراف»، اعضای حزب اس.ان.پی و حزب کارگر جمعه شب درباره دادن رأی عدم اعتماد به «جانسون» در اوایل هفته آینده گفت‌وگو کردند. اعضای برجسته حزب اس.ان.پی گفته‌اند که قصد دارند «جرمی کوربین» را به عنوان نخست‌وزیر نامزد کنند، چون این کار تنها راهی است که مانع از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد شد. همچنین به گزارش «بلومبرگ»، «نیکولا استورجن» وزیر اول دولت اسکاتلند تأکید کرده،‌ زمان آن رسیده که نمایندگان پارلمان انگلیس برای دفع خطر وقوع یک برگزیت بدون توافق، «بوریس جانسون» را با رای عدم اعتماد از نخست‌وزیری عزل کنند و او و اعضای حزبش از جانشین شدن «جرمی کوربین» به صورت موقت به مقام نخست‌وزیری حمایت می‌کنند.
کوربین
رقیب اصلی نخست‌وزیر کنونی انگلیس «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر، است که به مواضع خاصش شناخته می‌شود. او علناً از سیاست‌های کشورش در حمایت از عربستان انتقاد و از مردم یمن دفاع می‌کند، برخی رسانه‌های انگلیسی و حتی آمریکایی او را کسی می‌دانند که طرفدار ایران و روسیه است و می‌گویند با به قدرت رسیدن سیاست‌های ضدآمریکایی پیش خواهد گرفت، همچنین برخی انتقاداتش به رژیم صهیونیستی او را در معرض توجه قرار داده است.