kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
پس از حمله سنگین انصارالله به تاسیسات نفتی

آمریکا و عربستان بدون ارائه سند ایران را متهم کردند

حملات پهپادی یمنی‌ها که در پاسخ به تهاجمات سعودی‌ها صورت گرفته، باعث شده است صحنه‌ای از ضعف نظامی عربستان و آمریکا به نمایش درآید؛ تأسیسات نفتی سعودی‌ها آسیب ببیند؛ تولید نفت عربستان به میزان 50 درصد کاهش یابد و البته تیر اتهام‌زنی آمریکایی‌ها علیه ایران نیز به سنگ بخورد!



سرویس سیاسی-

روز شنبه خبری به ‌ترند اول گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های منطقه و خارجی تبدیل شد؛ انصارالله یمن در جدیدترین حمله خود با 10 پهپاد انتحاری، «تأسیسات نفتی دولتی آرامکو؛ در مناطق بقیق و خُرَیص در شرق عربستان سعودی» را هدف قرارداد و قلب صنعت نفت این کشور را بمباران کرد.
همراهی گروه‌های عربستانی
«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درباره جزئیات این حملات پهپادی در گفت‌وگو با شبکه خبری العهد اظهار داشت که بمباران آرامکو، در جریان یک عملیات اطلاعاتی و در چارچوب حق مشروع یمن در پاسخ به حملات سعودی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: همکاری شرافتمندانه آزادگان داخل سعودی، نقش مهمی در موفقیت این عملیات هوایی در عربستان داشت. این مسئول یمنی خاطرنشان کرد که بانک اهداف یمنی در داخل عربستان روزبه‌روز گسترش می‌یابد. وی در پایان تأکید کرد این حملات در روزهای آتی ادامه پیدا خواهد کرد.
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز با صدور بیانیه‌ای دراین‌باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با تسنیم گفت: عربستان به این بهانه که موشک‌های ما تهدیدی برای امنیت آن به شمار می‌رود علیه ما «اعلام جنگ» کرد و امروز وقتی چاه‌های نفت سعودی را هدف قرار می‌دهیم، دیگران را به انجام عملیات متهم می‌کند.
نصف شدن
 صادرات نفت عربستان
خبرگزاری رویترز با پوشش خبر حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان گزارش داد که این حملات باعث ایجاد اختلال در تولید و صادرات نفت عربستان شده است. رویترز افزود که حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، بر تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت تأثیر گذاشته و صادرات نفت این کشور را تا نصف تقلیل داده است.
عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر انرژی سعودی هم گفت که آمار اولیه نشان می‌دهد این حملات باعث شد حدود 5/7 میلیون بشکه از تولید نفت خام این شرکت کاهش یابد که چیزی معادل نصف تولید آرامکو است.
بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، این حمله سومین حمله به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در کمتر از ۶ ماه گذشته است. نخستین حمله اواسط ماه مه انجام شد که در آن، سه خط لوله پمپاژ نفت شرق به غرب با 7 پهپاد هدف قرار گرفت. حمله دوم به میدان نفتی الشیبه‌ صورت گرفت که حدود نیم میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند. علاوه بر آن‌ها، حمله روز شنبه است که تاکنون در جایگاه سوم و مهم‌ترین حمله قرار دارد.
اتهام‌زنی‌های آمریکایی به ایران
ساعاتی بعد از این حمله بود که آمریکایی‌ها برای توجیه شکست و رسوایی خود که بحران افزایش قیمت نفت و به صدا درآمدن آژیرهای خطر در بازارهای بورس جهانی را به دنبال داشت، شروع به اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی ایران کردند.
وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با منکر شدن نقش نیروهای مردمی یمن در این حمله و اتهام به ایران، ادعا کرد که ایران درگیر یک «دیپلماسی دروغین» شده است! پمپئو در یک پیام توییتری نوشت: «درحالی‌که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند به دیپلماسی متعهد هستند، تهران تقریباً در ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی نقش داشته است، در میانه تمام فراخوان‌ها برای تنش‌زدایی، ایران هم‌اکنون به حمله‌ای بی‌سابقه علیه منبع انرژی جهان دست زده است.»
همچنین «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا طی سخنانی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در وین دراین‌باره مدعی شد: حمله به عربستان سعودی، حمله به نظام انرژی جهان است و ایران باید از این بابت پاسخگو باشد. وی افزود: به‌رغم تلاش‌های بدخواهانه ایران، اطمینان زیادی داریم که بازار (نفت) مقاوم است و واکنش مثبتی از خود نشان خواهد داد.
یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد شواهد حاکی از دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات «آرامکو» شرکت نفت عربستان سعودی است. وی همچنین مدعی شد مقامات سعودی نشانه‌هایی دارند مبنی بر اینکه در حمله به آرامکو از موشک‌های «کروز» استفاده شده و به‌زعم آنها این موضوع با گفته حوثی‌ها مبنی بر اینکه حمله با استفاده از ۱۰ پهپاد انجام شده، همخوانی ندارد.!
همچنین «لیندسی گراهام» سناتور جنگ طلب و جمهوریخواه آمریکا با دستاویز قرار دادن حمله پهپادی روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان، خواستار اقدام تلافی‌جویانه آمریکا و حمله این کشور به تأسیسات نفتی ایران شد.
یک مقام ارشد آمریکایی هم روز یک‌شنبه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که معتقد است ایران با استفاده از بیش از ۱۰ موشک کروز و بیش از ۲۰ پهپاد از خاک خود باعث تخریب بخشی از تأسیسات نفتی در مرکز عربستان شده است!
تلاش آمریکا برای ایران‌هراسی
نکته جالب آنکه پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بازهم بی‌کار ننشست و روز یکشنبه نیز دست به توییت شد و با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تأمین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، وجود ندارد»
وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان افزود: «از تمام کشورها می‌خواهیم علناً و یک‌صدا حملات ایران را محکوم کنند. ایالات‌متحده با شرکا و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا از تأمین انرژی در بازارها اطمینان حاصل کرده و ایران را به‌خاطر تجاوزهایش، پاسخگو کند».
مخالفت‌ها در داخل آمریکا
اما این ادعای پمپئو وزیر خارجه آمریکا، واکنش‌های منفی متعددی را در داخل آمریکا در پی داشت. سناتور «کریس مورفی» از حزب دموکرات، «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، «اندرو فاینبرگ» خبرنگار آمریکایی حوزه کاخ سفید، «آرون دیوید میلر» عضو ارشد اندیشکده کارنگی و چند تن از فعالان و مقامات سیاسی آمریکا، اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک پمپئو به تهران را مورد انتقاد قرار دادند.
واکنش چین، انگلیس و روسیه؛
عدم همراهی با آمریکا
«هوا چون بینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه از اتهام‌زنی‌های بی‌سند آمریکایی‌ها به ایران انتقاد کرد و گفت: «بدون مدرک نمی‌توان هیچ کشوری را مسئول این عملیات دانست و سرزنش کسی به دلیل حمله به تأسیسات نفتی عربستان بدون در دست داشتن مدارک قطعی بی‌مسئولیتی است.»
در همین حال وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قبل از هرگونه واکنشی در مورد این حادثه باید حقایق کامل در مورد مسئول این عملیات مشخص شود.»
«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز با تأکید بر این‌که هنوز واقعیت امر برای لندن مشخص نشده و بررسی‌ها برای مشخص شدن مسئول این عملیات ادامه دارد، افزود: «نباید بدون مدارک متقن واکنشی به این ماجرا نشان داد.»
همچنین به گزارش رسانه‌های خارجی، مقامات پارلمانی روسیه در مواضعی جداگانه تأکید کردند دلیلی برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی وجود نداشته و این اتهام‌زنی، ادامه سیاست آمریکا در مقصر جلوه‌دادن تهران در هر حادثه بدی در خاورمیانه است.
قُمپز درکردن ترامپ
از میان واکنش مقامات و رسانه‌های خارجی، واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا از همه جالب‌توجه‌تر است. دونالد ترامپ روز گذشته در واکنش به حملات پهپادی به 2 پالایشگاه بزرگ عربستان سعودی با ادبیاتی تهدیدآمیز و فیگوری کدخدامنشانه اعلام کرد که آمریکا منتظر می‌ماند تا ببیند عربستان چه کسی را رسماً مقصر معرفی می‌کند!
وی دراین‌باره مدعی شد: «دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر (این ماجرا) را می‌شناسیم. در صورت تایید، آماده و مجهز هستیم اما صبر می‌کنیم تا ببینیم عربستان سعودی چه کسی را عامل این حمله معرفی می‌کند و طبق چه شرایطی باید جلو برویم.»
هرچند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان پس از گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ گفت که کشورش «عزم و توان بالایی برای پاسخگویی به این حمله ‌تروریستی» دارد اما درخصوص اظهارات ترامپ بایستی چند نکته را به فراروی کاخ سفید نهاد؛
1. ترامپ در حالی ژست اقتدار گرفته و خود را کدخدا فرض کرده است که گویا فراموش کرده همین چند وقت پیش بود که سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکایی‌شان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرده‌ای از واقعیت‌های نظامی ایالات‌متحده برداشت و صحنه‌ای از ضعف تجهیزات و تسلیحات نظامی آمریکایی را به نمایش گذاشت. آمریکا نمی‌تواند ژست حمایت از عربستان بگیرد و نقش کدخدا را بازی کند چراکه این حمله در شرایطی صورت گرفته است که مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی، ماهواره و پهپادهای آمریکا در منطقه وجود دارند و آمریکا مرتب در حال پرواز بر فراز خلیج ‌فارس است! نکته جالب آنکه تأسیسات نفتی آرامکو در سطوح مختلف مراقبت راداری، موشکی و اطلاعاتی از حمایت مستقیم آمریکا برخوردار بوده است.
2. از طرفی آمریکا قبل از اینکه ژست اقتدار بگیرد و قمپز درکند، باید به این سؤال پاسخ بدهد که چرا سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت که در عربستان مستقر کرده است قلابی از آب درآمده است؟ آیا آمریکایی‌ها سر سعودی‌ها کلاه گذاشته‌اند؟ چه آنکه به‌زعم تحلیلگران و کارشناسان نظامی، در حمله پهپادی به تأسیسات آرامکو، ناتوانی و ضعف سامانه‌های متنوع پدافند هوایی آمریکایی (همچون پاتریوت و‌هاوک) که به سعودی‌ها فروخته شده و در عربستان مستقر هستند، به‌خوبی آشکار شده است.
3. بسیار روشن است که آمریکایی‌ها می‌خواهند علاوه بر ایران هراسی، با اتهام‌زنی و کشاندن ایران به تنش‌ها در خلیج ‌فارس، شکست خود در برابر مبارزان انصارالله در یمن (فقیرترین کشور در جهان عرب) را لاپوشانی کنند و بگویند جمهوری اسلامی ایران مقابل ماست نه یمن!
حملات پهپادی یمنی‌ها که در پاسخ به تهاجمات سعودی‌ها صورت گرفته، باعث شده است صحنه‌ای از ضعف نظامی عربستان و آمریکا به نمایش درآید؛ تأسیسات نفتی سعودی‌ها آسیب ببیند؛ تولید نفت عربستان به میزان 50 درصد کاهش یابد و البته تیر اتهام‌زنی آمریکایی‌ها علیه ایران نیز به سنگ بخورد!