kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

سواحل قشم دچار آلودگی‌های شیمیایی است



مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه آلودگی اخیر ساحل قشم نه تنها شیمیایی است بلکه باعث آسیب جدی به زیست موجودات آبزی شده گفت: عدم اجرای دقیق کنوانسیون آب توازن سبب شده که یک سوم از سال سواحل قشم آلوده به این مواد مخرب شود.
سید‌محمدهاشم داخته اظهار داشت: میزان بسیار زیادی ذرات ریز و درشت در سواحل قشم پراکنده شده که علاوه بر آلودگی شیمیایی و از بین بردن موجودات کف‌زی سواحل و دیگر آبزیان و کنار آبزیان موجب آسیب به گردشگران و وسایل آنها نیز شده و منظر ساحل و دریا را هم تخریب کرده است.
به گفته وی ذرات ریز و درشت نفت خام (تاربال) که هر چند وقت در سواحل جنوبی جزیره مشاهده می‌‌شود از جمله خطرناک‌ترین نوع آلودگی‌های دریایی به حساب می‌آید که علاوه بر به خطر انداختن سلامت زیست‌مندان دریایی، پس از رسیدن به ساحل موجب آلودگی و به خطر انداختن زندگی دیگر موجودات ساحلی، پرندگان و غیره می‌‌شود.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این‌ ذرات که ممکن است بر اثر نشت نفت از نفتکش‌ها، تخلیه آب توازن نفتکش‌ها و یا نشت نفت هنگام سوخت‌رسانی باشد، پس از انتشار در محیط دریا توسط جریانات جزر و مدی و امواج به سواحل رسیده و آبزیان را مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: در سواحل ماسه‌ای این آلودگی نفتی نه تنها باعث از بین رفتن موجودات کف‌زی در ماسه‌ها می‌‌شود بلکه با آلوده شدن این سواحل و ایجاد مزاحمت برای گردشگران به صنعت گردشگری دریایی و به‌ویژه غواصی و تفریحات دریایی آسیب جدی وارد می‌شود.
وی اضافه کرد: در سواحل صخره‌ای نیز این ذرات نفتی بر روی صخره‌ها چسبیده و باعث مرگ و میر ارزشمندترین جانوران ساکن این سواحل می‌شود و به تبع آن تنوع زیستی و صید و صیادی نیز به خطر می‌افتد و هرگونه بهره‌برداری و استفاده از آبزیان و یا پرندگان آلوده به نفت نیز باعث ایجاد بیماری در مصرف‌کننده خواهد شد.
داخته اضافه کرد: آلوده کردن آب‌های ایران به نفت یا مواد نفتی ناشی از نشت و یا تخلیه از کشتی‌ها، نفتکش‌ها، کلیه تاسیسات ثابت و شناور اعم از سکوها، جزایر مصنوعی، مخازن نفتی و لوله‌های زیر آبی در سواحل و یا درون آب ممنوع است.