kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹

اخبار ویژه


شهرداری: متخلفان را عزل می‌کنیم / هاشمی: حذف نام شهدا فتوشاپ است(!)
رئیس شورای شهر تهران به جای عذرخواهی درباره حذف نام شهیدان از عنوان برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها، ادعا کرد اعتراض به این اقدام سیاسی کاری است و تصاویر منتشره هم فتوشاپ است نه واقعی(!)
به گزارش خبرآن‌لاین، محسن هاشمی گفت: در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم که موعدی برای گرامیداشت یاد و نام شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی است. متأسفانه شاهد هستیم برخی جریانات پنهان و آشکار سیاسی، در آستانه هفته دفاع مقدس، به‌جای استفاده از مفاهیم و خاطرات و نمادهای وحدت‌بخش هشت سال دفاع مقدس، سعی دارند با استفاده سیاسی و ابزاری از نام شهدا و جعل و اتهام‌سازی به دو قطبی‌سازی کاذب در جامعه بپردازند.»
وی افزود: «به‌صراحت می‌گوییم که افتخار ما در شورای شهر تهران، شهرداری تهران و مدیریت شهری، همراهی و همگامی با ایثارگران و تکریم و تعظیم خانواده‌های شهدا و خدمت به جانبازان گرانقدر است و نمی‌توان با خبرسازی، جعل، تخریب و تهمت، از نام شهید برای سیاسی‌کاری و تخریب رقیب استفاده کرد.»
هاشمی گفت: «اگر اتاق فکر جریانات افراطی تصور می‌کنند، با ایجاد موضوع ساختگی حذف نام شهید از تابلوی معابر می‌توانند با فرافکنی و فرار به جلو، موضوعات اجتماعی دیگر را در افکار عمومی و فضای مجازی تحت‌الشعاع قرار دهند، راه را به اشتباه رفته‌اند، چرا که مردم ما آگاه‌تر از آن هستند که با حذف فتوشاپی نام شهید از تابلوها یا افزودن نام شهید در تابلوهای مربوط به اشخاص عادی فریب بخورند.»
وی در پایان گفت: «توصیه ما به این برادران، پایبندی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خودداری از دوقطبی‌سازی کاذب و مسئله‌سازی‌های دروغین در جامعه است، بخصوص استفاده ابزاری از نام شهید برای تفرقه‌افکنی آن هم در هفته دفاع مقدس که به هیچ عنوان با معیارهای اخلاقی ما سازگاری ندارد.»
ادعای فتوشاپ بودن حذف نام شهید از برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها در حالی است که برخی مقامات شهرداری تهران و مناطق آن نسبت به این اقدام صورت گرفته عذرخواهی کرده و آن را سهوی و اشتباه خوانده یا به اخراج پیمانکار و مقصران ماجرا تأکید ورزیده‌اند.

سی‌ان‌ان: پدافند چند میلیارد دلاری حریف‌ حمله یک میلیون دلاری مقاومت نشد
رسانه‌های آمریکایی در تحلیل حملات به تاسیسات شرکت نفت آرامکو عربستان، از ناتوانی رادارها و پدافند پاتریوت برای شناسایی و مهار این حمله ابراز تعجب می‌کنند.
برنامه رادیویی «آن پوینت» که از بوستون به طور روزانه پخش می‌شود با دعوت از رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق، افغانستان، کویت، لبنان و سوریه، تلاش کرد حملات آرامکو را بررسی کند.  کراکر که از زمان بوش پدر تا دوران اوباما سفیر بوده، به «آن پوینت» گفت: از نظر من واکنش اولیه کاخ‌سفید به این حملات معقولانه بوده است. زمانه، زمانه‌ای نیست که برای تصمیم‌گیری عجله کنیم. من با موضع فعلی پرزیدنت ترامپ که گفت حالا ببینیم چه می‌شود، موافقم. این حملات خیلی هم غیرمترقبه نبود. برای درک موقعیت بگذارید وضعیت میان عربستان و ایران را شبیه دوران جنگ سرد میان شوروی و آمریکا فرض کنیم. جنگ سردی که در یمن جاری است، در لبنان، سوریه و عراق هم بوده و هست. فقط حالا مقداری به سمت گرمی سوق کرده است. این رویارویی دست کم از سال ۲۰۰۵ جدی‌تر شده است.
مجری «آن‌پوینت»، با ‌اشاره به جزئیات منتشر شده از این حملات پرسید «آیا عبور این تعداد پهپاد یا موشک کروز از میدان دید رادارهای پیشرفته عربستان عجیب نیست؟». کراکر گفت:چرا، عجیب است و من یک سؤال دیگر هم دارم. ما در بحرین پایگاه نظامی مفصلی داریم. ناوهای ما دائما در خلیج‌فارس بالا و پایین می‌روند. اگر این موشک‌ها یا پهپادها از فراز خلیج‌فارس عبور کرده، آیا نیروهای آمریکایی آنها را رصد کرده‌اند؟ اگر نه، حتما باید تحقیق و تفحص فوری و مفصل در‌باره علت این ناکارآیی صورت گیرد.این می‌تواند از نظر امنیتی و فنی بسیار حیاتی باشد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در گزارشی به جزئیات فنی حملات آرامکو پرداخت و به لحاظ نظامی آن را سرفصل جدیدی در محاسبات تسلیحاتی ارزیابی کرد: «موشک‌های کروزی که ظاهرا در این حملات استفاده شده، نسخه بازسازی شده موشک‌های روسی دهه ۱۹۷۰ میلادی است و پهپادها هم با وجود پیشرفت فراوان، هنوز یک سلاح جدی مخرب محسوب نمی‌شوند. با این همه ترکیبی از چند موشک کروز و پهپاد که روی هم یک میلیون دلار هم نمی‌ارزیدند، توانستند با عبور از بالای سر تجهیزات چند میلیارد دلاری عربستان، به تاسیسات آرامکو ضربه بزنند و ۵ درصد تولید نفت جهان را مختل کنند.
جرمی بینی، سردبیر خاورمیانه نشریه نظامی «جینز دیفنس ویکلی» به سی‌ان‌ان گفت: «عربستان 6 گردان ویژه سیستم ضدموشکی پاتریوت ساخت آمریکا را دارد. عربستان پنج گردان را به سمت استان‌های شرقی خود مستقر کرده است (به سمت یمن) و تنها یکی از آنها به سوی ایران تنظیم شده بوده است.اخیرا یک سیستم ضدموشکی پاتریوت به تور حفاظتی تاسیسات نفتی بقیق اضافه شده بود اما آن هم به سوی یمن نشانه رفته بود و هر شیء پرنده‌ای که از سمت شمال می‌آمده را یا ردگیری نمی‌کرده و یا به عنوان یک شیء پرنده فقط برای مدت کوتاهی نشان می‌داده است. سیستم ضدهوایی مستقر در اطراف تاسیسات نفتی آرامکو بر اساس حملات با جنگنده‌هایی که خلبان دارند تنظیم شده است. عربستان در کنار سیستم پاتریوت یک سیستم ضدموشکی ویژه موشک‌های کوچک از آلمان خریداری کرده که نام آن اسکای‌گارد است.
اما مایکل دویتسمن، محقق مرکز پژوهش‌های خلع تسلیحات نظامی به سی‌ان‌ان گفت: «حتی اگر رادارهای اسکای‌گارد هم این‌اشیاء پرنده را ردگیری می‌کردند یا آنها را به صورت یک توده می‌دیدند، پنجره زمانی هشدار آنها بسیار کوتاه می‌بوده چرا که پهپادها تنها حدود دو دقیقه پیش از برخورد به هدف روی صفحه رادارها ظاهر می‌شدند، تازه اگر سیستم‌ها در وضعیت کاملا فعال می‌بودند و اصلا آنها را ردگیری می‌کردند.» جاستین برونک، کارشناس موسسه رویال یونایتد سرویسز در لندن هم به سی‌ان‌ان گفت: سیستم اسکای‌گارد برای رصد مساحت خیلی محدودی طراحی شده و اگر چند شیء پرنده با هم ظاهر شوند و به ویژه اگر از جهات مختلف بیایند ممکن است گیج و مبهوت شود.
سی‌ان‌ان نتیجه‌گیری کرد: با توجه به گستره جغرافیایی عربستان و پخش شدن تاسیسات نفتی این کشور در نقاط مختلف و با توجه به ویژگی پهپادها که برای سیستم‌های فعلی پدافندی بغرنج‌اند، عربستان باید بسیار بیشتر از دشمنانش برای حفاظت از خود هزینه کند و هیچ تضمین کاملی هم وجود نخواهد داشت. این هم از طنز زمانه است که تسلیحات نظامی کوچک، رده پایین و کم سرعت چون پهپادها تهدید جدی‌تری برای سیستم‌های هوشمند و فوق پیشرفته امروزی شده‌اند. تهدیدی که عربستان آن را از نزدیک لمس کرد.» به گزارش بی‌بی سی، هنری رم کارشناس اندیشکده یورویشیا گروپ هم به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: دولت آمریکا در دو سال و نیم گذشته اعتبار جهانی خود را به شدت از دست داده و مانند گذشته نیست که هر چه کاخ‌سفید می‌گوید جهان به راحتی بپذیرد. هر چند که از نظر من تردیدی وجود ندارد که ایران پشت این حملات بوده است. ایران با هدف قرار دادن تاسیسات نفتی به این بزرگی و اهمیت خواسته به رقیبش ضربه بزند آن هم بدون اینکه عواقبی برایش داشته باشد.این یک ریسک بزرگ است. خب تا اینجای کار هم به نظر می‌رسد که تهران برنده این قمار بوده. آنها می‌خواستند با این حمله بازدارندگی کنند و آمریکا را از فکر حمله نظامی به ایران بیرون بیاورند.

ترامپ نمی‌خواهد و نمی‌تواند در مقابل ایران خطر کند
یک روزنامه عرب‌زبان چاپ لندن معتقد است ترامپ هرگز به‌خاطر عربستان، وارد جنگ با ایران نمی‌شود.
العربی‌الجدید در این زمینه نوشت: شرایط پس از حملات صورت گرفته به شرکت نفتی آرامکو، مانند قبل از آن نخواهد شد؛ چرا که این بمباران، بیش از هر زمان دیگری استواری روابط آمریکا و عربستان و جدیت کاخ سفید در مقابله نظامی با ایران را محک می‌زند. دولت ترامپ، از تمام فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک ممکن علیه نظام ایران استفاده کرده؛ اما نمی‌تواند گزینه نظامی را علیه این کشور انتخاب کند.
ترامپ اکنون در معرض انتقادات داخلی زیادی قرار دارد، او بین دو گزینه سرگردان است: جلوگیری از ورود دوباره آمریکا به باتلاق جنگ‌های خاورمیانه، ظهور ضعیف در برابر حمله پیچیده‌ای که ایران علیه عربستان به راه انداخت و یا خطر کردن و دادن پاسخی به تهران، برای حفظ آبرو؛ که البته می‌تواند پیامد‌های مستقیمی برای امنیت ملی آمریکا و اقتصاد این کشور داشته باشد. استراتژی دولت آمریکا در قبال ایران، در حال حاضر در بزرگترین امتحان خود قرار دارد؛ این در حالی است که تیم سیاست خارجی ترامپ، پس از برکناری بولتون، هنوز کامل نشده است. در محاسبات سود و زیانی که واشنگتن مدنظر دارد، ترامپ تجاوز به آرامکو را مستحق ورود واشنگتن به جنگی نیابتی با تهران نمی‌داند؛ به‌ویژه آنکه ایالات متحده دیگر متکی بر نفت خاورمیانه نیست.
تهران، از بهار گذشته در حال امتحان کردن ترامپ است و این مهم را از طریق سیطره بر تنگه هرمز و هدف گرفتن نفتکش‌ها به نحوی که هویت مهاجم پنهان بماند و نیز با هدف گرفتن داخل عربستان توسط حوثی‌های یمن، انجام داد. اما هدف گرفته شدن آرامکو، معادله تازه‌ای را ایجاد کرده که مبتنی بر انتقال از هدف گرفتن ذخایر نفت در خلیج فارس، به هدف گرفتن مرکز عملیات تولید نفت خام در عربستان سعودی است؛ آنچه بر اقتصاد جهانی نیز اثرگذار است.
ایران به‌خوبی می‌داند مادامی که قربانیان آمریکایی در جریان این حملات وجود نداشته باشد، ترامپ از آنها چشم‌پوشی می‌کند و حتی می‌تواند این چشم‌پوشی را در مورد ساقط شدن پهپاد آمریکایی نیز نشان دهد. در این میان، کاخ سفید مایل است عربستان، طرفی باشد که بهای سیاست فشار حداکثری علیه ایران را می‌پردازد. همانطور که صحبت‌های صریح ترامپ در این باره، نشان‌دهنده آن است که وی توپ را در زمین سعودی انداخته است تا خود در مورد پاسخ به نظام ایران تصمیم‌گیری کند. اما این بدان معنا نیست که کاخ سفید تصمیم جنگ یا صلح را به ریاض سپرده؛ بلکه رئیس جمهور آمریکا از عربستان می‌خواهد که در صحنه مقابله حضور داشته باشد. با توجه به اینکه حمله به آرامکو به دنبال حملات اسرائیل به نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه صورت گرفت، احتمال آن می‌رود که هدف از این حمله، ضربه زدن به هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس بوده است. با این حال، واشنگتن از مقابله مستقیم دوری می‌کند؛ چرا که ترامپ در نزدیکی انتخابات قرار دارد و نمی‌تواند خود را درگیر یک ماجراجویی خارجی کند.
در نهایت، ترامپ به نحوی رفتار می‌کند که به نفع او باشد؛ اما تصور اینکه رابطه آمریکا با سعودی‌ها، پس از تجاوز به آرامکو، مانند قبل از آن باشد، واقعا دشوار است.