kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
ربیعی:

مذاکره در شرایط تحریم را تجربه کردیم و دیگر تکرار نمی‌کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از صداقت در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم تأکید کرد: ما یک‌بار با وجود آن‌که تحریم بودیم مذاکره کردیم و دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد.



سرویس سیاسی-

 به گزارش خبرنگار کیهان نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با خبرنگاران روز گذشته (دوشنبه) در حالی برگزار شد که مشابه غالب نشست‌های سخنگو، طرح مسائل حاشیه‌ای همچون حضور زنان در ورزشگاه یا دعوای دولت با صدا و سیما بر چالش‌های اصلی کشور و مردم غلبه داشت. نکته قابل تأمل دیگر سانسور رسانه‌های منتقد و به عبارت مهندسی طرح سؤال از سخنگوی دولت از سوی برگزارکنندگان نشست بود، به نحوی که از 17 رسانه‌ای که از ربیعی سؤال کردند، تنها یک رسانه منتقد دولت فرصت طرح سؤال پیدا کرد. متأسفانه این شیوه برگزاری نشست‌های سخنگویی و برخورد با رسانه‌های منتقد توجیه منطقی ندارد و در صورت ادامه همین روند، در گزارشی مفصل به آن خواهیم پرداخت.
ربیعی در این نشست با‌ اشاره به نشست سه‌جانبه ایران روسیه و ترکیه، گفت: همان‌گونه که مطلع هستید رئیس‌جمهور دیشب برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه سران سه کشور ایران روسیه و ‌ترکیه به آنکارا سفر کرده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این سفر در ادامه ابتکار مذاکرات آستانه است و مربوط به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و راه تعمیق ارتباطات سیاسی سه کشور و موضوعات دیگر منطقه است.کشورهای اثرگذار در منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای دارند.
ربیعی تصریح کرد: خود مذاکرات آستانه قطعاً الگویی است برای حل و فصل بحران‌هایی که در منطقه یا سایر مناطق بحران‌خیز وجود دارد. ما کشورهای مهم منطقه و کشورهایی که اثرگذار هستند در منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای دارند و می‌توانند موثر باشند برای آنکه الگوهایی ساخته شود که تعامل‌های منطقه‌ای بتواند مسائل منطقه را در درون خود حل‌وفصل کنیم.
ربیعی با‌ اشاره به طرح چهار ماده‌ای ایران در همان ابتدای بحران یمن اظهار داشت: ایران آمادگی همکاری با سازمان ملل متحد را برای صلح در یمن دارد.
سخنگوی دولت بیان داشت: در چند روز گذشته مسائل مهمی اتفاق افتاده که مهم‌ترین آن بحث یمن است. در حالی که برخی بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت می‌کنند و تلاش می‌کنند اعتماد بین همسایگان را افزایش دهند ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روزهای گذشته در پی حادثه پیش آمده برای شرکت آرامکو عربستان مشاهده کردیم که متأسفانه به جای فرافکنی‌ها به ریشه‌های این جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی منطقه توجه نمی‌شود.
ربیعی تأکید کرد: ما معتقد هستیم یمنی که پنج سال است مورد هجوم قرار می‌گیرد و زیر شدیدترین حملات و رفتارهای ضدانسانی قرار دارد و کشته‌های زیاد و کودکان آواره بسیار و بی‌سرپرست محصول این عملیات پنج ساله علیه مردم بی‌دفاع است ریشه‌ها و بنیادهای ناامنی در منطقه است و نیاز به فرافکنی ندارد.
سخنگوی دولت همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: رئیس‌جمهوری برای شرکت در سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند، امیدواریم در این سفر حقانیت و صبر استراتژیک ایران بیان شود. دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد.هیچ نشانه‌ای از صداقت در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و با ادامه وضع موجود امکان دیدار میان روسای‌جمهوری ایران و آمریکا وجود ندارد. ما زمانی ملاقات خواهیم کرد که اطمینان حاصل کنیم مشکلات مردم ما حل می‌شود. توقف تحریم‌ها اصلی‌ترین موضوع مورد تأکید ما است.
ربیعی همچنین درخصوص حذف یارانه ثروتمندان نیز اظهار کرد: حذف یارانه ثروتمندان در حال اقدام است و در مهرماه این موضوع عملیاتی می‌شود و با میزان خطای حداقلی این موضوع صورت خواهد گرفت ولی قطعا فشاری به اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد نخواهد شد.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود یارانه حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار نفر قطع شود ولی امکان اعتراض وجود خواهد داشت؛ بنابراین اینکه بگویند یارانه ۳۰ میلیون نفر قطع می‌شود، صحیح نیست.