kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

آل‌سعود برای پایان یافتن جنگ یمن دست به دامان نخست‌وزیر عراق شد

یک مقام عراقی فاش کرد که در سفر نخست‌وزیر این کشور به ریاض، سران رژیم آل‌سعود از وی در خواست کردند برای پایان یافتن جنگ یمن، میانجیگری کند.




«میثاق الحامدی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «الفتح» ، فاش کرد که در جریان سفر «عادل عبدالمهدی» به عربستان، مقامات ریاض از وی درخواست کردند که برای پایان یافتن جنگ یمن، میان ریاض و جنبش «انصار الله» میانجی‌گری کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد که عربستان سعودی به صورت علنی اعلام نمی‌کند خواستار حل بحران یمن است...(زیرا) مقامات عربستان نمی‌خواهند نشان دهند که در جنگ علیه یمن، شکست خورده‌اند.
نماینده ائتلاف الفتح خاطر نشان کرد که عراق می‌تواند در بحران‌های منطقه‌ای، به عنوان یک میانجی موفق عمل کند وعلت موفقیت بغداد هم به خاطراین است که عراق «روابط گسترده‌ای با شماری از کشورها دارد».
پیش از سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان نیز یک مقام ائتلاف الفتح گفته بود، عبدالمهدی در این سفر قصد دارد به مقامات سعودی بگوید که جلوی ورود تروریست‌ها به خاک عراق را بگیرند.
عبدالمهدی چهارشنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر کرده است.
گفت وگوی عبدالمهدی و بن سلمان روی حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو متمرکز بوده و نخست‌وزیر عراق به بن سلمان یاد آور شد که هیچ حمله‌ای از خاک عراق به آرامکو صورت نگرفته است.
حملات ۱۴ سپتامبر(23 شهریور) به آرامکو تولید نفت خام در عربستان را به نصف رسانده و این امر موجب ایجاد تنش در بازار جهانی نفت شده است.