kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

هذیان‌گویی واشنگتن درباره ضربه کاری به آرامکو / آمریکا برای تخفیف سرافکندگی خود و آل‌سعود ایران را متهم کرد

دولت ترامپ که از انداختن همه تقصیر‌ها در مورد جنگ یمن بر گردن ایران ناامید شده اما با این حال در تلاش است تا با مبالغه درباره نقش ایران در بحران یمن، نقش آمریکا در آسیب‌های ناشی از جنایات ائتلاف سعودی در این کشور را کم‌رنگ یا تکذیب کند.



سرویس سیاسی-


«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد یکشنبه با تکرار ادعاهای بی‌اساس ضد جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد تهران پشت عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است.پمپئو در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «تهران در پس حدود یکصد حمله‌ای است که [تا کنون] علیه عربستان سعودی انجام شده و این در حالی است که روحانی و ظریف تظاهر می‌کنند که به دیپلماسی متوسل هستند». وی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، بر خلاف اعتراف تمام رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی به توان پهپادی مقاومت یمن در اجرای این عملیات،‌ مدعی شد: «ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تأمین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد.»
وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان، افزود: «از تمام کشورها می‌خواهیم علناً و یکصدا، حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با شرکا و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا از تأمین انرژی در بازارها اطمینان حاصل کرده و ایران را به‌خاطر تجاوزهایش، پاسخگو کند.»
ارتش یمن صبح روز شنبه با ۱۰ پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد.در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.
نکته قابل تأمل اینکه در حالی پس از چند ساعت از این حملات، آمریکا ایران را به دست‌داشتن در آن متهم کرد، که پرسش این است: تحقیقات آمریکا مبنی بر دست‌داشتن ایران در حملات چگونه انجام شد؟ آنها به چه اسناد و مدارکی دست یافته‌اند که خود سعودی‌ها از آن مطلع نیستند؟ یا اگر مطلعند چرا خودشان واکنش نشان نداده‌اند؟ به همین جهت اتهام‌زنی آمریکا چیزی جز ادامه روند ایران هراسی این کشور علیه ایران نیست.
گستاخی سناتور آمریکایی
 باید به پالایشگاه‌های ایران حمله شود!
پس از ادعای بی‌اساس پمپئو بود که یک سناتور جنگ طلب و جمهوریخواه آمریکا نیز با دستاویز قرار دادن حمله پهپادی روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان، خواستار اقدام تلافی‌جویانه آمریکا و حمله این کشور به تأسیسات نفتی ایران شد! «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی‌در توئیتر، گستاخانه نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک‌آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.» وی اضافه کرد: «ایران تا زمانی که پیامدها واقعی‌تر نشوند همانند حمله به پالایشگاه‌های آنها که کمر رژیم را خواهد شکست، سوء‌رفتارهای خود را متوقف نخواهند کرد.»
گراهام در حالی از حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران دم می‌زند که هنوز مدت زمان زیادی از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و ناتوانی واشنگتن از نشان‌دادن هرگونه واکنش نظامی به آن نگذشته است.
پاسخ «سریع» به ادعای مضحک مقامات آمریکائی
در پی یاوه‌گویی‌های مقامات آمریکایی، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.
وی همچنین گفت که عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه عربستان همچنان ادامه دارد و تا زمانی که رژیم سعودی به تجاوز و محاصره یمن ادامه دهد دامنه حملاتمان به عربستان توسعه خواهد یافت.
اظهارات پمپئو؛ کم‌خردانه، مزوّرانه و خطرناک است
از سوی دیگر سناتور «کریس مورفی» ازحزب دموکرات، با «غیرمسئولانه» دانستن چنین اظهاراتی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: این یک ساده‌سازی غیرمسئولانه و نحوه وارد شدن ما به جنگ‌های کم‌خردانه است.«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی اوباما نیز با تأکید بر اینکه جنبش انصارالله را نباید همان ایران دانست، گفت:‌ سعودی‌ها جنگی را در یمن به راه انداخته‌اند. این (اظهارات پمپئو) به‌ طرز غیرقابل باوری کم‌خردانه، مزوّرانه و خطرناک است.
اظهارنظرها کور، غیرقابل درک و بی‌معناست
همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اظهارات مقامات آمریکائی علیه کشورمان گفت: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیرقابل درک و بی‌معناست. در روابط بین‌المللی حتی «خصومت ورزی» هم دارای حداقلی از باورپذیری و چارچوب‌های منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند. این‌گونه اظهارنظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی‌ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی‌ها به سمت «دروغ حداکثری» گرایش پیدا کرده است.
نفوذ اطلاعاتی انصارالله در عربستان
 معادلات درگیری در حال تغییر
بر خلاف ادعاهای مضحک و بی‌سند مقامات آمریکائی در اتهام‌زنی به ایران، رصدگران بین‌المللی با نگاهی واقع بینانه به تحلیل حوادث اخیر پرداختند. روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در گزارش خود نوشت حملات پهپادی انصارالله یمن به عمق خاک عربستان و تأسیسات نفتی این کشور که برای چندمین‌بار صورت می‌گیرد، از نفوذ اطلاعاتی انصارالله در عربستان حکایت دارد و بیانگر این است که معادله درگیری در منطقه در حال تغییر و دگرگونی گسترده‌ای است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز یکشنبه در گزارشی با موضوع پاسخ پهپادی اخیر انصارالله و ارتش یمن به حملات عربستان سعودی، نوشته است که توان پهپادی یمن، ریاض را مستأصل کرده است.
«فاری المسلمی» از مؤسسین مرکز مطالعات راهبردی صنعا نیز در این مورد می‌گوید: «این برای سعودی‌ها چالشی ایجاد کرده که توان رویارویی با آن را ندارند، هر قدر هم که توان مالی، نظامی یا اطلاعاتی داشته باشند.»
«اِیمی‌میرز جِیف» تحلیلگر انرژی خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است، یمنی‌ها از اهمیت بالای این تأسیسات اطلاع کامل داشته‌اند و نقطه‌ای را هدف قرار داده‌اند که حداکثر «اثرگذاری و خسارت» را ایجاد کند.«زویجننبرگ» پژوهشگر ارشد مسائل پهپادی در مؤسسه صلح هلندی «پکس» نیز می‌گوید، قیمت ارزان پهپاد، دشواری شناسایی و هدف قرار دادن آنها و توانایی بالای آنها در ایجاد آسیب گسترده، موجب شده تا یمنی‌ها با استفاده از این ابزار، دست برتر را در برابر سعودی‌ها داشته باشند.
پوششی برای همدستی واشنگتن- ریاض
در جنایات علیه یمن
البته واشنگتن ناچار است چنین رویکردی را در پیش بگیرد، زیرا هرگونه اعتراف به نقش مقاومت یمن در انجام دادن این حملات به معنای اذعان به ناتوانی سعودی‌ها در مقابله با حملات پهپادی و موشکی انصار الله یمن بوده و در عین حال این پرسش را مطرح می‌کند که پس فایده خریدهای تسلیحاتی ده‌ها میلیارد دلاری رژیم سعودی از آمریکا از جمله خرید و استقرار سامانه‌های ضد موشکی و ضد هوایی پاتریوت چه بوده است؟
هنگامی که به رغم در اختیار داشتن این سامانه‌ها و انواع هواپیماهای رهگیر در نیروی‌هوایی عربستان، سعودی‌ها از رهگیری پهپادهای یمنی‌ها عاجزند.گرچه برخی ناظران نیز متهم کردن ایران از سوی آمریکا را در راستای تلاش واشنگتن برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی جدید با عربستان از طریق تهدید جلوه دادن ایران ارزیابی می‌کنند.
در حال حاضر نیز آمریکا بازی گذشته خود را علیه ایران مجدداً تکرار کرده و قاعدتا باید بداند که این بازی مانند قبل شکست خواهد خورد. در واقع اتهام‌زنی آمریکا و برخی کشور‌های عربی علیه ایران بدون ارائه مدرک و دلیل، علاوه برای تلاش‌های آنها برای گسترش ایران هراسی در منطقه برخواسته از این مطلب است که طرف‌های مذکور توان پذیرش این واقعیت را ندارند که قدرت نظامی نیرو‌های یمنی چه از لحاظ موشکی و چه از لحاظ پهپادی به شدت تقویت شده است.
از سوی دیگر تلاش مقامات آمریکائی برای اتهام‌زنی‌های بی‌سند به ایران به منظور دخیل کردن ایران در بحران یمن در حالی است که سهم عمده مسئولیت فجایع یمن متوجه ائتلاف دولت‌هایی است که بیش از چهار سال و نیم گذشته، یمن را مورد محاصره هوایی و دریایی قرار داده و از دولت دست‌نشانده عربستان در راستای محاصره یمن و توقف پرداخت حقوق بخش عمومی حمایت کردند. پمپئو با انداختن توپ در زمین ایران، تلاش می‌کند تا این واقعیت که دولت متبوعش همچنان به کمک‌ها و حمایت‌ها از دولتی که مرتکب جنایات جنگی علیه بشریت می‌شود، ادامه می‌دهد را رد کند. ائتلاف سعودی و حامیان غربی آن، عامل اصلی ایجاد بحران در یمن و در نتیجه پاسخ قاطع یمنی‌ها هستند و عواقب این بحران نیز متوجه آنان است و هیچ ادعایی این واقعیت را تغییر نخواهد داد.