kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴

تشییع پیکر شیخ حسین کورانی از علمای لبنان در قم

پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین کورانی از بنیانگذاران و اعضای شورای رهبری حزب‌الله لبنان، با حضور گسترده علما و روحانیان و قشرهای مختلف مردم قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.



 آیین تشییع پیکر این عالم ربانی از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم آغاز و تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ادامه داشت. حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعضای جامعه مدرسین، برخی علمای لبنان، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و همچنین جمع زیادی از اتباع لبنانی مقیم ایران نیز با در دست داشتن پرچم‌های زرد رنگ حزب الله در این آیین شرکت داشتند. پیکر حجت‌الاسلام کورانی تا حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ تشییع و پس از طواف گرداگرد مضجع شریف و نورانی کریمه اهل بیت و اقامه نماز توسط آیت‌الله سید محمد سعیدی متولی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در این مکان مقدس به خاک سپرده شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حسین کورانی در سال ۱۳۳۴ در روستای یاطر در منطقه جبل عامل جنوب لبنان متولد و در سیزده سالگی برای یادگیری علوم حوزوی راهی نجف اشرف شد. حدود یک‌ سال در قم حضور داشت  و تحت تاثیر امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی قرار گرفت و رژیم شاهنشاهی او را به علت همین تاثیرپذیری و فعالیت‌هایش از ایران اخراج کرد. شیخ حسین کورانی در لبنان با سید عباس موسوی در حوزه امام منتظر شهر بعلبک به تدریس علوم دینی و حوزوی و زبان فارسی پرداخت.
او یکی از افراد تاثیر گذار در تاسیس حزب الله لبنان بود و در تشکیل آن مشارکت فعال داشت.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و تا سال ۱۳۶۵ در تهران بود و سپس برای فعالیت‌های دینی و تبلیغی به لبنان بازگشت. از این عالم زاهد تالیفات متعددی درباره مباحث دینی به یادگار مانده است.
وی ۲۱ شهریورماه جاری پس از تحمل هشت ماه بیماری دارفانی را وداع گفت.