kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

فراخوان تظاهرات میلیونی علیه ژنرال السیسی

تاجر و بازیگر مشهور مصری، که اخیراً دست به افشاگری‌های جنجالی درباره فساد بزرگ ارتش و رئیس‌جمهوری این کشور زده، از شهروندان مصری خواسته است جمعه آینده تظاهراتی میلیونی علیه دولت برگزار کنند.

مردم مصر پس از 6 سال بار دیگر به میدان «التحریر» قاهره بازگشته و خواستار برکناری ژنرال«عبدالفتاح السیسی» از ریاست جمهوری هستند. اعتراض‌ها در فضای مجازی علیه ژنرال السیسی نزدیک به یک هفته پیش و بعد از آن آغاز شد که یک پیمانکار شرکت ساخت و ساز به نام «محمد علی» علیه السیسی و فرماندهان ارتش و مقامات دولت مصر دست به افشاگری زد و از فساد آنها و حیف و میل بیت‌المال پرده برداشت. اکنون معترضان به دنبال آن هستند تا اعتراض‌های خود را همچنان ادامه دهند. به گزارش تسنیم به نقل از القدس العربی، محمد علی» تاجر مخالف رئیس‌جمهور در فراخوانی، برگزاری تظاهرات «میلیونی» در روز جمعه آینده را خواستار شد. محمد علی، که در تبعید خودخواسته در اسپانیا به‌سر می‌برد، در این ویدیوی 30دقیقه‌ای، از ارتش و پلیس مصر به‌دلیل عدم تعامل خشونت‌آمیز با تظاهرات جمعه گذشته، که در برخی شهرهای این کشور برگزار شده بود، تشکر کرد. این تظاهرات اولین اعتراض عمومی پس از روی کار آمدن السیسی در مصر بوده است.
منابع حقوقی اعلام کرده‌اند که در جریان تظاهرات جمعه گذشته در نزدیکی میدان «التحریر» و میدان «رامسس» مرکز قاهره، 102 معترض به دست نیروهای دولتی بازداشت شده‌اند. روز شنبه هم تظاهرات ضد السیسی در بیشتر شهرهای مصر ادامه داشت و نیروهای امنیتی تلاش می‌کردند با توسل به خشونت، از جمله شلیک گازهای‌اشک‌آور، معترضان را پراکنده کنند. گزارش‌ها حاکی‌ست که تدابیر امنیتی شدیدی در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ مصر برقرار شده است و نیروهای امنیتی با استقرار در جاده‌های منتهی به میدان التحریر قاهره، عابران را تفتیش می‌کنند. تلویزیون الجزیره نیز از برگزاری تظاهرات مشابهی در سه شهر «تورنتو» (کانادا) ، «واشنگتن» و «نیویورک» خبر داده است. معترضان در این سه شهر نیز خواستار کناره‌گیری السیسی از قدرت شده‌اند.
فراخوان احزاب
از سوی دیگر،حزب «الاستقلال» مصر شنبه شب با صدور بیانیه‌ای با حمایت از اعتراضات مردمی در این کشور، خواستار «تغییر، دموکراسی و زندگی عزتمندانه» برای مردم شد. به نوشته پایگاه خبری عربی۲۱، در این بیانیه از مردم خواسته شده است تا در روز سه‌شنبه هفته جاری در میدان «التحریر» قاهره تظاهرات کرده و خواستار «آزادی»، «عدالت» و «برابری» شوند. این اولین دعوت به تظاهرات از داخل مصر و از جانب یک حزب سیاسی است و ارتباطی با «محمد علی» تاجر و هنرمند این کشور ندارد. حزب «الاستقلال» مصر همچنین خواستار محاکمه تمامی کسانی شد که به تعبیر این حزب، اموال مصری‌ها را هدر داده و در قتل‌عام و سختی‌هایشان دست دارند و مخالفان مدنی را بدون دلیل بازداشت می‌کنند.
البته، دو حزب دیگر «سوسیال دموکرات مصر» و «سوسیالیست‌های انقلابی» نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، اعتراضات مردمی علیه السیسی را تأیید کرده و خواستار اصلاحات و برون رفت از فضای بسته سیاسی و توجه به خواسته‌های معیشتی مردم شدند.