kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

اوضاع بحرانی ترامپ، جانسون و نتانیاهو 3 هم پیمانی که عمر سیاسی شان در خطر است

اوضاع اسف‌بار ترامپ، نتانیاهو و جانسون عمر سیاسی این۳‌هم پیمان را در وضعیت بی‌ثبات و خطرناکی انداخته است.هر یک از این سه، گرفتار بحرانی سیاسی‌اند که می‌تواند به عمر سیاسی‌شان پایان دهد.



 عمر سیاسی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، نتانیاهو نخست‌وزیر نژادپرست رژیم صهیونیستی و جانسون نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس هر سه در خطر و به مویی بند است. در آمریکا تحقیقات برای استیضاح ترامپ با دستور نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا رسما آغاز شده. موضوع به مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین درمورد «جو بایدن» و فرزندش برمی گردد. جنجال بر سر مکالمه ترامپ و زلنسکی پس از آن آغاز شد که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند  یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید، در پی نگرانی از ارتباط ترامپ با رهبر یک کشور دیگر و  دادن «قولی» به او، به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مراجعه کرده و شکایتی را تنظیم کرده است. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» روسای کمیته‌های اطلاعاتی، امور خارجه و نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند، «با نزدیک شدن انتخابات ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور ترامپ و وکیل شخصی او فشار بر دولت اوکراین و سیستم قضایی این کشور را افزایش داده‌اند که برای کمپین انتخاب مجدد رئیس‌جمهور ترامپ خدماتی را انجام دهند و کاخ سفید و وزارت امور خارجه در این ماجرا شریک جرم هستند». انتشار اخبار مربوط به تلاش احتمالی ترامپ برای سوءاستفاده شخصی از جایگاه سیاسی، موجب شده تا زمزمه‌ها در مورد امکان استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگری باشد. نیویورک‌تایمز بر اساس بیانیه‌های علنی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و نظرخواهی از آنها گزارش داده در حال حاضر دستکم ۲۰۶ قانونگذار مجلس نمایندگان از تحقیقات برای استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.
جانسون
در انگلیس جانسون نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور نیز موقعیت سیاسی خود را به شدت در وضعیت بی‌ثبات و بحرانی می‌بیند. انگلیس باید 31 اکتبر (9 آبان) از اتحادیه اروپا خارج شود اما هنوز هیچ خبری از توافق بین انگلیس و اروپا و اجماع داخلی در مورد آن دیده نمی‌شود. هفته گذشته عالی‌ترین مرجع قضایی در انگلیس پس از رسیدگی به شکایت مخالفان تصمیم «بوریس جانسون» به تعلیق پارلمان این کشور که با حکم «الیزابت» ملکه انگلیس صورت گرفت، روز سه‌شنبه این اقدام را غیرقانونی خواند، متعاقب این حکم، پارلمان انگلیس روز چهارشنبه کار خود را پس از 16 روز تعطیلی از سر گرفت. اولین جلسه پارلمان نیز صحنه انتقادهای شدید نمایندگان مخالف از دولت شد و جرمی کوربین، رهبر حزب اصلی مخالف، بوریس جانسون را فردی «خطرناک» خواند که شایستگی نخست‌وزیری را ندارد. گفتنی است، پارلمان انگلیس قانونی را تصویب کرده که طبق آن، دولت بدون توافق با اتحادیه اروپا و تایید پارلمان انگلیس نمی‌تواند از اتحادیه اروپا خارج شود. حالا نه جریان‌های سیاسی انگلیس حاضرند امتیاز بیشتری به اتحادیه اروپا بدهند و نه اتحادیه اروپا حاضر است امتیاز تازه‌ای به لندن دهد. کلاف سردگمی که تاکنون دو نخست‌وزیر انگلیس را از قدرت به زیر کشیده و احتمالا جانسون را هم قربانی خواهد کرد.
نتانیاهو
وضعیت نتانیاهو نخست‌وزیر نژادپرست و کودک کش رژیم صهیونیستی نیز چندان تعریفی ندارد و کارشناسان معتقدند مرگ سیاسی وی نیز نزدیک است و در صورتی که وی از عرصه سیاسی کنار برود احتمال محاکمه و زندان رفتن وی نیز وجود دارد. نتانیاهو، چهارشنبه گذشته با حکم «رووین ریولین»، رئیس‌رژیم صهیونیستی مسئول تشکیل کابینه شد. او اگر موفق شود ائتلافی با ۶۱ کرسی پارلمان شکل دهد، بار دیگر نخست‌وزیر خواهد شد. این در حالی است که فردای انتخابات خبرگزاری‌ها از شکست وی خبر داده بودند.
نتانیاهو بعد از مامور شدن به تشکیل دولت از بنی گانتس، رقیب انتخاباتی خود و رئیس‌حزب «آبی سفید» که بیشترین آرای انتخاباتی را هم کسب کرده بود، خواست به این دولت بپیوندد.این در حالی است که رئیس‌حزب آبی سفید مشارکت در دولتی به ریاست نتانیاهو را رد کرده است. گانتس در فیسبوک با‌اشاره به ماموریت نتانیاهو برای تشکیل کابینه نوشت، حزب آبی سفید هرگز نمی‌پذیرد به دولتی بپیوندد که نخست‌وزیرش احتمالا با اتهامات مهمی روبه‌رو شود. نتانیاهو ۲۸ روز برای تشکیل دولت جدید با امکان تمدید ۱۴روزه آن فرصت خواهد داشت. ماموریت نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید بعد از شکست رایزنی‌ها بین او و گانتس درباره تشکیل دولت متحد فراگیر است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع مطلع خود گزارش داده احتمال انتخابات سوم در این رژیم زیاد است و این یعنی، پایان عمر سیاسی نتانیاهو.