kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

جوابیه «علی مطهری» به گزارش خودسوزی «سحر خدایاری» و پاسخ کیهان

پس از انتشار گزارش کیهان با عنوان «سحر خدایاری را همان‌هایی‌کشته‌اند که برایش ‌اشک تمساح می‌ریزند!»، علی مطهری که در بخشی از این گزارش به مواضع دور از واقعیت وی در این ماجرا‌ اشاره شده بود جوابیه‌ای ارسال کرده است.



گزارش خبری تحلیلی کیهان با عنوان «سحر خدایاری را همان‌هایی‌کشته‌اند که برایش ‌اشک تمساح می‌ریزند!»، واکنش علی مطهری نماینده مجلس را در پی داشت.
مطهری که در بخشی از این گزارش اظهارنظرهای اخیرش در ماجرای سحر خدایاری مورد نقد قرار گرفته بود با ارسال جوابیه‌ای به دفتر روزنامه توضیحاتی ارائه داده است. در بخشی از این جوابیه آمده است: «در شماره شنبه 23 شهریور آن روزنامه در مطلبی تحت عنوان گزارش کیهان درباره ماجرای خودسوزی مرحومه سحر خدایاری، به توئیت اینجانب درخصوص این موضوع‌ اشاره و قضاوت نادرستی شده بود. محتوای اصلی و جان کلام اینجانب در آن توئیت این بود که چرا موضوع به این کم‌اهمیتی که با چند کلمه نصیحت متهم خاتمه می‌یافت به دادگاه انقلاب که جای رسیدگی به اقدامات مسلحانه و مواد مخدر و مانند آن است ارجاع شده است تا چنین حادثه‌ای رخ دهد. ولی متأسفانه مسئولان مربوط به جای پاسخ به این سؤال، موضوع را بردند روی این مطلب که اساساًً حکمی ‌درباره او صادر نشده است، پس ما مسئولیتی نداریم. چند روز بعد از بستری شدن سحر در بیمارستان گفتند فردی در دادگاه انقلاب به او گفته حکم تو 6 ماه حبس است و او خودسوزی کرده. بعد از فوت سحر گفتند خیر، او گفته حکم تو در صورت اثبات، 6 ماه حبس است. در توئیت من هم آمده بود که او بعد از شنیدن این خبر خودسوزی کرده،‌ اشاره‌ای به اینکه حکم دادگاه صادر شده بوده یا نه، نشده بود. بعداً سخنگوی قوه قضائیه گفت حتی همین هم نبوده است.
تصدیق می‌کنید که با این وضع اطلاع‌رسانی، زمینه برای استفاده رسانه‌های مخالف فراهم می‌شود. تا زمانی که حکومت، وجدان جامعه را قانع نکند فضا برای آنها مهیاست و نمی‌توان گفت هیچ‌کس اظهارنظر نکند و از حقوق ملت دفاع نکند چون آنها بهره می‌برند. اگر قوه قضائیه در همان ساعات اول فوت سحر گزارش منصفانه‌ای می‌داد زمینه بهره‌برداری دشمن از بین می‌رفت. اکنون نیز دیر نشده است.»
کیهان: البته جوابیه آقای مطهری بخش طولانی دیگری هم دارد که به علت اینکه ارتباط مستقیمی‌ با موضوع منتشر شده در گزارش کیهان در نقد اظهارات اخیر وی نداشت از آن صرف‌نظر می‌شود.
اما آقای مطهری به جای اینکه علت واقعی نشر خبر دروغ در توئیت خود را که باعث بهره‌برداری دشمنان خارجی و دادن نسبت دروغ به قوه قضائیه شد را توضیح دهد و از انتشار خبر دروغ شرمنده باشد، سعی در توجیه ماجرا دارد.
مطهری در توئیت اول خود آورده بود: «مرگ سحر دختری که به‌خاطر ورود پسرانه به استادیوم آزادی بازداشت و در اثر شنیدن محکومیت‌اش به ۶ ماه زندان خودسوزی کرد، حاکی از بی‌تدبیری مسئول مربوط است...»
در این توئیت دو مطلب نادرست وجود داشت، اول اینکه مرحوم سحر اساساً وارد استادیوم نشده بود بلکه در هنگام تلاش برای ورود به استادیوم با لباس مبدل با ممانعت مأموران رو‌به‌رو می‌شود که به درگیری وی با مأموران و توهین وی به آنها منجر می‌شود. تشکیل پرونده برای این دختر جوان نیز آن‌طور که مرکز رسانه قوه قضائیه پس از خودسوزی این دختر اعلام کرد «به علت پوشش نامناسب، درگیری با مأموران و توهین به آنها بوده و نامبرده از همان زمان(اسفند 97) تا روز خودسوزی (11 شهریور) با صدور قرار تأمین آزاد بوده است.»
دوم اینکه ادعاهای غیرواقعی علی مطهری در مورد محکومیت 6 ماه حبس سحر خدایاری در حالی بود که مرکز رسانه قوه قضائیه همان ابتدا در این زمینه نیز اعلام کرد: «تاکنون برای این فرد دادگاهی برگزار نشده و فرد مورد‌‌ اشاره حکم محکومیت ندارد.»
پدر این دختر نیز پس از مرگ فرزندش در گفت‌و‌گو با کیهان اعلام کرد: «اساساً هیچ احضاریه و حکمی ‌برای دخترم صادر نشده بود و وی روز حادثه، خود برای پیگیری پرونده اسفندماه به دادگاه مراجعه کرده بود.»
اما پس از اینکه مطهری متوجه اشتباه خود شد، در توئیت دوم برای توجیه گاف خود البته بدون عذرخواهی و‌ اشاره به اینکه خبر نادرست وی تا چه حد باعث بهره‌برداری و فضا‌سازی دشمن و بدخواهان شد، نوشت: «در موضوع خانم سحر خدایاری می‌پذیریم که حکم دادگاه صادر نشده بود، ولی این خبر قطعی است که در مراجعه سحر به دادگاه، شخص غیرمسئولی به او گفته به ۶ ماه حبس محکوم شده‌ای. اساساً چرا موضوعی به این کوچکی که با چند کلمه نصیحت قابل ختم بوده دادگاهی شده است...»
اما ادعای دوم علی مطهری برای توجیه خبر نادرست اول نیز غیرواقعی بود. در همین زمینه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه جمعه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با‌ اشاره به جزئیات پرونده «سحر خدایاری»، اظهار داشت: «این مرحومه در مراجع قضایی به هیچ عنوان محکومیت کیفری نداشته است و اصلا دادگاهی برای رسیدگی به پرونده او تشکیل نشده است تا بخواهد محکومیتی برای او صادر شده باشد. برخی از رسانه‌ها و افراد دارای مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی، برخلاف واقع ادعا کردند که این فرد دارای محکومیت کیفری بوده و این حکم محکومیت، زمینه‌ساز اقدام مرحومه شده است که به هیچ وجه این مطلب صحت ندارد. مطالب ادعایی دیگر درخصوص اینکه فرد دیگری به مرحومه گفته است که دارای محکومیت هستی و حکمی ‌برایت صادر شده نیز صحت ندارد و بر اساس یک شایعه‌سازی و خبر‌سازی اینگونه ذهن افراد جامعه را مشوش کردند و خوراکی برای بیگانگان و معاندین نظام و انقلاب فراهم آوردند.»
گفتنی است، شاهد مثال سوءاستفاده دشمن و بدخواهان نظام از اظهارات غیرواقعی امثال علی مطهری در ماجرای اخیر، دفاع شبکه «ایران اینترنشنال» از مواضع وی است. این شبکه مستقر در لندن که با سرمایه‌گذاری و هدایت چند سرمایه‌دار وابسته به دربار سعودی اداره می‌شود در برنامه خبری تحلیلی بعدازظهر روز شنبه 23 شهریور خود با حضور چند تن از عناصر ضدانقلاب و وابسته به غرب به تحلیل موضوع سحر خدایاری پرداخت. عنصر ضدانقلاب دعوت شده به این برنامه طی صحبت‌هایی با مطرح کردن مسائلی که در مجلس شورای اسلامی در رابطه با سحر خدایاری پیش آمده به مواضع دو نماینده مجلس (علی مطهری و پروانه سلحشوری) درباره این دختر پرداخت و ضمن حمایت و پشتیبانی از مواضع این دو نماینده حرکت و مواضع شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان را در درج مطلبی در شماره روز شنبه 23 شهریور مورد نکوهش قرار داد و از این حرکت کیهان به‌شدت ابراز ناراحتی کرد.
حال با روشن شدن داستان و تأیید نادرستی اظهارات آقای مطهری در این ماجرا، وی باید از انتشار مطالب غیرواقع و زمینه‌سازی سوءاستفاده دشمن از مردم که عنوان نمایندگی آنها را یدک می‌کشد عذرخواهی کند، دستگاه قضا و نهادهای نظارتی و مجلس نیز باید این موضوع را مورد بررسی و کنکاش قرار دهند.
گفتنی است، علی مطهری که مدعی حقوق مردم و صداقت است، پیش از این هم در ماجرای قتل «میترا استاد» به دست «محمدعلی نجفی» طی یادداشتی با بی‌اخلاقی تمام مقتول را تلویحاً «پرستو» نامیده بود که با واکنش خانواده استاد رو‌به‌رو شد.