kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه

اولین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو برگزار می‌شود

نخستین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از نمایندگان دولت دمشق ، گروه‌های مخالف و مستقل، طی هفته آتی در ژنو برگزار می‌شود.




شهر «ژنو» سوئیس طی روزهای آتی شاهد برگزاری نخستین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه خواهد بود و وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه با صدور بیانیه مشترکی، موافقت خود را برای کمک به بر گزاری این جلسات اعلام کردند. در این بیانیه، که بامداد دیروز در پایگاه اینترنتی رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، سه کشور بر پایبندی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی سوریه تاکید کرده و جلسات ژنو را گامی حیاتی برای ایجاد ثبات در سوریه دانستند. این سه کشور اعلام کردند که بر گزاری این جلسات، در چارچوب تصمیمات گفت‌و‌گوی ملی سوریه در «سوچی» و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت صورت می‌گیرد.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ، دوشنبه گذشته از ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه و تشکیل اولین جلسات آن در روزهای آتی خبر داده بود.
بر اساس توافقات قبلی، ترکیب اعضای این کمیته شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه‌های جامعه مدنی و مستقل این کشور خواهد بود.
اظهارات ولید معلم
«ولید معلم» وزیر خارجه سوریه اعلام کرد، فعالیت کمیته قانون اساسی که مامور تدوین قانون اساسی کشور است، به منزله توقف عملیات نظامی علیه تروریست‌ها نیست.
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: جنگ(علیه تروریسم) همچنان در سوریه به قوت خود باقی است و ما تا آزادسازی کل خاک‌ کشورمان، به عملیات نظامی ادامه خواهیم داد و این عملیات با کار در مورد قانون اساسی منافاتی ندارد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی سوریه افزود: ما افکار و جدول زمانی درباره فعالیت کمیته را که از خارج به ما دیکته شود، نمی‌پذیریم و هرگز اجازه نخواهیم داد کسی در تدوین قانون اساسی ما مداخله کند
معلم خاطرنشان کرد، قرار است جلسه اولیه کمیته مذکور ۳۰ اکتبر(10 مهر) در ژنو باشد.
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: «گی‌یر پدرسن» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بعد از پایان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، به دمشق بازخواهد گشت، تا بر سر جزئیات جلسات فوق توافق کنیم.