kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
در چهل و چهارمین هفته اعتراض‌ها اتفاق افتاد

بازگشت قدرتمندانه جلیقه‌زردها «ماکرون باید برود»

بازگشت قدرتمندانه جلیقه‌زردها به خیابان‌های فرانسه و سردادن شعارهای تند و رادیکال علیه نظام سرمایه‌داری، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات این کشور را سر‌درگم و به شدت نگران کرد.




با پایان یافتن روزهای گرم و تعطیلات تابستانی، جلیقه‌زردهای فرانسوی با انگیزه و خشم بیشتر به خیابان‌ها بازگشتند و ضمن درگیری با نیروهای پلیس، خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور از قدرت و پایان نظام سرمایه‌داری در فرانسه شدند. این اعتراضات هر چند طی هفته‌های گذشته هم کم و بیش ادامه داشته است، ولی چهل و چهارمین تظاهرات جلیقه‌زردهای فرانسوی به طرز معنا‌داری، گسترده‌تر از هفته‌ها و ماه‌های قبل برگزار شد و معترضان خشمگین انرژی متراکم ماه‌های اخیر خود را به شکل شعارهای ساختار شکن علیه نظام سیاسی این کشور و شخص «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور و همچنین، حمله به مغازه‌ها و نیروهای پلیس بروز دادند. تظاهرکنندگان که بیشتر شعارهای آنها متوجه رئیس‌جمهور بود، می‌گویند که سیاست‌های اقتصادی دولت به نفع ثروتمندان جامعه بوده و با عث می‌شود که فشارهای معیشتی روز به روز بر مردم عادی بیشتر بشود.
رئیس‌جمهور فرانسه طی ماه‌های گذشته تلاش کرد با اعطای برخی امتیازات صوری به اقشار متوسط و پایین جامعه، اعتراضات جاری را فرو بنشاند، اما این سیاست وی نتیجه نداده است و در تظاهرات شنبه نیز آنها خواستار کناره‌گیری ماکرون از قدرت شدند.
به گزارش ایسنا، شدید‌ترین درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی، در شهر «نانت» واقع در غرب فرانسه رخ داد و طی این درگیری، 35 معترض به دست نیروهای پلیس بازداشت شدند. در مورد شمار زخمی‌های تظاهرات جلیقه‌زردها، گزارشی نرسیده است.
شبکه‌های تلویزیونی فرانسه گروهی از معترضان را در شهر نانت نشان دادند که پنجره‌ها و ورودی فروشگاه‌ها را می‌شکستند. همزمان، کامیون‌های آب پاش و کاروانی بزرگ از نیروهای پلیس به مناطق درگیری در شهر نانت وارد شده و به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک آور پرتاب کردند. استفاده پلیس از گاز اشک آور به قدری گسترده بود که‌هاله‌ای از دود، فضای محل درگیری را فرا گرفت.
علاوه‌بر نانت و پاریس، شهرهای «تولوز»، «نانسی»، «لیون» و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه نیز شاهد تظاهرات جلیقه‌زردها بود.
مدت ۱۱ ماه از آغاز اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسه می‌گذرد. این جنبش ابتدا در اعتراض به افزایش بهای سوخت شکل گرفته‌، ولی به سرعت تبدیل به یک جنبش فراگیر علیه دولت فرانسه شده است.
طرفداران این جنبش هر شنبه در سراسر کشور به خیابان‌ها می‌ریزند و علیه نظام سرمایه‌داری و سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون شعار می‌دهند. استفاده پلیس از جنگ افزاری به نام «فلش بال»، با‌عث شد که تاکنون شماری از معرضان از یک چشم نابینا شوند.