kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

انقلابیون یمن با کدام پهپادها موازنه جنگ را به نفع خود تغییر دادند؟

پایگاه خبری«انصارالله» در گزارشی به معرفی هشت پهپادی پرداخته که، با استفاده از آن ائتلاف سعودی و آمریکا تحقیر شدند و موازنه جنگ به نفع صنعا تغییر یافت.


سرویس خارجی-

عربستان در ابتدای تجاوز نظامی به یمن مدعی شده بود ظرف فقط چند هفته کار را یکسره می‌‌کند اما امروز ارتش یمن با ساخت پهپاد و موشک به جایی رسیده که ریاض دنبال خروج آبرومندانه از جنگ یمن است. انصارالله یمن با پهپادهای مدرن خود 23 شهریور ماه قلب صنعت نفتی عربستان را هدف قرار داد و موازنه جنگ را به نفع خود تغییر داد. حالا پایگاه خبری «انصارالله» یمن در گزارشی به پیشرفت صنایع نظامی یمن پرداخته و اعلام کرده، یمن امروز 11 سامانه موشکی دارد که برخی از آنها 100 درصد ساخت داخل هستند و برخی از آنها نمونه ارتقا داده شده روسی‌اند. از جمله این موشک‌ها، موشک «قدس» است که برد آن به 1700 کیلومتر می‌رسد. در ادامه این گزارش هشت پهپاد یمنی معرفی و اعلام شده، یمن اکنون در لیست سازندگان پهپاد در جهان یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، سوئد، اسپانیا، یونان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، ایران و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
طبق این گزارش پهپادهای یمنی گونه‌های مختلفی دارد:
 هدهد 1 با برد پروازی 30 کیلومتر. این پهپاد به دلیل کوچکی حجم و سطح مقطع راداری (آر سی‌اس) امکان شناسایی و تلاش برای ساقط کردن آن با سامانه‌های پدافند هوایی کم است، احتمال هدف گرفتن آن با موشک‌های لیزری ضعیف است و به سختی صدای آن در آسمان شنیده می‌شود.
پهپاد رقیب با برد 15 کیلومتر. از ویژگی‌های این پهپاد رصد مستقیم اهداف و میدان نبرد، مشخص کردن اتفاقات مربوط به تجمعات و تجهیزات دشمن و مجهز به سیستم رصد و ردیابی دقیق با استفاده از لیزر است. حمل این گونه در مناطق ناهموار و به همراه گردان‌های پیاده آسان است.
پهپاد راصد با برد35 کیلومتر. مأموریت این گونه رصد اهداف و نظارت لحظه‌ای بر میدان نبرد است.
صماد 1 با برد بیش از 500 کیلومتر. این پهپاد، اهداف را مستقیما تا اتاق عملیات رصد می‌کند.
قاصف 1 با برد 150 کیلومتر. این پهپاد دارای کلاهک جنگی 30 کیلوگرمی است، مجهز به سیستمی هوشمند برای رصد هدف و حمله به آن است و به انواع کلاهک‌های جنگی بر اساس مأموریت مجهز می‌شود، دارای قابلیت حمل مواد منفجره بوده و انفجار در 10 متری بالای هدف صورت گرفته و ترکش‌های آن زیاد است.
صماد 2 با برد 1300 کیلومتر. این پهپاد مجهز به دستگاه پارازیت‌اندازی پیشرفته با قابلیت مانور تاکتیکی و مخفی بوده و شرکت آرامکوی ریاض در خرداد سال گذشته با همین پهپاد هدف گرفته شد.
صماد 3 با برد 1700 کیلومتر. این پهپاد قابلیت آن را دارد که از بالا به هدف حمله کند یا مسقیما به هدف برخورد کند. همچنین دارای تکنولوژی پیشرفته است به نحوی که سامانه‌ها قابلیت کشف آن را ندارند.
جنایت خاموش سعودی در یمن
از سوی دیگر، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با انتشار گزارشی از بازماندن دو میلیون کودک یمنی از تحصیل به دلیل تجاوز رژیم سعودی به این کشور خبر داده است. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، یک‌چهارم این کودکان بعد از جنگ سال ۲۰۱۵ از تحصیل بازمانده‌اند. یونیسیف اعلام کرده، همچنین با توجه به عقب افتادن حقوق معلمان برای 2 سال، ادامه تحصیل 3 میلیون و 700 هزار کودک یمنی نیز با خطر مواجه شده است. حمله به مدارس، خشونت‌ها و آوارگی باعث شده است بخش بزرگی از کودکان یمنی نتوانند ادامه تحصیل دهند.