kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵

وحشت خودروسازان بزرگ اروپا از خسارت سنگین «برگزیت»

هشدارها همچنان از نتایج فاجعه‌بار برگزیتِ بدون توافق ادامه دارد و این‌بار خودروسازان اروپایی از نتایج سهمگین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفته‌اند؛ آن هم نه فقط برای انگلیسی‌ها که، برای کل اروپا.


سرویس خارجی-

در حالی که «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر حامی «برگزیتِ بدون توافق» انگلیس، گفته امیدی به رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا در مذاکرات حاشیه‌ای سازمان ملل وجود ندارد، انجمن شرکت‌های خودروسازی اروپا، پیمانکاران و ۲۱ انجمن ملی در زمینه صنعت خودرو با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند: «خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا ضربه سنگینی به زنجیره تأمین به موقع وارد خواهد کرد و تأثیر آن در ورای مرز‌های ملی نیز مشاهده خواهد شد».
«مایک هیوز»، رئیس‌انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو انگلیس، نیز در اظهار نظری گفته «خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیر فوری و ویران‌کننده‌ای بر صنعت خودروسازی در انگلیس و اروپا داشته باشد».
«برنارد ماتس»، رئیس‌انجمن صنعت خودروسازی آلمان هم، آن‌طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، اعلام کرده صنعت خودروسازی انگلیس و اتحادیه اروپا به تجارتی بدون مانع نیاز دارند و خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا یک مانع است. انجمن‌های تولیدکنندگان اروپایی برای پی‌بردن جانسون به عمق فاجعه حتی گفته‌اند در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو، هزینه اضافی برای «صنعت خودروسازی اروپا» تراشیده خواهد شد.
گفتنی است این وضع سرنوشت شرکت‌های خودروسازی مانند «ب.ام.دابلیو» آلمان، «پژو سیتروئن» فرانسه و «نیسان» ژاپن را که دارای کارخانه‌هایی در انگلیس هستند، در حالت ابهام قرار خواهد
داد.
اعتراض انگلیسی‌های خارج از کشور
خبر دیگر اینکه، هزاران نفر از مردم این کشور که مقیم اسپانیا هستند در اعتراض به بلاتکلیفی‌های ناشی از برگزیت و نگرانی از نامعلوم بودن وضعیت خود پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تظاهرات کردند. آنها می‌گویند نگران قطع شدن مستمری بازنشستگی و نیز مجبور شدن به پرداخت هزینه‌های بهداشت و درمان پس از برگزیت هستند که در حال حاضر به صورت رایگان به آنان عرضه می‌شود.