kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
رئیس‌ اتحادیه آجیل و خشکبار پیش‌بینی کرد:

افزایش سه برابری تولید پسته در سال جاری

رئیس‌اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: با توجه به افزایش تولید، قیمت آجیل و خشکبار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت چشمگیری داشته است.




علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار خشکبار اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل برداشت و پشت سرگذراندن مسائلی همچون آفت، سرمازدگی، خشکسالی و...، تولید آجیل و خشکبار با مدت مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست.
وی افزود: بر اساس شرایط مساعد اقلیمی و برآورد باغات پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید پسته به بیش از ۲۲۰ هزار تن برسد، در حالیکه سال قبل مجموع تولید ۷۵ هزار تن بود.
ارزانی ممقانی با‌اشاره به اینکه ایران جایگاه نخست در صادرات پسته را داراست، بیان کرد: به علت افزایش چند برابری تولید، مجدد می‌توانیم سهم بازار‌های صادراتی را بدست آوریم که این امر در رونق صادرات تاثیر بسزایی دارد.
رئیس‌اتحادیه آجیل و خشکبار از تعادل عرضه انواع خشکبار در بازار خبر داد و گفت: بنابر افزایش عرضه، حباب و نوسان کاذب قیمت از بین رفته است. به عنوان مثال قیمت پسته نوبرانه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: امسال با افزایش تولید و متعادل شدن قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود که مصرف داخل افزایش یابد چرا که سال گذشته به سبب جهش یکباره قیمت، قدرت خرید مردم کاهش یافت و کار به جایی رسیده بود که بسیاری از مردم اقلام آجیل و خشکبار را از سبد خانوار خود
حذف کردند.
این مقام مسئول افزایش تولید و عرضه خشکبار را دلیل اصلی افت قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: با برداشت انبوه محصول و عرضه به بازار پیش‌بینی می‌شود که روند افت قیمت در بازار ادامه یابد، اما هم اکنون نمی‌توان نرخ مصوبی را اعلام کرد.
وی در پایان در توصیه‌ای به خانوارها درخصوص مصرف پسته تازه تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل برداشت پسته، شاهدیم که در تمامی میادین، مغازه‌ها و کنار خیابان پسته تازه به فروش می‌رسد، اما از آنجا که حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پوست پسته تازه باید کنده، فرآوری و خشک شود، در برخی موارد یک هفته محصول در مغازه‌ها و یک هفته در خانه نگه داری می‌شود که این امر تولیدآفلاتوکسین می‌کند، از این رو به مردم توصیه می‌شود که پسته پوست تازه را خریداری کنند و بلافاصله پس از خرید نسبت به جداکردن پوست و خشک کردن آن اقدام کنند.