kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

جمشید بسم‌الله و سکه 12 هزار تومانی که 65 هزار تومان شد(خبر ویژه)

روزنامه زنجیره‌ای تعادل (وابسته به الیاس حضرتی) یک رپرتاژ آگهی مفصل را به یکی از متهمان اخلال در بازار ارز اختصاص داد.
 

جمشید بسم‌الله در این مصاحبه می‌گوید بی‌گناه بود و بی‌خودی بازداشت شده است. وی ادامه می‌دهد شهریور 91 خریداران دلار رفتند و  ما بازداشت شدیم چون فکر می‌کردند ما قیمت‌ها را بالا بردیم.
وی درباره شروع به کار خود در بازار ارز از 20 سال پیش می‌گوید: کارم را با 250 هزار تومان پولی که از دوستم قرض گرفته بودم شروع کردم. در آن زمان با آن 200 تا 250 دلار می‌توانستم خرید کنم. بعد از یک ماه کار کردن 5 هزار تومان سود داشتم. سود بازار برای من خوب بود آن روزها ولی خالی از ضرر هم نبود.
وی ادامه می‌دهد: سال 73-72 بود که طرح تعدیل اجرا شد. این همان شروع برنامه یارانه‌های سال 90 بود که با بی‌برنامگی شروع شد. قاچاق ارز به شدت افزایش پیدا کرده بود. تورم خیلی بالا رفته بود. یادم هست سکه از 13 هزار تومان به 65 هزار تومان رسید. کار کردن در آن شرایط خیلی سخت بود به دلیل اینکه سوءاستفاده‌های زیادی در بازار صورت می‌گرفت. در آن شرایط تصمیم گرفتم آن مقدار پولی راکه دارم در شرکت‌های خودروسازی سرمایه‌گذاری کنم و شروع به خرید و فروش ماشین کردم. یادم هست از بازار مشوش آن روزها یکی از دوستان من 10 برابر سرمایه اولیه‌اش سود کرده بود ولی من نتوانستم.
وی همچنین گفته است آن زمان که نرخ دلار  بین1100 تا 1200 تومان در بازار معامله می‌شد من به جرات پیش‌بینی تا 2850 تومان را می‌کردم و برای این کار هم دلیل داشتم. ببینید حدود 10 سال بود که نرخ ارز تقریباً ثابت مانده بود. تورم حدود 20 تا25 درصد است و نرخ دستمزد هر ساله بیشتر می‌شود.