kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زیر حملات خمپاره‌ای طالبان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در شرایط کاملا امنیتی و با حضور کمرنگ رای‌دهندگان برگزار شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیروز در حالی برگزار شد که از مجموع 34 ولایت، تروریست‌های طالبان در 11 ولایت دست به تیراندازی و حملات خمپاره‌ای و راکتی زدند، این در حالی بود که 72 هزار نیروی امنیتی مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده داشته‌اند. تا عصر دیروز شمار تلفات حملات متعدد طالبان به مراکز رای‌گیری، چهار نفر و تعداد مجروحان نیز بیش از 40 تن اعلام شد. یک سرباز در کابل، یک زن در ولایت کنر، یک زن و فرزندش در ولایت ارزگان در حملات طالبان ، جان خود را از دست دادند.
همچنین، پنج غیرنظامی در دو ولایت کنر و ولایت پکتیکا، ۱۳ کودک و زن در ولایت ارزگان، ۱۷ نفر در ولایت قندهار و شش نفر دیگر هم در ولایت ننگرهار زخمی شدند.
طبق گزارش‌های رسمی ، ولایت‌های قندوز، ننگرهار، بدخشان، قندهار، بامیان، هلمند، پکتیا، کنر، کابل، لغمان، فاریاب به صورت ویژه هدف حملات انفجاری و راکتی قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر حملات طالبان، از پاکستان نیز طی روزهای گذشته، مناطق مرزی افغانستان
هدف قرار گرفت.
«گل خان توحیدی» فرماندار شهرستان «شلتن» در ولایت کنر، درباره حملات راکتی پاکستان گفت: «نظامیان این کشور از چهارشنبه شب تا صبح روز پنجشنبه ۳۱۰ راکت به شلتن شلیک کردند که در اثر برخورد یکی از این راکت‌ها به یک مسجد، سه کودک جان خود را از
دست دادند.
میزان مشارکت مردم
در انتخابات دیروز، از مجموع 34 میلیون نفر جمعیت افغانستان، حدود ۹ میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط رای دادن بوده‌اند. هر چند در مورد شمار شرکت کنندگان در این انتخابات، گزارشی نرسید، ولی بر اساس گزارش خبرنگاران، مشارکت مردم در انتخابات کمرنگ بوده است.
به اعتقاد کارشناسان، علاوه‌بر شرایط امنیتی نا مناسب، علت عدم حضورمردم افغانستان در پای صندوق‌های رای، به خاطر بی‌اعتمادی آنها به سلامت و کارآمدی سیاستمداران نیز هست. همچنین، اثر گذار نبودن انتخابات بر روند سیاسی و اقتصادی این کشور ، مردم را برای شرکت در انتخابات، بی‌انگیزه کرده است.
شرایط نا امن، بروز تقلب در انتخابات را نیز بسیار آسان می‌کند و عوامل دخیل در روند انتتخابات به راحتی می‌توانند صندوق‌ها را از آرای مورد نظر خود، پر کنند.
اظهارات عبدالله علیه طالبان
«عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی دولت افغانستان، هنگام انداختن رای به صندوق، خطاب به طالبان گفت : تهدید مردم بی‌گناه، قوت شما را نشان نمی‌دهد و تلفات مردم بی‌گناه، خیری را نصیب شما نمی‌سازد. او گفت که به روند صلح و گفت‌وگو تعهد دارد، ولی گفت‌وگو باید در یک روند قبول شده از طرف مردم افغانستان انجام شود. او به طالبان گفت که تهدید مردم غیرنظامی کاری نیست که کسی را به هدفش نزدیک سازد. عبدالله از تمام مقامات دولتی افغانستان نیز خواست که در روند انتخابات مداخله نکنند و برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری تلاش کنند.