kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

رسوایی جدیدی که کاخ سفید را لرزاند / ترامپ به پوتین، بن سلمان و زلنسکی چه گفته؟

با افشای متن هر چند ناقص مکالمات جنجالی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین، کاخ سفید جلوی دسترسی مقامات به مکالمات ترامپ با بن سلمان و پوتین را گرفتند که این کار به نوبه خود، حساسیت‌ها در این باره را بالا برده است. حالا همه دنبال متن همه این گفت‌و‌گو‌ها هستند و کنگره این کشور نیز پمپئو و چند مقام دیگر آمریکایی را برای ادای توضیح احضار کرده است.


سرویس خارجی-

رسوایی جدید ترامپ این بار از جنس مالی یا اخلاقی و دادن حق السکوت به زنان بدکاره نیست. رسوایی که این روزها دامن ترامپ را گرفته و او را تا مرز استیضاح کشانده از جنس سیاسی و به «اوکراین گیت» معروف شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که یک مامور امنیتی ترامپ را متهم به نقض قانون در رابطه با ارتباط تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین کرد. رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن» و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است. این یعنی سوءاستفاده از موقعیت و قدرت برای منافع شخصی و
انتخاباتی!
همین کافی بود تا دور تازه‌ای از فشارها به ترامپ کلید بخورد و «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا ۳ مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را اعلام کند. در حال حاضر دستکم ۲۰۶ قانونگذار مجلس نمایندگان از تحقیقات برای استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند و در این بین یک جمهوریخواه نیز به چشم می‌خورد.
احضار پمپئو
در جدیدترین تحولات که ناشی از جدی شدن بحث استیضاح ترامپ است سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا جمعه «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه این کشور را برای ادای شهادت در ارتباط با تحقیقات استیضاح از «دونالد ترامپ»، احضار کردند. طبق نوشته خبرگزاری رویترز، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا پمپئو را به دلیل اسنادی که ممکن است در ارتباط با اوکراین در اختیار داشته باشد احضار کرده‌اند. «الیوت انگل»، رئیس‌کمیته روابط خارجی، «آدام شیف»، رئیس‌کمیته اطلاعاتی و «الیجاه کامینگز»، رئیس‌کمیته نظارت و اصلاحات با ارسال نامه‌ای به مایک پامپئو از او خواسته‌اند اسناد مربوط به اوکراین را تحویل دهد. در بیانیه مشترک این سه کمیته آمده آنها در حال تحقیقات درباره این موضوع هستند که ترامپ «با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا و ممانعت از ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین جهت مقابله با روسیه» تا چه اندازه امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است. پیش از این گزارش شده بود کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است جلسات استماع برای انجام تحقیقات درباره استیضاح «دونالد ترامپ»، را از دوشنبه هفته آینده آغاز کند. «آدام شیف»، رئیس‌این کمیته جمعه گفته بود: «به سرعت هر چه تمام‌‌تر اقدام خواهیم کرد، اما باید ببینیم کدام شاهدان حاضرند خودشان را در دسترس قرار دهند و کدام یک را باید به اجبار آورد».
مکالمات ترامپ با پوتین و بن سلمان
در پی افشای تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و کلید خوردن استیضاح وی سی ان‌ان نیز گزارش کرده که «کاخ سفید تلاش کرده است که دسترسی به محتوای مکالمات ترامپ با بن سلمان ولی‌عهد سعودی و « پوتین رئیس‌جمهور روسیه را نیز محدود کند». یک فرد آگاه از این موضوع به سی ان ان گفته مقاماتی که معمولاً اجازه دسترسی به نسخه‌ای از مکالمات رئیس‌جمهور را دارا بودند، به هیچ عنوان موفق به دریافت متن گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با محمد بن سلمان نشدند. طبق گفته منابع آگاه، دسترسی مقامات آمریکایی به نسخه‌ای از دست‌کم یکی از مکالمات رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور روسیه نیز به شدت محدود شده
است.
بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، هنوز مشخص نیست که آیا مقامات آمریکایی‌، نسخه‌هایی از تماس ترامپ با محمد بن سلمان و پوتین را در همان سامانه الکترونیکی ایمنی قرارداده‌اند که نسخه گفت‌وگو با زلنسکی ذخیره شده بود یا خیر. شورای امنیت ملی کاخ سفید و کاخ سفید تاکنون به درخواست هیل برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدام برای محدود کردن دسترسی به برخی از متن گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با مقامات کشورهای دیگر، از یکسال پیش و زمانی آغاز شد که برخی جزئیات تماس‌های تلفنی وی با رهبران جهان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.
سه مقام مطلع پیشین دولت آمریکا نیز به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته‌اند ترامپ در سال 2017 طی دیداری با دو مقام ارشد روسی در دفتر کار خود در کاخ سفید گفته بود هیچ نگرانی درباره دخالت ادعایی مسکو در انتخابات سال 2016 ندارد زیرا واشنگتن نیز همین کار را علیه دیگر کشورها انجام می‌دهد. بر این اساس، اذعان ترامپ به دخالت آمریکا در انتخابات دیگر کشورها منجر به آن شد که مقامات کاخ سفید دسترسی کارمندان به این اظهارات را محدود کرده و فقط تعداد کمی از افراد از آن مطلع بودند.به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، برای فاش نشدن محتوای این دیدار، صورتجلسه آن فقط در دسترس تعداد بسیار کمی از مقامات کاخ سفید بود که از نظر امنیتی هیچ مشکلی نداشتند. به نوشته واشنگتن‌پست، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از هفته قبل تحقیقاتی را برای استیضاح ترامپ آغاز کرده‌اند، محرمانه‌شدن اسناد ارتباطات ترامپ با مقامات خارجی را در مرکزیت تحقیقات خود قرار داده‌اند.