kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

تلاش السیسی برای کشاندن هواداران خود به خیابان‌ها با یک وعده غذا!

دولت السیسی با هدف مقابله با تظاهرات گسترده مخالفان، اقدام به رشوه دادن به مردم مصر کرده و در ازای یک وعده غذا سعی دارد مردم را در حمایت از خود به خیابان‌ها بکشاند. السیسی حین بازگشت از نیویورک و در فرودگاه گفته بود، می‌تواند میلیون‌ها نفر از هوادارانش را به خیابان‌ها بکشاند!


  سرویس خارجی-

مردم مصر اخیرا و پس از 6 سال سکوت، بار دیگر به خیابان‌های مصر بازگشته و خواستار ساقط کردن دولت ژنرال عبدالفتاح السیسی هستند. ژنرال السیسی که در 6 سال گذشته با کودتا علیه محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در سال 2013 به پست ریاست جمهوری رسیده و با تغییر قانون اساسی به دنبال مادام العمر کردن ریاستش بر این کشور است، در این مدت با سرکوب گسترده مردم سعی کرده تا از وقوع هرگونه تظاهرات علیه خود جلوگیری کند. اما فقر و بیکاری در کنار فساد گسترده باعث شده تا مردم مصر به دعوت یک فعال اجتماعی در روزهای گذشته برای برکناری السیسی تظاهرات برگزار کنند. در این میان دولت السیسی سعی دارد به روش‌های مختلف متوسل شود تا برای خود حامیانی دست و پا کرده و آنها را به خیابان‌ها بفرستد.
 در این ارتباط، فعالان مصری در شبکه‌های اجتماعی تلاش‌ها برای «رشوه دادن به شهروندان مصری» جهت حضور در خیابان و حمایت از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور را محکوم کردند. به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، فعالان مصری تصاویر ویدیویی را منتشر کردند که نشان می‌دهد حامیان السیسی در حال توزیع وعده‌های غذایی به شهروندان مصر در شهرک «نصر» در شرق قاهره هستند.
در همین راستا، «عمرو واکد»، بازیگر مصری در صفحه کاربری خود در توییتر خطاب به «محمد رفعت»، رئیس‌سازمان اطلاعات مصر نوشته: «تحقیر مردم مصر با فقیر جلوه دادن آنها و توزیع مواد غذایی به آنها در قبال حمایت از السیسی، لکه ننگی بر پیشانی تمامی کسانی است که در این جنایت شنیع در حق ملت مصر مشارکت کردند و می‌کنند، چه از ارتش مصر و چه از غیرنظامیانی که از این نظام سود می‌برند. این جنایتی برای تخریب و نابودی کشوری است که روزی کشور بزرگی بود».
شبکه «رصد» در توییتر ویدیویی را منتشر کرده که توزیع وعده‌های غذایی به شهروندان مصر را نشان می‌دهد. طی روزهای اخیر تعدادی از شهرها و استان‌های مصر شاهد برگزاری تظاهرات گسترده‌ای با عنوان «جمعه رهایی» بوده که شرکت‌کنندگان در آن خواستار برکناری السیسی هستند. رسانه‌های محلی اعلام کردند که نیروهای امنیتی مصر میدان «التحریر» که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های اعتراضات مصر است و خیابان‌های نزدیک به آن و ایستگاه‌های مترو را بسته‌اند. این در حالی است که حامیان السیسی تظاهراتی را برای حمایت از وی در مسیر «النصر» به راه انداختند.
نبرد تمام نشده
از سوی دیگر «محمد علی» تاجر مصری که آغازکننده تظاهرات مردمی این کشور علیه عبدالفتاح السیسی بود در پیامی به وی اعلام کرده نبرد هنوز تمام نشده است: «برای من این افتخار بس است که موجب ترس و نگرانی و آشفتگی‌ات شده‌ام که بعد از بازگشتت از نیویورک شاهد آن هستیم... تنها با استفاده از یک موبایل و یک قلم توانستم آشوبی را در داخل نظام به وجود آورم...جنگ هنوز به پایان نرسیده است و آنچه امروز رخ داد صرفا یک گشت و گذار در این نبرد بود... می‌دانم یک روز می‌رسد که تو را با خون مردمی که ریختی و کسانی که بازداشت کردی به چوبه دار می‌آویزیم.» محمدعلی در پیامش به مردم مصر نیز گفته: «پایدار باشید که جنگ هنوز به پایان نرسیده است». روز جمعه مصری‌ها در داخل و خارج این کشور تظاهرات گسترده‌ای را با عنوان «جمعه رهایی» برگزار کرده و خواهان برکناری السیسی شدند. به دنبال برگزاری این تظاهرات مقامات مصری قاهره را به پادگان نظامی تبدیل کردند.