kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
در نخستین جلسه دادگاه سایپا مطرح شد

پولشویی، ایجاد انحصار در بازار خودرو و واریز 18 میلیارد تومان به‌حساب مجری «من و تو»

جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده روز گذشته به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: این پرونده ۲۶ متهم دارد و اتهامات شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره‌مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی ‌به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان سه هزار و دویست میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.
حسینی اظهار داشت: متهمان ردیف اول و دوم زن و شوهری هستند که با مدیرعامل، معاون بازاریابی و مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا در اخلال در نظام توزیع تبانی داشته‌اند.
وی با تشریح اسامی ‌و عناوین اتهامی‌ متهمان بیان کرد:
1.«وحید بهزادی» متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش صوری و غیرواقعی، دریافت ارز از بانک‌های پارسیان و سرمایه و انجام عملیات حواله ارزی بدون دریافت مجوز و در پوشش شرکت شهاب پارسه کیش و چند شرکت در خارج از کشور، مشارکت در اخلال کلان در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت و تولید ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو با ارزش ۱۱۹ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال و کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت در شرکت هرمی‌و عضوگیری به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال، جعل سند رسمی، شناسنامه و استفاده از سند مجعول عادی و ارائه اسناد جعلی گمرکی به بانک‌های سرمایه و پارسیان و مشارکت در عملیات پولشویی به ‌نحو سازمان‌یافته به میزان ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان.
2. «نجوا لاشیدایی» متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام عملیات حواله ارزی بدون اخذ مجوز از طریق دفاتر غیرمجاز، مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و از طریق پیش خرید، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضوگیری و فعالیت در شرکت هرمی‌ و تحصیل منفعت به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال و مشارکت در عملیات پولشویی از طریق بهره‌گیری از حساب‌های‌ اشخاص متعدد حقیقی و حقوقی به مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان.
3. «مهدی جمالی» (مدیرعامل سابق سایپا) متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو، ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰ نمایندگی تحویل داده شده است.
4. «رضا تقی‌زاده» معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰ نمایندگی تحویل داده شده است.
5.«حسین نوری» مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی.
6. «جعفر دل‌افکار» متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندى‌هاى عمومى تعداد ٦٦٩٩ دستگاه خودرو به مبلغ ٤٦ میلیارد و ٨٣٨ میلیون ریال.
7.«سید سعید مولوی فرد» متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی.
8.«حسین رشیدی‌زاده» متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی.
9.«هادی رشیدی‌زاده» متهم است به اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی.
10. «زکریا حسن‌نیا» مسئول ارزی بانک مرکزی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی.
11.«داریوش حسین خانی» متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی.
12.«سمیه گرامی» متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی.
13.«سپیده توکلی» متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی.
14.«احسان دهقانی» متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۳ هزار و ۸۶۶ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۴۰۷ ریال و عضویت در شبکه پولشویی.
15.«حسین معینی بشیری» متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون و ۳۴ ریال و عضویت در شبکه پولشویی.
16.«محمد مهدی طریقت‌منفرد» متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۴ هزار و ۵۷۷ میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۱ ریال.
17.«زهرا بهزادی» متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۳۱۳ میلیارد و ۶۳ میلیون و ۱۰۴۹ ریال.
18.«کامبیز فیروزه‌ای» متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال.
19.«مصطفی نیاکان» متهم است به اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق همکاری در ساخت و تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو.
20.«مجید بهزادی» متهم است به معاونت در اخلال نظام اقتصادی، پولشویی و همکاری با متهمان ردیف اول و دوم.
به گفته نماینده دادستان، از دیگر متهمان این پرونده باید به «نوید ارژنگی»، «سعید مولوی‌فر»، «وحید دهقان»، «علیرضا دهقان»، «ایمان پیوندی» و دو تن از نمایندگان مجلس‌ اشاره کرد.
حسینی با بیان اینکه پولشویی، اخلال در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از کشور و عملیات متقلبانه نسبت به دولت از طریق ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد از بخش‌های مهم این پرونده است، افزود: برخی از متهمان از طریق ثبت سفارشات صوری هم خریدار بودند و هم فروشنده که با این کار اقدام به فریب دولت جهت دریافت ارز دولتی می‌کردند.
اقدام متهمان منجر به گرانی و کمبود خودرو شد
نماینده دادستان ادامه داد: متهمان در کل کشور اقدام به توزیع خودرو و تحویل به سایر نمایندگی‌های شرکت خودروسازی سایپا می‌کرده‌اند در حالی که شرکت خودرو‌سازی سایپا باید این کار را انجام می‌داد که این بی‌توجهی منجر به گرانی و کمبود خودرو شد. از سوی دیگر حتی یک ریال مالیات نیز از سوی متهمان پرداخت نشده که این خود از مصادیق پولشویی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه تشکیل شبکه پولشویی بخش دیگری از فعالیت‌های متهمان وحید بهزادی و فساد از طریق حساب‌های بانکی سایر متهمان است، افزود: بر این اساس مجموع گردش‌های مالی سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که به لحاظ گستردگی عملیات پولشویی می‌تواند مصداق اخلال در نظام محسوب شود.
نماینده دادستان با‌ اشاره به جابه‌جایی وجوه حساب در بین افراد در بازه زمانی کم گفت: این نحوه فعالیت این احتمال را می‌دهد که‌تراکنش‌های انجام شده بدون اهداف اقتصادی واضح و مشخص صورت گرفته باشد چرا که در پرونده‌های پولشویی جابه‌جایی وجوه بین حساب افراد می‌تواند از مصادیق لایه‌گذاری تلقی گردد.
حسینی ادامه داد: جای تأمل دارد از حساب‌های وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی در شرکت «شهاب پارس» بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان به‌حساب خانمی ‌واریز شده که بنا بر تحقیقات به عمل آمده این خانم مجری شبکه ضدانقلاب من و تو و مجری مرجان تی‌وی بوده که در سال ۹۴ از کشور خارج شده است.
وی با‌ اشاره به اختصاص محصولات پرفروش شرکت سایپا به متهمان گفت: با توجه به‌وجود ۶۰۰ نمایندگی سایپا در کشور محصولات پرفروش این شرکت به متهمان اختصاص یافته و سود خانم لاشیدایی ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است و شرکت سایپا با طرح فروش سبدی محصولات و با بهره‌مندی از رانت و شبکه دلالی عملاً بازار خودرو‌های پرفروش را در اختیار متهمان قرار داده است که این مورد موجب ایجاد انحصار در بازار خودرو شده است.
نماینده دادستان افزود: با طرح فروش سبدی و ایجاد شبکه دلالی، انحصار بازار خودرو به‌وجود آمده است. تشکیل این شبکه توسط مدیرعامل وقت سایپا علاوه بر اخلال در بازار خودرو موجب ضرر‌های هنگفت در شرکت سایپا گردیده است. در سال ۹۶، ۱۲۶۶ میلیارد ریال خسارت به شرکت سایپا وارد شده است.
حسینی ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت اطلاعات از مجموع ۹۹۶ میلیارد تومان که تحت عنوان فروش سبدی خودرو صورت می‌گرفت بیش از ۹۰ درصد آن یعنی حدود ۷۷۴ میلیارد تومان توسط شخص تقی‌زاده با نمایندگی دل‌افکار انجام می‌شد.
وی در ادامه با‌ اشاره به اخلال انجام شده ناشی از اقدامات مدیرعامل سابق سایپا درخصوص کاهش و افزایش سهام شرکت در بورس بیان کرد: متهم جمالی برای نشان‌دادن موفق عمل‌کردن خود اقدام به افزایش و کاهش سهام سایپا در بورس نمود.
با پایان قرائت کیفرخواست، قاضی زرگر ختم جلسه را اعلام کرد.