kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵

جوابیه یک گروه دوبله و پاسخ کیهان


هفته گذشته در صفحه «تصویر روز» روزنامه کیهان، گزارشی درباره فعالیت غیر‌قانونی دوبله برای شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شد. در آن گزارش، به یکی از گروه‌های دوبله و اعضای آن اشاره شده بود که این گروه در واکنش به این موضوع، جوابیه‌ای را ارسال کرده که به همراه توضیحات کیهان در زیر آمده است:
مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان
با سلام
نظر به چاپ مطلبی با عنوان «تهران چگونه به پایتخت دوبله شبکه‌های ماهواره‌ای تبدیل شد» در صفحه هشت آن روزنامه، مورخ 1393/4/2 و با توجه به اینکه در نگارش مطلب فوق برای کلیه افراد حقیقی از نام اختصاری استفاده شده بود، اما در کمال تعجب در سطرهای پایانی مطلب، نام عده‌ای از دوستان و همکاران دوبلور به شکل کامل ذکر شده بود، جوابیه‌ای از جانب گروه آوای سورن که نام برخی از اعضای آن در مطلب فوق‌الذکر به شکل صریح آورده شده، به حضورتان تقدیم می‌گردد.
لطفاً نسبت به درج این جوابیه، مطابق با قانون مطبوعات اقدام لازم را به عمل آورید:
1. از آنجایی که انجمن گویندگان جوان تهران توسط وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسیده بود، و نیز وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به صدور مجور و پخش آثار این گروه مبادرت می‌نمودند، فعالیت هیچ یک از اعضای این مجموعه خارج از چارچوب قانونی و اصول تعریف شده در وزارت ارشاد و صدا و سیما نبوده است.
2. همان طور که در مطلب بالا اشاره شد، کلیه آثار دوبله شده در مجموعه گویندگان جوان به شکل علنی و در حضور افراد بسیاری که به استودیوها مراجعه می‌نمودند صورت می‌گرفت. در زمان شروع ضبط آثار ماهواره‌ای از سوی رئیس این انجمن اعلام شد که این آثار برای پخش در شبکه نمایش خانگی دوبله و صداگذاری می‌شوند. فلذا اعضای این مجموعه (که برخی از آنها نام‌شان در مطلب روزنامه کیهان درج شده) نسبت به صداگذاری این آثار مبادرت نمودند. به دلیل تعدد استودیوهای دوبلاژ (10 استودیو) و نیز تعداد زیاد کارآموزان آن انجمن و در نهایت به دلیل فشار بیش از حد مدیریت آن مجموعه، سریال‌های زیادی به سرعت دوبله شد و در اختیار مدیریت انجمن قرار گرفت. که همه این موارد در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز پخش آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای آغاز نشده بود.
3. پس از پخش این آثار از شبکه‌های ماهواره‌ای، زمانی که گویندگان متوجه این ترفند برای به کارگیری خود و به عبارتی سوء استفاده از آنها برای صداگذاری آثار ماهواره‌ای شدند، رئیس این انجمن را مورد بازخواست قرار دادند. که البته پاسخ کمی شگفت‌انگیز بود، و آن اینکه برای صداگذاری این آثار با دوستان صاحب‌منصب دولتی هماهنگی به عمل آمده است!
اما به دلیل اینکه بسیاری از اعضای آن انجمن باعلاقه فراوان به هنر دوبله و برای انجام فعالیت‌هایی در چهارچوب قانون، که مخاطب آن عموم مردم فهیم و اخلاق‌مدار ایران زمین هستند در آن انجمن حضور داشتند، لذا پس از چند ماه گفتگو و کشمکش، بالاخره تا آبان ماه سال 1391 از این مجموعه خارج شدند و گروه دوبلاژ آوای سورن را پایه‌گذاری نمودند. لازم به ذکر است که نام هیچ یک اعضای گروه آوای سورن (که در مطلب روزنامه کیهان آورده شده) در لیست دستگیرشدگان 21 آذر 1391 وجود ندارد و این خود گواهی بر صحت کلام نگارندگان است.
4. گروه دوبلاژ آواز سورن از ابتدای تشکیل تاکنون، تنها با مؤسسات ویدیو رسانه و شبکه‌های تلویزیونی (اعم از شبکه‌های پویا، آموزش، نسیم و افق) همکاری نموده است و هیچ گونه فعالیتی با شبکه‌های ماهواره‌ای به شکل مستقیم و غیر مستقیم نداشته‌اند و تنها راه موفقیتی خود را گام برداشتن در مسیر آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت به مردم شریف ایران برای تولید سرگرمی‌های سالم می‌داند و لذا این گروه خود را قربانی سوء استفاده رئیس انجمن گویندگان جوان تهران می‌داند که تا امروز روز،‌گریبان اعضای این گروه را گرفته.
5. در پایان، گروه آوای سورن آماده ارائه مدارک و مستدلات مبنی بر همکاری چند سال اخیر خود با شبکه‌های ویدیو رسانه و شبکه‌های صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران که کاملاً در چارچوب قانون صورت پذیرفته می‌باشد و به صراحت هر گونه همکاری اعضای این گروه با هر یک از شبکه‌های ماهواره ای را به شدت تکذیب می‌نماید: و در نهایت نام بردن آشکار از افرادی که به حق یا ناحق در مطلب روزنامه کیهان از آنها یاد شده را جزو اصول اخلاقی نمی‌داند.
و من الله توفیق
با احترام، اعضای گروه دوبلاژ آوای سورن
توضیحات کیهان:
1- حساسیت گروه دوبلاژ سورن نسبت به فعالیت غیر قانونی دوبله و تبری‌جویی این گروه از مجرمان و متخلفان، جای تقدیر و خوشحالی دارد. دلیل درج اسامی کامل اعضای این گروه در گزارش کیهان هم این بود که اساساً اتهامی متوجه این افراد نیست، بنابراین، دلیلی هم برای درج اسامی ایشان به صورت اختصاری وجود نداشت.
2- همان طور که در بیانیه نیز تأکید شده است، دوبله غیرقانونی در کشور در جریان است و این جوابیه هم تأییدی است از سوی یکی از گروه‌های دوبله، بر صحت گزارش مندرج در کیهان.
3. در گزارش کیهان، به نقش انجمن گویندگان پرداخته شده بود و خوشبختانه جوابیه بالا، مطلب کیهان را تأیید می‌کند.
4- روزنامه کیهان آمادگی دارد در صورتی که گروه یاد شده اطلاعات جدید و مستندی درباره فعالیت دوبله غیرقانونی در اختیار دارد، با کمال میل، این اطلاعات رادریافت و منتشر نماید.