kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
یک کارشناس:

انحصارگری شرکت ملی نفت مانع رشد بورس انرژی است

یک کارشناس بورس انرژی گفت: انحصار در فروش توسط شرکت ملی نفت ایران موجب شده بورس انرژی نتواند در این زمینه معاملات نفتی رشد کافی داشته باشد.

صادق مردانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره تاثیر راه‌های موازی بر فروش نفت در بورس گفت: اگر تجارت نفت در ایران از توسعه یافتگی قابل قبولی برخوردار بود روش‌های مختلف فروش این کالا می‌توانست به فضای تجاری کشور کمک کند، اما اجرایی شدن آن به چند دلیل امکان‌پذیر نیست. از جمله آن می‌توان به اوضاع تحریمی اقتصاد و صنعت نفت ایران، توسعه نیافتگی تجارت نفت در ایران، انحصار صد‌درصدی شرکت ملی نفت ایران در فروش این محصول و همچنین عدم فروش نفت کشورهای دیگر توسط تجار داخلی ایران ‌اشاره کرد.
وی افزود: صنعت نفت ایران با تحریم‌های آمریکا رو به رو
 شده ولی ما راهبرد مشخصی در شرایط تحریمی نداریم.
این کارشناس انرژی با‌اشاره به اینکه در بحث تجارت نفت، فقط به فکر خام فروشی بوده‌ایم، ادامه داد: تصور ما این بوده است که با خام فروشی نیز می‌توانیم نیازهای خود را برطرف کنیم در حالی که سایر کشورها در زمینه تجارت نفت در راستای تکمیل زنجیره ارزش در حال گام برداشتن هستند.
مردانی افزود: در دوران تحریم قبلی و کنونی تمام تلاش‌هایی که در راستای فروش نفت ایران انجام شده ، با محوریت خام فروشی بوده است. متاسفانه در این دوره که مجددا به تحریم‌های نفتی برخوردیم، راهبرد مناسبی در زمینه مقابله با خام فروشی نداریم. این در حالی است که در شرایط کنونی همچنان از روش‌های گذشته برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنیم به همین دلیل است که ابزار بورس در روند فروش نفت نتوانسته موثر عمل کند.
وی اظهار داشت: وقتی در دوران تحریم راهبرد مشخصی برای فروش نفت نداریم و تنها هدف‌مان فروش نفت به هر قیمتی است در حقیقت به این صنعت آسیب می‌زنیم. این در حالی است که نزدیک به ۵۰ سال است که شرکت ملی نفت در فروش نفت انحصار داشته و همین امر موجب شده تا روش‌های دیگر فروش نفت به کار گرفته نشود و همین امر موجب کوچک ماندن تجارت نفت ایران با وجود بالا بودن میزان صادرات شده است. این روند باعث شده تا ارتباطی بین تجارت نفت با بازارهای مالی شکل نگیرد.
این کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه انحصار در فروش توسط شرکت ملی نفت ایران موجب شده بورس انرژی شناخت مناسبی از بازار نداشته باشد، توضیح داد: همین عدم شناخت کافی از بازار و مشتریان موجب شده بورس نفت نتواند در این زمینه رشد کافی داشته باشد.