kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

خطر تغییر نام و تصاویر شهدا را به وزارت کشور گوشزد کرده‌ایم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد با همه توان حفظ حرمت و جایگاه شهدای والامقام را پیگیری کرده و بر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان عنصری مهم و تعیین‌کننده در جامعه اسلامی تأکید دارد.

به گزارش «ایثار»، حجت‌الاسلام‌ سید محمدعلی شهیدی با تأکید بر اهمیت حفظ حرمت و جایگاه نام شهدا در جامعه گفت: پیش از اتفاقات اخیر و گزارش چند مورد حذف نام شهدا از معابر عمومی نامه‌ای به وزارت کشور نوشتیم و خطر تغییر نام و تصاویر شهدا را گوشزد کردیم که هفته گذشته بخشنامه‌ای از وزارت کشور به تمام استانداری‌ها فرستاده شد و بر اساس آن هر نوع تغییری در این زمینه ممنوع اعلام شد. در مورد اخیر پیش آمده نیز مانند همیشه با جدیت پیگیر موضوع هستیم تا خدای ناکرده فرهنگ ایثار و شهادت کم‌رنگ نشود ضمن اینکه بر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان عنصری مهم و تعیین کننده در جامعه تأکید می‌کنیم.
چمران: شهردار تهران باید از مردم
و خانواده شهدا عذرخواهی کند
رئیس سابق شورای شهر تهران نیز با اشاره به حذف عنوان شهید از برخی از معابر و خیابان‌های شهر تهران، گفت: این اقدام عجیب و تازه‌ای است که از سوی مدیریت شهری کلید خورده و عجیب‌تر آن ‌است که این اتفاق را به مدیریت شهری گذشته منتسب می‌کنند!
به گزارش تسنیم، مهدی چمران افزود: این رسم بسیار بدی است که افراد و گروه‌ها، کارهای خوب را به خود منتسب می‌کنند و هر کار بدی را به مدیران و افراد گذشته منسوب می‌کنند و متأسفانه در روزهای گذشته نیز شاهد همین اتفاق بوده‌ایم که برخی از اعضای شورای شهر تهران حذف عنوان شهید را به مدیریت گذشته منتسب کرده‌اند که قطعاً خلاف است. چمران خاطرنشان کرد: در گذشته به‌شدت به نام شهدا حساس بودیم و حتی اگر در صحن شورا، عضوی از شورای شهر تهران سهواً نام خیابانی را بدون کلمه شهید مطرح می‌کرد به وی تذکر می‌دادم که البته تذکر مؤدبانه بود و موضوع را یادآوری می‌کردم.وی ادامه داد: همچنین در گذشته برخی از معابر از جمله بزرگراه شهید صیاد شیرازی، شهید مدرس و شهید کاوه فاقد عنوان شهید بودند که در مدیریت گذشته عنوان شهید را به آنها اضافه کردیم و البته کاری را انجام ندادیم و تنها به وظیفه خود عمل کردیم. رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: دوستان در شورای شهر تهران و همچنین در شهرداری باید به اشتباه خود اقرار کنند و ممکن است اشتباه  آنها سهوی باشد که باید سریعاً به اشتباه خود اقرار و موارد مطرح‌شده را اصلاح
 کنند.
چمران همچنین به بخشی از سخنان حناچی شهردار تهران نیز اشاره و تصریح کرد: آقای شهردار عنوان کرده که برای انتخاب سریع مسیر باید متن تابلوها کوتاه‌تر باشد که با فرض قبول این صحبت‌ها باید عنوان کنم  مگر متن تابلوهایی که بر سر کوچه‌ها نوشته شده، چقدر بلند است! مگر خودروها چه سرعتی را در این معابر دارند که آقای شهردار به‌جای عذرخواهی این‌گونه عنوان کرده است و جا دارد شهردار تهران از شهروندان تهرانی به‌ویژه خانواده شهدا عذرخواهی کند.
* پیگیری موضوع حذف عنوان «شهید»
 از معابر در کمیسیون فرهنگی مجلس
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدام نمایندگان مجلس در واکنش به حذف عنوان شهید از تابلوی برخی معابر و خیابان‌ها اظهار داشت: به‌زودی در جلسه‌ فراکسیون دفاع مقدس دستور پیگیری این موضوع را می‌دهیم تا نامه زده شود و شاهد تکرار دوباره چنین اتفاق‌هایی نباشیم. موضوع را نیز در کمیسیون فرهنگی پیگیری خواهیم کرد.نصراله پژمانفر با بیان اینکه عمدی و غیرعمدی بودن این عمل از زشتی و بدی آن نمی‌کاهد، گفت: کار از اساس اشتباه بوده و عمدی و غیرعمدی بودن آن از بدی عمل نمی‌کاهد. من به‌عنوان کسی که مدیریتی در حوزه مسائل فرهنگی دارد، انتظار دارم جلوی این اقدام گرفته شود، کنار این باید کار فرد خاطی اصلاح و جبران شود و با او برخورد مقتضی صورت بگیرد، اگر هم اتفاق غیرعمدی است، کار غلط اصلاح شود.
سردار باقرزاده: باید با «فریاد»
 مقابل جریان خزنده حذف «شهید» بایستیم
سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این زمینه هشدار داد و با اشاره به حذف عبارت شهید از برخی معابر و خیابان‌ها گفت: در مقابل این حرکت خزنده باید فریاد کشید؛ رسانه‌ها و مردم نگذارند تا همانند طرح یکسان‌سازی قبور شهدا برخی از شهرداری‌ها هر اشتباهی خواستند انجام دهند.
سردار کارگر: در جمهوری اسلامی کسی جرأت حذف نام شهدا را ندارد
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نسبت به حذف عنوان «شهید» از تابلوهای شهر واکنش نشان داد.بهمن کارگر گفت: حذف نام شهدا حتماً سهوی بوده است، یعنی کسی در جمهوری اسلامی در مورد حذف نام شهدا عمدی کاری انجام نمی‌دهد، این اتفاق یک مقدار کج‌سلیقگی بوده است و کسی حتماً قصدی نداشته است؛ قرار شده مسئولان این امر، در پی جبران این اتفاق باشند و جبران هم خواهند کرد. تذکرات لازم به مسئولان داده شده و شهردار، رئیس شورای شهر و اعضای شورای شهر نیز به دنبال پیگیری این اتفاق هستند؛ ما در بنیاد حفظ آثار اسیر مسائل جناحی و برخوردهای آنچنانی نمی‌شویم، در هر صورت در حال پیگیری این موضوع هستیم و ان‌شاءالله که این کار را جبران کنند؛ در جمهوری اسلامی کسی جرأت نمی‌کند برای مسئله دفاع مقدس و شهدا چنین کاری کند.
تشکیل کمیته بررسی حذف عنوان شهید
 از معابر تهران
از سوی دیگر در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف واژه شهید از تابلوهای معابر، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حکمی علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران را به عنوان رئیس «کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا» منصوب کرد و به وی مأموریت داد تا ابعاد مختلف موضوع خبر حذف واژه شهید از تابلوهای معابر را بررسی و گزارش آن را ظرف مدت حداکثر یک ماه، ارائه کند.