kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

اعتراف صریح بن سلمان به قتل وحشیانه خاشقجی «این قتل تحت نظارت من انجام گرفت»

پس از نزدیک به دو سال از قتل «جمال خاشقجی»، ولیعهد عربستان به شبکه پی‌بی‌اس گفته مسئولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می‌پذیرد زیرا این قتل زیر نظر او روی داده است.



مهرماه سال 97 جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در اسلامبول به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسید. از آن زمان، بسیاری از کارشناسان عامل این قتل را بن سلمان ولیعهد سعودی می‌دانستند اما وی همواره از این مسئله طفره می‌رفت. اکنون پس از نزدیک به دو سال بن سلمان برای نخستین بار به صراحت پذیرفته که این قتل تحت نظر وی صورت گرفته است.
ولیعهد عربستان برای اولین بار در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی اعتراف کرد قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض در اسلامبول در حالی صورت گرفته که او مسئول امور عربستان بوده و از این رو، این حادثه مسئولیتی نیز متوجه او می‌کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشته که ولیعهد عربستان این مطلب را در یک فیلم مستند بیان کرده که قرار است روز سه‌شنبه (نهم مهر) از شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا پخش شود.
در این گفت‌وگو ولیعهد سعودی به مجری شبکه پی بی‌اس می‌گوید: « این قتل (جمال جاشقجی) تحت نظارت من صورت پذیرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است».
مصاحبه کامل این شبکه آمریکایی تحت عنوان «ولیعهد عربستان» قرار است پیش از نخستین سالگرد قتل جمال خاشقجی از شبکه پی بی‌اس پخش شود و حالا این شبکه تیزری از این مستند را پخش کرده است. این اعتراف محمد بن سلمان در حالی صورت گرفته که عربستان ابتدا از اساس قتل جمال خاشقجی را انکار کرده و مدعی شده بود، این روزنامه‌نگار به سلامت از کنسولگری خارج شده است. در بخش دیگری از این مستند، محمد بن سلمان در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره چگونگی امکان وقوع این قتل بدون اطلاع او می‌گوید: «کشور ما ۲۰ میلیون جمعیت دارد و از این میان سه میلیون نفر برای دولت کار می‌کنند.»
در ادامه مجری پی بی‌اس از ولیعهد عربستان پرسید که آیا قاتلان می‌توانند جنگنده‌های خصوصی دولت را مورد استفاده قرار دهند که محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «من مقام‌ها و وزرایی دارم که امور را دنبال می‌کنند و آنها مسئول هستند. آنها مجوز انجام چنین کاری را
دارند».