kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۶۲۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

برگزاری سومین رژه ملی نیروهای مسلح در بندر عباس

سومین رژه ملی نیروهای مسلح همزمان با ۳۱ شهریور و آغاز هفته دفاع مقدس دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در کنار آب‌های خلیج ‌فارس در بلوار ساحلی بندرعباس با شکوه خاصی آغاز شد.

در این مراسم فرمانده کل ارتش، جانشین فرمانده کل سپاه، فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه، فرمانده نیروی هوایی ارتش، فرماندهانی از نیروی انتظامی، قرارگاه پدافند هوایی و هوافضای سپاه، نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار و جمعی از مسئولان عالی‌رتبه استانی شرکت داشتند.
در این مراسم یگان‌های نمونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی اعم از رزمی، لجستیک، هوایی، زمینی، دریایی، سطحی و زیرسطحی توانمندی و اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.
برگزاری رژه هوایی مشترک جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انواع جنگنده‌های شکاری، تاکتیکی، شناسایی،‌ ترابری و سوخت‌رسان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر جلوه‌های این مراسم بود و اقتدار، صلابت و توان خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه به نمایش گذاشته شد.
جانشین فرمانده نیروی هوایی گفت: سومین رژه هوایی مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به میزبانی پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی ‌بندرعباس و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد.
سرتیپ خلبان حمید واحدی افزود: در این رژه مشترک هوایی انواع هواپیماهای شکاری بمب‌افکن سنگین،‌ ترابری سبک، گشت و شناسایی دریایی و بالگرد از نیروهای هوایی و دریایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه حضور داشتند.
امیر خلبان واحدی تصریح کرد: ارتقای دانش تخصصی خلبانان، ارزیابی سطح آمادگی یگان‌های عملیاتی هوایی و همچنین ایجاد امید و نشاط و تضمین حفاظت و حراست از مرزهای هوایی کشورمان، از دیگر اهداف از پیش تعیین شده این رژه هوایی است.
اجازه ماجراجویی به آمریکا نخواهیم داد
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: امنیت تنگه هرمز همگام با سایر آبراه‌ها تأمین می‌شود و وظیفه ایجاد امنیت برعهده نیروهای مسلح ایران اسلامی است و نیروهای مقتدر ما اجازه ماجراجویی در این منطقه حساس را به آمریکا و کشورهای دست‌نشانده خود نخواهند داد.
علی لاریجانی خطاب به سران منطقه اظهار داشت: کشورهای عربی منطقه باید بفهمند آمریکا به آنها نگاه ابزاری دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما بارها اعلام کرده‌ایم کشورهای اسلامی اعم از عرب و غیرعرب با هم برادر هستند و آرزو داریم با اخوت و برادری بهترین روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با هم داشته باشیم.
لاریجانی اضافه کرد: قدرت و ثروت و انرژی کشورهای منطقه باید با یکدیگر جمع شود و در برابر اسرائیل قرار گیرد، نه اینکه ملت مظلوم یمن را به مسلخ ببرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نیروهای مسلح ما امروز قدرتمندتر از گذشته امنیت ایران و منطقه را برقرار کرده‌اند و سرمایه بزرگ برای ملت و سرمایه‌ای ارزشمند برای امنیت منطقه هستند که با قدرت خود توانستند پدیده شوم داعش و ‌ تروریسم را از کشورهای عراق و سوریه محو کنند و کمر آنها را بشکنند.
لاریجانی اظهار داشت: ایران اسلامی با تمام این اقتدار نیروهای مسلح خود، هیچ‌گاه در این چهل سال به کشوری تعرض نکرده است، در حالی که حق داشته کشورهایی را که در جنگ تحمیلی یاریگر صدام بودند و پول‌های هنگفت به او می‌دادند، تنبیه کند.
وی ادامه داد: یکی از کشورهای منطقه که در جنگ تحمیلی 40 میلیارد دلار به عراق کمک مالی و تجهیزاتی کرد، همچنان به رفتار خصمانه علیه ایران ادامه می‌دهد، اما بداند حرکاتشان از چشم ما دور نیست و نیروهای مسلح ما چشم ‌تروریست‌های دست‌نشانده آنان را همواره کور کرده‌اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این کشور باید بداند، شاید بتواند با جریان‌سازی ‌تروریست خلق کند و پرورش دهد و جان مسلمانان را در کشورهای مختلف از جمله سوریه و عراق به مخاطره بیندازد اما در نهایت همین ‌تروریست‌ها به جانشان می‌افتند و آنها را نابود می‌کنند.
لاریجانی با تأکید بر سیاست صلح‌طلبانه جمهوری اسلامی در مواجهه با کشورهای اسلامی منطقه افزود: ملت ایران و نیروهای مسلح، همه کشورهای اسلامی منطقه را برادر خود می‌دانند و قدرت آنها را قدرت امت اسلام برآورد می‌کند و البته همواره اسرائیل را غده سرطانی دانسته و این رژیم ‌اشغالگر را عامل ناامنی در منطقه می‌داند. ملت ما دفاع از ملت مظلوم فلسطین را وظیفه خود می‌داند چرا که ‌ تروریسم و رژیم صهیونیستی سم مهلک برای امت اسلامی است.
وی با‌ اشاره به نگاه فریبکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی منطقه بیان داشت: نگاه آمریکا و اسرائیل به کشورهای اسلامی، ابزاری است و آنها با فریب‌کاری و توطئه‌هایشان از جمله جنگ‌های برادرکشی، به دنبال چپاول امت اسلامی هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی به سران کشورهای اسلامی هشدار داد که از سرنوشت صدام و حسنی مبارک و بن علی عبرت بگیرند و تأکید کرد: تئوری‌هایی که مطرح می‌شود، از جمله تشکیل جبهه شیعه اشتباه است و ایران اسلامی کمک‌های فراوانی را به اهل سنت منطقه از جمله حماس و مردم عراق و سوریه کرده است.
لاریجانی با تأکید بر عزم ایران برای ایجاد و تقویت امنیت پایدار منطقه بیان کرد: امروز عامل مسئله‌سازی در منطقه، رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند و می‌خواهند با فریبکاری نقش خود در حوادث منطقه را کتمان و اهداف استعماری و چپاولگری خود را دنبال کنند، دولت‌های اسلامی باید به خود بیایند و مانع از اجرای معامله قرن و تضییع بیشتر حقوق فلسطینیان شوند.
وی با‌ اشاره به پیمان تأمین امنیت تنگه هرمز گفت: امنیت تنگه هرمز همگام با سایر آبراه‌ها تأمین می‌شود و وظیفه ایجاد امنیت برعهده نیروهای مسلح ایران اسلامی است و نیروهای مقتدر ما اجازه ماجراجویی در این منطقه حساس را به آمریکا و کشورهای دست‌نشانده خود نخواهند داد و قطعا نتیجه این ماجراجویی برای آن کشورها از جمله آمریکا پشیمانی خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح سرمایه‌های کشور برای آبادانی و توسعه هستند، خطاب به احزاب سیاسی کشور گفت: برای حفظ وحدت، از حواشی دوری کنید و موجبات عزت و سربلندی برای ملت ایران را فراهم کنید تا مشکلات امروز کشور نیز رفع شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه دوست و برادر است و رژیم صهیونیستی دشمن اصلی مسلمانان به شمار می‌رود.
لاریجانی افزود: ما امروز وظیفه خود می‌دانیم که از ملت مظلوم فلسطین دفاع کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌طور حتم امروز نیروهای مسلح سرمایه ملی و نقطه اتکای کشور در توسعه و آبادانی هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز ایران تنها کشوری است که با همه امکانات و با صدای بلند از ملت مظلوم و مسلمان فلسطین دفاع می‌کند.
لفاظی‌های برخی کشورهای منطقه
 قابل اعتنا نیست
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: وقتی آمریکا در دریا، برابر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار عجز و ناتوانی می‌کند، لفاظی برخی کشورهای منطقه قابل اعتنا نیست و به آنها توجه نمی‌کنیم.
به گزارش ایرنا، دریادار علی فدوی در حاشیه سومین رژه ملی در بندرعباس اظهار داشت: غصه می‌خوریم که چرا کشورهای مسلمان باید تحت سلطه این‌ها باشند و تمام روندهایی که دنبال می‌کنیم برای اتحاد کشورهای اسلامی است.
وی ادامه داد: به عنوان کشور بزرگ منطقه خود را در وضعیت دفاع از این کشورها می‌بینیم، این پیامی است که این‌ها پس از سال‌ها باید دریافته باشند، خویشتنداری نظام اسلامی در برابر اقدام‌های خصمانه برخی کشورهای منطقه که ذیل سلطه آمریکا انجام می‌شود؛ برآمده از نگاه اسلامی است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مهم نیست طرف مقابل چه کسی باشد و حتی اگر همه مستکبران عالم از ابتدای خلقت متحد شوند از نگاه ما ناتوان محسوب می‌شوند، زیرا به قدرت لایزال الهی ایمان داریم و این رمز اساسی حیات انقلاب اسلامی افزون بر ۴۰ سال گذشته است.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت: بخش زیادی از اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه دریا منصه ظهور می‌یابد به همین دلیل رژه در بندرعباس و آب‌های خلیج‌فارس برگزار شد.  
دریادار فدوی بیان داشت: قسمت اندکی از توانمندی‌های انقلاب اسلامی در رزمایش‌ها نشان داده می‌شود و قسمت اعظم آن در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.