kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹
مصر در وضعیت آماده‌باش کامل

پاسخ مثبت مردم مصر به فراخوان تظاهرات میلیونی علیه ژنرال السیسی

همزمان با گسترده‌تر شدن اعتراضات مردمی به عمده فسادهای اقتصادی و سیاسی دولت «عبدالفتاح السیسی»، دیروز مردم مصر پس از انتشار فراخوان میلیونی به رغم فضای به شدت امنیتی این کشور به خیابان‌ها آمدند.



-سرویس خارجی

درپی شعله‌ورتر شدن اعتراضات خیابانی علیه فسادهای اخلاقی و اقتصادی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، یک سازمان غیردولتی به نام «حقوق اجتماعی و اقتصادی» بر اساس تحقیقات میدانی و کسب اطلاعات از صحنه اعتراضات مردی، روز پنچشنبه اعلام کرد: «تعداد افرادی که در تظاهرات علیه رئیس‌جمهور مصر دستگیر شده‌اند، به حدود دو هزار نفر رسیده است». به نوشته «الجزیره»، 68 دختر جوان در بین بازداشتی‌ها دیده می‌شوند که این تعداد نگرانی‌های زیادی را در بین مصری‌ها، ایجاد کرده است. مسئولان امنیتی مصر طی یک هفته گذشته با هدف ایجاد رعب و وحشت میان مصری‌ها دست به بازداشت‌های گسترده‌ای زده‌اند. این آمار اما مربوط به پیش از تظاهرات گسترده روز جمعه است و احتمالا این رقم به شکل فزآینده بیش‌تر هم خواهد شد. تصاویر ویدیویی زیادی از تظاهرات پس از نماز جمعه در فضای مجازی منتشر شده که نشان دهنده حضور پررنگ معترضان در این دور از تظاهرات است، طی هفته‌ای که گذشت فراخوان‌های متعددی درباره تظاهرات روز جمعه بین مردم مصر و در فضای مجازی دست به دست می‌شد. تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مصر در میان تدابیر شدید امنیتی و طبق دعوت قبلی آغاز شده و تا لحظه تنظیم این گزارش تصاویر اعتراضات از شهرهای «قنا»، «الاقصر» و «الجیزه» منتشر شده است. از همان ساعات ابتدایی روز جمعه نیروهای امنیتی تمامی راه‌های منتهی به میدان «التحریر» قاهره را مسدود کردند، همچنین ایستگاه‌های متروی «انور سادات»، «جمال عبدالناصر» و «احمد عرابی» در قاهره از ابتدای صبح جمعه تعطیل شده، در همین حال بسیاری از مغازه‌های مشرف به میادین بزرگ نیز به دستور نیروهای امنیتی تعطیل شده و تظاهرات همچنان ادامه دارد.
آخرین خبرها حاکی از آن است که تظاهرات در مصر یه خشونت گرایید و نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان، از گاز‌اشک آور استفاده کردند.
واکنش السیسی
حضور مردم عصبانی در خیابان‌ها با واکنش مضحک رئیس‌جمهور این کشور همراه بوده. «عبدالفتاح السیسی» صبح روز جمعه، پس از روزها غیبت و بی‌خبری از فضای محیطی مصر به جای چاره جویی واصلاح فسادهای اقتصادی و اخلاقی خود به انتقاد معترضان پرداخت و مدعی شد برخی رسانه‌ها تلاش دارند واقعیت مصر را وارونه جلوه دهند! وی پس از بازگشت از سفر نیویورک و در فرودگاه قاهره در میان طرفداران اندک خود صحبت کرد و گفت: «تحولات در مصر جای نگرانی ندارد، نمی‌توان شهروندان مصری را فریب داد. مصر کشور قدرتمندی برای مصری‌هاست». وی در ادامه درحالی که تعداد افرادی که برای استقبال وی به فرودگاه آمده بودند بسیار کم بود مدعی شد: «اگر روزی همانند سال ۲۰۱۳ از مصری‌ها بخواهم به خیابان‌ها بیایند، میلیون‌ها نفر بلکه بیشتر به خیابان‌ها خواهند
آمد».